Podstawy marketingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1152-12-F11-PodMark |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.301
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy marketingu |
Jednostka: | Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu |
Grupy: |
Finanse i rachunkowość, nst, 1 rok I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 9 godz. (wykład), 6 godz. (konsultacje indywidualne): łącznie 15 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury, realizację zadań domowych): łącznie 20 godz. 3. Czas przygotowania do kolokwiów i egzaminu: łącznie 25 godz. Razem nakład pracy studenta 60 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania K_W01 W2: Zna warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo K_W01 W3: Zna podstawowe założenia segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów K_W01 W4: Zna podstawowe elementy marketingu-mix (tym przede wszystkim działania służące komunikacji organizacji z jej klientami zewnętrznymi) oraz zna zasady ich właściwego wykorzystania w działaniach organizacji K_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi identyfikować problemy natury marketingowej, jakie pojawiają się w praktyce funkcjonowania organizacji U_U01 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania marketingowych problemów pojawiających się w organizacjach K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka. Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu uwzględnieniem specyfiki instytucji finansowych, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
Pełny opis: |
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów. (W3) 3. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W4) 4. Strategie cenowe (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. różnicowanie cen) (W4) 5. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje pośredników) (W4) 6. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W4) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. 2. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. 3. S.Kaczmarczyk, R.Pałgan, Marketing w przedsiębiorstwie. Ujęcie zarządcze i systemowe, ODDK, Gdańsk 2008, Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.). |
Metody i kryteria oceniania: |
1.Wykład: Zaliczenie pisemne – W1, W2, W3, W4+++; U1++ ;K1++ Zaliczenie przedmiotu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W1, W2, W3, W4. Zastosowane podczas egzaminu pytania i zadania cechują się rożnym poziomem trudności. Wszystkie dotyczą treści omówionych na zajęciach oraz dodatkowych materiałów udostępnionych studentom. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Łapińska | |
Prowadzący grup: | Paweł Brzustewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
|
Pełny opis: |
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, U1, U2, K1) 2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, K1) 3. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. 4. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W5, K1) 5. Polityka cenowa (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. Dyskonto cenowe) (W5, K1) 6. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje kanałów dystrybucyjnych) (W5, K1) 7. Polityka promocji (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W5, K1) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Brzustewicz, Joanna Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Brzustewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
|
Pełny opis: |
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, U1, U2, K1) 2. Otoczenie przedsiębiorstwa, jej zasoby, analiza otoczenia, analiza potencjału, analiza SWOT (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Zasoby firmy. Analiza zasobów firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, K1) 3. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. 4. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W5, K1) 5. Polityka cenowa (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. Dyskonto cenowe) (W5, K1) 6. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje kanałów dystrybucyjnych) (W5, K1) 7. Polityka promocji (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W5, K1) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Podstawy marketingu” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, niezbędnej w dalszej edukacji, na kolejnych latach studiowania. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
|
Pełny opis: |
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów. (W3) 3. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W4) 4. Strategie cenowe (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. różnicowanie cen) (W4) 5. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje pośredników) (W4) 6. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W4) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.