Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy marketingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1152-12-F11-PodMark
Kod Erasmus / ISCED: 04.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość podatków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy marketingu
Jednostka: Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu
Grupy: Finanse i rachunkowość, nst, 1 rok I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 9 godz. (wykład), 6 godz. (konsultacje indywidualne): łącznie 15 godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury, realizację zadań domowych): łącznie 20 godz.

3. Czas przygotowania do kolokwiów i egzaminu: łącznie 25 godz.

Razem nakład pracy studenta 60 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania K_W01

W2: Zna warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo K_W01

W3: Zna podstawowe założenia segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów K_W01

W4: Zna podstawowe elementy marketingu-mix (tym przede wszystkim działania służące komunikacji organizacji z jej klientami zewnętrznymi) oraz zna zasady ich właściwego wykorzystania w działaniach organizacji K_W01



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi identyfikować problemy natury marketingowej, jakie pojawiają się w praktyce funkcjonowania organizacji U_U01

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania marketingowych problemów pojawiających się w organizacjach K_K03

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka. Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki.


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu uwzględnieniem specyfiki instytucji finansowych, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2)

2. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów. (W3)

3. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W4)

4. Strategie cenowe (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. różnicowanie cen) (W4)

5. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje pośredników) (W4)

6. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W4)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

2. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

3. S.Kaczmarczyk, R.Pałgan, Marketing w przedsiębiorstwie. Ujęcie zarządcze i systemowe, ODDK, Gdańsk 2008,

Literatura uzupełniająca:

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

Metody i kryteria oceniania:

1.Wykład:

Zaliczenie pisemne – W1, W2, W3, W4+++; U1++ ;K1++

Zaliczenie przedmiotu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W1, W2, W3, W4. Zastosowane podczas egzaminu pytania i zadania cechują się rożnym poziomem trudności. Wszystkie dotyczą treści omówionych na zajęciach oraz dodatkowych materiałów udostępnionych studentom.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Łapińska
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, U1, U2, K1)

2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, K1)

3. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji.

4. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W5, K1)

5. Polityka cenowa (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. Dyskonto cenowe) (W5, K1)

6. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje kanałów dystrybucyjnych) (W5, K1)

7. Polityka promocji (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W5, K1)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

Literatura uzupełniająca:

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Brzustewicz, Joanna Petrykowska
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, U1, U2, K1)

2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, K1)

3. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji.

4. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W5, K1)

5. Polityka cenowa (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. Dyskonto cenowe) (W5, K1)

6. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje kanałów dystrybucyjnych) (W5, K1)

7. Polityka promocji (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W5, K1)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

Literatura uzupełniająca:

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Petrykowska
Prowadzący grup: Joanna Petrykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2)

2. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów. (W3)

3. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W4)

4. Strategie cenowe (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. różnicowanie cen) (W4)

5. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje pośredników) (W4)

6. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W4)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

Literatura uzupełniająca:

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)