Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Spedycja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1152-12-L13-ZL-Spe
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Spedycja
Jednostka: Katedra Logistyki
Grupy: Logistyka, nst, PRK, 3 rok, sp. zarządzanie logistyką
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student ma podstawową wiedzę z zakresu: Podstaw Zarządzania, Podstaw strategii, Wsparcia logistycznego przedsiębiorstwa, Obsługi logistycznej łańcuchów i sieci dostaw, Prawa w logistyce oraz ich powiązań z innymi naukami.

Całkowity nakład pracy studenta:

1) Razem nakład pracy studenta 100 godzin (4 ECTS), z tego:

2) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

9 godz. - wykład, 9 godz. - ćwiczenia, 40 godz. (konsultacje indywidualne studenta, również e-mail’owe).

3) 22 godz. – czas pracy studenta wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (do zaliczenia wykładów + zaliczenia ćwiczeń).

4) 20 godz. – czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – przygotowanie prezentacji – projektu.

Efekty uczenia się - wiedza:

zna i rozumie (efekty uczenia się od od roku akademickiego 2019/20):


W1: objaśnia normy i reguły prawne stosowane w obsłudze spedycyjnej, w tym międzynarodowe uwarunkowania dostaw towarów (K_W10)


W2: rozróżnia dokumentację stosowaną w spedycji (K_W10)

Efekty uczenia się - umiejętności:

potrafi (efekty uczenia się od roku akademickiego 2019/20):


U1: interpretować i diagnozować nietypowe zjawiska i problemy związane z organizacją i realizacją procesów spedycyjnych (K_U01)


U2: posługiwać się normami prawnymi obligatoryjnymi i fakultatywnymi dla planowanych i realizowanych procesów transportowo-spedycyjnych (K_U06)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

jest gotów do (efekty uczenia się odod roku akademickiego 2019/20):


K1: odpowiedzialnego podejmowania i realizacji obsługi spedycyjnej z uwzględnieniem przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu (K_K02)

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład konwersatoryjny


Zajęcia (wykładowe) prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki (Case Study).


Ćwiczenia: z wykorzystaniem metod aktywizujących, dyskusja, aktywność i praca indywidualna i praca w grupach, projekt.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problematyką odnoszącą się do organizacji i realizacji (obsługi logistycznej) procesów spedycyjnych, z uwzględnieniem istoty spedycji od zadań spedytora, przez charakterystykę aktualnych zagadnień spedycyjnych, obowiązujących norm prawnych fakultatywnych i obligatoryjnych stosowanych w praktyce gospodarczej.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu (9 godzin s. nst.) oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 9 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Część 1 - wprowadzenie do przedmiotu. Część 2 - Spedycja i jej charakterystyka (w tym dokumentacja spedycyjna). K_W10 (W1)

2. Aspekty prawne w spedycji. K_W10 (W2)

3. Funkcje i zadania spedytora. K_W10, (W1, W2)

4. Międzynarodowe warunki dostaw towarów (INCOTERMS®, COMBITERMS 2000, RAFDT). K_W10, (W1, W2)

5. Charakterystyka aktualnych zagadnień spedycyjnych we wszystkich gałęziach transportu z elementami obrotu portowo morskiego. K_W10 (W2)

6. Spedycja ładunków ponadnormatywnych i niebezpiecznych K_W10 (W2)

7. Podstawy zagadnień spedycyjno – celnych. K_W10, (W1,W2)

Wiedza zdobyta w trakcie wykładów jest wykorzystana do realizacji 9 godzin ćwiczeń, w ramach, których studenci rozwiązują ćwiczenia i zadania, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu pt. Proces spedycyjny z wykorzystaniem dowolnej gałęzi transportu. Projekt prezentacja np. PP lub dowolnego programu z podaniem przypisów i bibliografii, oraz wszystkich źródeł także internetowych (zasady przygotowania projektu w cyklu zajęć ćwiczenia). – K_U01, K_U06, K_K02 (U1, U2, K1).

(Współpraca i wybór podwykonawców - przedsiębiorstw transportowych, warunki współpracy, konsekwencje, OCP, OCS, umowa spedycji, zlecenie spedycyjne, zlecenie transportowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Marciniak – Neider D.: (red); Podręcznik Spedytora, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Tom 1 i Tom 2, PISIL, Gdynia 2011, oraz Gdynia 2014, Gdynia 2020.

2. Wasielewska-Marszałkowska I., Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014, Warszawa 2021

3. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red): Transport, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008.

4. Szczepaniak T. (red): Transport i Spedycja w handlu zagranicznym, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002.

5. Wojewódzka-Król K., E. Załoga, (red): Transport, Nowe Wyzwania, Wydawnictwo PWN, Wyd. IV wersja papierowa 2016, eBook 2017, Warszawa 2017.

6. Materiał autorski wykładowcy udostępniony studentom.

Literatura uzupełniająca:

1. Neider J.: Transport międzynarodowy, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2008.

2. Coyle J.J., E.J. Bardi E.J., Langley C.J. Jr, Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa 2010.

3. Salomon A., Zwyczaje i uzanse morskie w pracy spedytora, Gdynia 2018.

4. Wasielewska-Marszałkowska I., Prawno-gospodarcze funkcje dokumentów przewozowych w procesie transportowym; w: Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu Nr (11) 11 2012, ISNN 1643-8175.

