Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1152-12-Z21-0-ZaStr
Kod Erasmus / ISCED: 04.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne
Jednostka: Katedra Doskonałości Biznesowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu Podstaw Zarządzania, Zarządzania Jakością, Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Zarządzania Finansami, Podstaw Marketingu

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 18 godz. wykładu, 18 godz. ćwiczeń, 5 godz. na konsultacje i egzamin

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowanie się do zajęć, analiza studiów przypadków: 45 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do egzaminu, projekt zaliczeniowy: 64 godz.


Razem nakład pracy studenta: 150 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy:

Student potrafi:

W1: wyjaśnić znaczenie strategicznej orientacji organizacji we współczesnych warunkach gospodarki podlegającej procesowi globalizacji – K_W02, K_W03

W2: wyjaśnić przebieg procesu zarządzania strategicznego – K_W08

W3: scharakteryzować poszczególne metody analizy strategicznej – K_W04

Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności:

Student potrafi:

U1: zastosować wybrane metody analizy strategicznej – K_U01

U2: formułować opcje strategiczne – K_U02

U3: zaprezentować publicznie wyniki i wnioski z analizy – K_U09, K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W ramach kompetencji społecznych:

Student potrafi:

K1: pracować w zespole – K_K02, K_K03

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone:

- w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint

- w formie ćwiczeń, prowadzonych w oparciu o metodę badania przypadku (case study): praca odbywa się w zespołach, wymagane przygotowywanie się do zajęć (czytanie literatury i studiów przypadku), aktywność, realizacja zadań, dyskusja, prezentacje multimedialne

Skrócony opis:

Cel AACSB: Student analizuje otoczenie i wnętrze organizacji dla potrzeb zarządzania strategicznego.

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są kluczowe zagadnienia dotyczące procesu formułowania i wdrażania strategii w przedsiębiorstwie, mianowicie:

1. Ogólna charakterystyka procesu zarządzania strategicznego

2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa

3. Analiza zasobów przedsiębiorstwa

4. Cele przedsiębiorstwa

5. Generowanie i ocena opcji strategicznych

6. Wdrażanie strategii

Głównym celem zajęć jest prezentacja istoty i znaczenia strategicznego myślenia dla sukcesu przedsiębiorstwa, dostarczenie wiedzy i umożliwienie praktycznego treningu w zakresie narzędzi i technik analizy strategicznej oraz podkreślenie ścisłego związku pomiędzy solidną analizą wnętrza i otoczenia przedsiębiorstwa a skutecznością strategii.

Pełny opis:

Zagadnienia wykładowe:

1. Ogólna charakterystyka procesu zarządzania strategicznego – W1, W2

istota i etapy procesu zarządzania strategicznego, cechy i ewolucja myślenia strategicznego, szkoły (nurty) zarządzania strategicznego, istota i poziomy strategii

2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa – W3

struktura makrootoczenia przedsiębiorstwa – analiza PEST, analiza sektorowa: model konkurencji M.E. Portera, grupowanie strategiczne, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa

3. Analiza zasobów przedsiębiorstwa – W3

łańcuch wartości jako podstawa identyfikacji silnych i słabych stron przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, istota i źródła przewag konkurencyjnych, zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa (koncepcja dźwigni zasobowej, koncepcja rdzenia umiejętności, koncepcja zasobów strategicznych)

4. Cele przedsiębiorstwa – W1, W2

misja organizacji: istota i proces formułowania, cele strategiczne, taktyczne i operacyjne, metoda SMART

5. Generowanie i ocena opcji strategicznych – W2

macierz SWOT/TOWS, strategie na poziomie polityki ogólnej (corporate level): strategie na poziomie przedsiębiorstwa (business level), strategie funkcjonalne (functional level)

6. Wdrażanie strategii – W2

skuteczna realizacja strategii, planowanie zasobów: struktura, przywództwo, systemy, zasoby ludzkie, technika, zrównoważona karta wyników (BSC), modele biznesowe

Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o studia przypadków – U1, U2, U3, K1:

1. Analiza otoczenia PEST

2. Scenariusze stanów otoczenia

3. Metoda 5 „sił „ Portera

4. Punktowa ocena atrakcyjności sektora

5. Analiza grup strategicznych

6. Analiza kluczowych czynników sukcesu

7. Metody portfelowe – BCG

8. Analiza SWOT

9. Wizja i misja przedsiębiorstwa

10. Wyznaczanie celów strategicznych, taktycznych i operacyjnych

11. Zrównoważana karta wyników (Balanced Scorecard – BSC)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R.M. Grant, Contemporary strategy analysis. Concepts, Techniques, Applications, Blackwell Business, 2002.

2. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.

3. K. Obłój, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.

4. G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.

5. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, 1992 lub późniejsze wydania

Literatura uzupełniająca:

6. M.E. Porter, Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, HELION, Gliwice 2006.

7. Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, 2011.

8. STRATEGOR, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, 1995 lub późniejsze wydania.

9. G. Hamel, C.K. Prahalad, Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, 1999.

10. B.de Wit, R. Meyer, Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez analizowanie paradoksów, PWE, Warszawa 2007.

11. R.S. Kaplan, D.P.Norton, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działania, PWN, Warszawa 2001

12. K. Obłój, Tworzywo skutecznych strategii, PWE, 2002.

13. G. Stonehouse, J. Kamil, T. Purdie, Globalizacja. Strategie i zarządzanie, Felberg SJA, 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- uczestnictwo w zajęciach [wykładach (nieobowiązkowe) i ćwiczeniach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań, dyskusja - praca zespołowa – prezentacje multimedialne, analiza przypadków na ćwiczeniach] – przedłużona obserwacja przez prowadzącego

- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja), kolokwium zaliczeniowe – 3 ECTS

- egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 3 ECTS

Weryfikacja efektów kształcenia:

Wykład:

W1 – Egzamin pisemny testowy +++

W2 – Egzamin pisemny testowy +++

W3 – Egzamin pisemny testowy +++

Ćwiczenia:

W2 – kolokwium zaliczeniowe ++

W3 – kolokwium zaliczeniowe ++

U1 – Realizacja zadań ++, Prezentacja +++, Przedłużona obserwacja ++, Projekt +++, kolokwium zaliczeniowe ++

U2 – Realizacja zadań ++, Prezentacja +++, Przedłużona obserwacja ++, Projekt +++, kolokwium zaliczeniowe ++

U3 – Prezentacja +++, Przedłużona obserwacja ++, Projekt +++

K1 – Aktywność +++, Przedłużona obserwacja ++

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)