Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Prognozy i decyzje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG-PrDec
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prognozy i decyzje
Jednostka: Katedra Ekonometrii i Statystyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy statystycznej analizy danych

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w wykładach – 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- przygotowanie do wykładu – 10 godzin

- przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin

Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student charakteryzuje związki prognozowania z podejmowaniem decyzji.

W2: Student ma wiedzę na temat tradycyjnych i współczesnych metod wyznaczania prognoz optymalnych oraz analizy ryzyka.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student posiada umiejętność doboru metody prognozowania do zadania prognostyczno-decyzyjnego.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest otwarty na stosowanie nowoczesnych narzędzi podejmowania decyzji.

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca :

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład problemowy


Skrócony opis:

Przedmiot zawiera wprowadzenie do prognozowania teorio-decyzyjnego. Podkreśla on znaczenie funkcji kosztu w ustalaniu wartości prognozy oraz prezentuje pojęcie i własności prognoz optymalnych przy uogólnionej funkcji kosztu. Na wykładzie dyskutuje się zastosowania prognoz nieobciążonych, kwantylowych, modalnych czy prognoz z funkcją kosztu w ujęciu relatywnym. Przedstawia się metody prognozowania ryzyka mierzonego wariancją, Value at Risk czy Expected Shortfall wraz ze sposobami ich ewaluacji. Wprowadza się do zastosowań regresji kwantylowej i regresji modalnej. Ponadto prezentuje się narzędzia statystycznej weryfikacji prognoz i poprawy ich jakości oraz wprowadza do zagadnienia prognozowania rozkładów prawdopodobieństwa.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Pojęcie prognozy i rodzaje prognoz. Zasady predykcji i prognozy punktowo optymalne. Prognozy a zadania decyzyjne. W1

2. Prognozy kwantylowe i ich zastosowania. W2 U1 K1

3. Prognozowanie ryzyka. W2 U1 K1

4. Prognozy modalne i ich zastosowania. Inne prognozy punktowo optymalne. W2 U1 K1

5. Statystyczne narzędzia weryfikacji jakości prognoz. W2

6. Prognozowanie rozkładów prawdopodobieństwa. W2 U1 K1

Literatura:

1. Clements M. P. (2005), Evaluating Econometric Forecasts of Economic and Financial Variables, Palgrave Macmillan, New York.

2. Gneiting T. (2011), Making and Evaluating Point Forecasts, Journal of the American Statistical Association, 106.

3. Granger C. W. J., Machina M. J. (2006), Forecasting and Decision Theory, in: G. Elliott, C. W. J. Granger, A. Timmermann, Handbook of Economic Forecasting, vol. 1.

4. Granger C. W. J., Newbold P. (1986), Forecasting Economic Time Series, Academic Press, New York, wydanie 2.

5. Komunjer I. (2013), Quantile Prediction, w: red. G. Elliot, A. Timmermann Handbook of Economic Forecasting, vol. 2B, Elsevier, Amsterdam.

6. West K. D. (2006), Forecast Evaluation, w: red. G. Elliot, C. Granger, A. Timmermann Handbook of Economic Forecasting, vol. 1, Elsevier, Amsterdam, 99–134.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Obecność na wykładzie i aktywny udział w dyskusji (40%), zaliczenie na ocenę w formie testu wyboru (60%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)