5. Wasielewska-Marszałkowska I., Obowiązki i odpowiedzialność spedytora w procesie logistycznym – aspekty prawne; w: Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu Nr (10) 10 2011, ISNN 1643-8175.

6. Artykuły i publikacje naukowe udostępniane dla studentów.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Wykład: I termin: test pisemny (test mieszany: pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte - opisowe)/ II termin - tryb ustny: - W1, W2, U2

Ćwiczenia: 1. Zadania i ćwiczenia, case study: U1, U2, K1,

2. Projekt: U1, U2, K1

K1 - Obserwacja, dyskusja

Kryteria oceny:

(5) Bardzo dobry / 95% - 100%

(4,5) Dobry + / dobry plus 85% - 94,9%

(4) Dobry / dobry 80% - 84,9%

(3,5) Dostateczny + / dostateczny plus 70% - 79,9%

(3) dostateczny / dostateczny 60%-69,9%

(2) niedostateczny / Poniżej 60%

Praktyki zawodowe:

nie dot.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Prowadzący grup: Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

W związku z wprowadzeniem obowiązku zdalnego kształcenia w semestrze zimowym r.a. 2020/21:

Wykład: prowadzony w formie zdalnej - platforma MS Teams - materiały doddatkowe dla studentów umieszcznone w kursie na Moodle, egzamin pisemny testowy (test mieszany - jednokrotny wybór i pytania opisowe) - jeśli będzie konieczność realizowania zaliczeń i egzaminów w formie zdalnej egzamin z wykładów odbędzie się na platforma Moodle. W przypadku obowiązku przeprowadzenia egzaminów w formie stacjonarnej - egzamin odbędzie się na terenie Wydziału.

Ćwiczenia:

Rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, case study na platformie Moodle, prezentacja projektów na platformie MS Teams.

Zasady przygotowania projektu:

1. Projekt - praca w grupie, grupa projektowa może liczyć od 1 do 4 osób maxymalnie (listę członków grup projektowych przygotowuje starosta roku licząc od nr 1 – przesyła do prowadzącego na adres e’mail najpóźniej do końca listopada 2020 roku).

2. Możliwe pliki PDF, PP, Word (etc.), max. 15 slajdów w PP, Word max 10 stron, czcionka typ Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, marginesy normalne, tekst wyjustowany w każdej z przyjętych plików.

3. Projekt przygotowany na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz treści merytorycznych wykładów i ćwiczeń.

4. Projekt winien zwierać opis koncepcji projektu, trasę, dokumentację, która winna być zastosowana w proponowanym procesie, wykonawców/podwykonawców, gałąź/zie transportu, koszty – (mogą być koszty umownie przyjęte, dane przedsiębiorstw mogą być dowolnie wymyślone ukryte pod symbolem np. przedsiębiorstwo A) oraz dane: dane studentów tj. imię nazwisko/a, nr indeksu/ów rok, kierunek studiów nr grupy ćw i nr grupy projektowej, bibliografia - źródła w tym źródła internetowe (Uwaga: poprawność zastosowania przypisów).

5. Termin przesłania projektu - na dzień przed ostatnią datą ćwiczeń.

6. Prezentacja projektów studentów na MS TEAMS w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych (zgodnie z planem zajęć w USOS).

7. Punktacja za rozwiązane ćwiczenia, zadania, case study: od 0,25 do 2 pkt max. - zadania,rozwiązywane i przesyłane na platformie Moodle.

8. Punktacja za projekt od 0 do max 4 pkt.

9. Zasady zapisu nazwy pliku projektu: "Projekt_Spedycja_s.nstac_gr.proj.nr…” –… tu określają Państwo Swój nr grupy projektowej). (studenci niestacjonarni)

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja wszystkich zadań i ćwiczeń, case study i projektu na zaliczenie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach, aktywności w kursie na platformie Moodle, tym samym braku przesłania rozwiązania zadania/ćwiczenia, case study, student kontaktuje się drogą mailową z prowadzącym w celu otrzymania treści/tytułu zadania indywidualnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Prowadzący grup: Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

W związku z wprowadzeniem obowiązku zdalnego kształcenia w semestrze zimowym r.a. 2020/21:

Wykład: prowadzony w formie zdalnej - platforma MS Teams - materiały doddatkowe dla studentów umieszcznone w kursie na Moodle, egzamin pisemny testowy (test mieszany - jednokrotny wybór i pytania opisowe) - jeśli będzie konieczność realizowania zaliczeń i egzaminów w formie zdalnej egzamin z wykładów odbędzie się na platforma Moodle. W przypadku obowiązku przeprowadzenia egzaminów w formie stacjonarnej - egzamin odbędzie się na terenie Wydziału.

Ćwiczenia:

Rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, case study na platformie Moodle, prezentacja projektów na platformie MS Teams.

Zasady przygotowania projektu:

1. Projekt - praca w grupie, grupa projektowa może liczyć od 1 do 4 osób maxymalnie (listę członków grup projektowych przygotowuje starosta roku licząc od nr 1 – przesyła do prowadzącego na adres e’mail najpóźniej do końca listopada 2020 roku).

2. Możliwe pliki PDF, PP, Word (etc.), max. 15 slajdów w PP, Word max 10 stron, czcionka typ Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, marginesy normalne, tekst wyjustowany w każdej z przyjętych plików.

3. Projekt przygotowany na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz treści merytorycznych wykładów i ćwiczeń.

4. Projekt winien zwierać opis koncepcji projektu, trasę, dokumentację, która winna być zastosowana w proponowanym procesie, wykonawców/podwykonawców, gałąź/zie transportu, koszty – (mogą być koszty umownie przyjęte, dane przedsiębiorstw mogą być dowolnie wymyślone ukryte pod symbolem np. przedsiębiorstwo A) oraz dane: dane studentów tj. imię nazwisko/a, nr indeksu/ów rok, kierunek studiów nr grupy ćw i nr grupy projektowej, bibliografia - źródła w tym źródła internetowe (Uwaga: poprawność zastosowania przypisów).

5. Termin przesłania projektu - na dzień przed ostatnią datą ćwiczeń.

6. Prezentacja projektów studentów na MS TEAMS w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych (zgodnie z planem zajęć w USOS).

7. Punktacja za rozwiązane ćwiczenia, zadania, case study: od 0,25 do 2 pkt max. - zadania,rozwiązywane i przesyłane na platformie Moodle.

8. Punktacja za projekt od 0 do max 4 pkt.

9. Zasady zapisu nazwy pliku projektu: "Projekt_Spedycja_s.nstac_gr.proj.nr…” –… tu określają Państwo Swój nr grupy projektowej). (studenci niestacjonarni)

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja wszystkich zadań i ćwiczeń, case study i projektu na zaliczenie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach, aktywności w kursie na platformie Moodle, tym samym braku przesłania rozwiązania zadania/ćwiczenia, case study, student kontaktuje się drogą mailową z prowadzącym w celu otrzymania treści/tytułu zadania indywidualnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Prowadzący grup: Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

W związku z wprowadzeniem obowiązku zdalnego kształcenia w semestrze zimowym r.a. 2020/21:

Wykład: prowadzony w formie zdalnej - platforma MS Teams - materiały doddatkowe dla studentów umieszcznone w kursie na Moodle, egzamin pisemny testowy (test mieszany - jednokrotny wybór i pytania opisowe) - jeśli będzie konieczność realizowania zaliczeń i egzaminów w formie zdalnej egzamin z wykładów odbędzie się na platforma Moodle. W przypadku obowiązku przeprowadzenia egzaminów w formie stacjonarnej - egzamin odbędzie się na terenie Wydziału.

Ćwiczenia:

Rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, case study na platformie Moodle, prezentacja projektów na platformie MS Teams.

Zasady przygotowania projektu:

1. Projekt - praca w grupie, grupa projektowa może liczyć od 1 do 4 osób maxymalnie (listę członków grup projektowych przygotowuje starosta roku licząc od nr 1 – przesyła do prowadzącego na adres e’mail najpóźniej do końca listopada 2020 roku).

2. Możliwe pliki PDF, PP, Word (etc.), max. 15 slajdów w PP, Word max 10 stron, czcionka typ Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, marginesy normalne, tekst wyjustowany w każdej z przyjętych plików.

3. Projekt przygotowany na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz treści merytorycznych wykładów i ćwiczeń.

4. Projekt winien zwierać opis koncepcji projektu, trasę, dokumentację, która winna być zastosowana w proponowanym procesie, wykonawców/podwykonawców, gałąź/zie transportu, koszty – (mogą być koszty umownie przyjęte, dane przedsiębiorstw mogą być dowolnie wymyślone ukryte pod symbolem np. przedsiębiorstwo A) oraz dane: dane studentów tj. imię nazwisko/a, nr indeksu/ów rok, kierunek studiów nr grupy ćw i nr grupy projektowej, bibliografia - źródła w tym źródła internetowe (Uwaga: poprawność zastosowania przypisów).

5. Termin przesłania projektu - na dzień przed ostatnią datą ćwiczeń.

6. Prezentacja projektów studentów na MS TEAMS w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych (zgodnie z planem zajęć w USOS).

7. Punktacja za rozwiązane ćwiczenia, zadania, case study: od 0,25 do 2 pkt max. - zadania,rozwiązywane i przesyłane na platformie Moodle.

8. Punktacja za projekt od 0 do max 4 pkt.

9. Zasady zapisu nazwy pliku projektu: "Projekt_Spedycja_s.nstac_gr.proj.nr…” –… tu określają Państwo Swój nr grupy projektowej). (studenci niestacjonarni)

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja wszystkich zadań i ćwiczeń, case study i projektu na zaliczenie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach, aktywności w kursie na platformie Moodle, tym samym braku przesłania rozwiązania zadania/ćwiczenia, case study, student kontaktuje się drogą mailową z prowadzącym w celu otrzymania treści/tytułu zadania indywidualnego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)