Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Laboratorium treningu kierowniczego I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1152-12-Z22-0-LTK
Kod Erasmus / ISCED: 04.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Laboratorium treningu kierowniczego I
Jednostka: Katedra Doskonałości Biznesowej
Grupy: Zarządzanie, nst, 2 rok II stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zarządzanie, finanse przedsiębiorstw, marketing, podstawy mikroekonomii, zarządzanie strategiczne

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bezpośrednie aktywne uczestnictwo w warsztatach realizowanych z udziałem nauczyciela akademickiego - 18 godzin,

Konsultacje merytoryczne - 12 godzin

Praca własna studenta: systematyczne przygotowywanie się do zajęć, analiza danych finansowych zawartych w raportach, opracowanie wariantów decyzyjnych, przygotowanie raportu końcowego - 45 godzin

Łącznie 75 godzin

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - student potrafi identyfikować, analizować i przewidywać oraz rozwiązywać problemy praktyczne zarządzania i rozwoju przedsiębiorstwa: KU_01

U2 - student potrafi projektować przedsięwzięcia i podejmować decyzje wiążące się z rozwiązywaniem problemów funkcjonowania przedsiębiorstwa: KU_02

U3 - K1 - student potrafi kreatywnie uczestniczyć w projektach zespołowych: KU_14

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - student jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy: KK_04

Metody dydaktyczne:

Symulacje procesów decyzyjnych, symulacje procesów formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa, symulacje procesów zarządzania przedsiębiorstwami w warunkach wirtualnego konkurencyjnego rynku, praca zespołowa,

Metody dydaktyczne eksponujące:

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Komputerowe symulacje procesów zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Trening kierowniczy odbywa się w warunkach wirtualnego konkurencyjnego rynku i modelu decyzyjnego strategii rozwoju i strategii finansowej przedsiębiorstwa. Studenci podejmują decyzje finansowe, marketingowe i inwestycyjne. Celem strategii jest maksymalizacja wartości akcji przedsiębiorstwa i wartości dla akcjonariuszy. Studenci pracują w zespołach, analizują i rozwiązują problemy z zakresu finansów przedsiębiorstwa oraz formułowania i realizacji strategii rozwoju.

- kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania finansami i rachunkowości,

- kształcenie umiejętności zespołowego podejmowania decyzji menedżerskich,

- kształcenie umiejętności pracy zespołowej,

- oddziaływania na zmiany postaw i zachowań uczestników treningu (analiza wyniku finansowego osiągniętego przez uczestników i porównanie z wynikami osiąganymi przez przedsiębiorstwa w rzeczywistości),

Pełny opis:

Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. General Management II jest symulacją strategicznych procesów zarządzania przedsiębiorstwem, której celem jest kształcenie umiejętności zarządzania finansami i rachunkowością przedsiębiorstwa w praktyce. Symulacja łączy aspekty teorii zarządzania finansami i rachunkowości z praktycznymi aspektami funkcjonowania biznesu.

Symulacja przedstawia realistyczny model przedsiębiorstwa i tym samym kształci kompetencje menedżerskie i umiejętności podejmowania decyzji finansowych. Daje możliwość szybkiego uzyskania długotrwałych umiejętności praktycznych i zdobycia doświadczenia w środowisku wirtualnym nieobciążonym realnym ryzykiem finansowym. TOPSIM - General Management II, jest interaktywną koncepcją systemu kształcenia, (która jest określana jako action learning) w oparciu o zasadę: Learning Busines by doing Business.

Cele TOPSIM - General Management II:

- Doświadczenie w zarządzaniu finansami i rachunkowości przedsiębiorstwa , przyjmując kompleksowe podejście, U1, U2, K1

- definiowanie celów i strategii finansowej przedsiębiorstwa U1, U2, U3

- kształcenie procesu podejmowania decyzji w oparciu o analizę finansową, U1, U2, U3, K1

- kształcenie zastosowania instrumentów księgowania kosztów, analizy dochodu, kalkulacji kosztów jednostkowych produktu i marż, U1, U2,

- kontrola utrzymania dobrej pozycji finansowej przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji rynkowej, U1, U2, K1

- zdobycie praktyki skutecznego porozumiewania się przy rozwiązywaniu problemów zarządzania, U3,

- wpływanie na proces podejmowania decyzji w ramach zespołu przy wykorzystaniu komputerowego modelu planistycznego U3,

Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej.

Literatura:

Materiały dydaktyczne są dostarczane studentom w wersji elektronicznej przed pierwszymi zajęciami.

Participants Manual, TOPSIM General Management II TATA Interactive Systems _ Business Simulation GmbH, Tubingen 2011,

wersja polska Katedra Doskonałości Biznesowej WNEiZ UMK, Toruń 2017,

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie aktywności w zajęciach, pracy zespołowej i rezultatów finansowych zarządzanych wirtualnie przedsiębiorstw - wartości rynkowej przedsiębiorstwa.

Ocena zespołu studentów na podstawie wypracowanej wartości rynkowej akcji, oceny ratingu finansowego oraz wypracowanej wartości dla akcjonariuszy

U1 Wartość rynkowa akcji+++, Wycena ratingu finansowego++,

Wartość dodana dla akcjonariuszy++

U2 Wartość rynkowa akcji+++, Wycena ratingu finansowego++,

Wartość dodana dla akcjonariuszy++

U3 Wartość rynkowa akcji+++, Wycena ratingu finansowego++,

Wartość dodana dla akcjonariuszy++

K1 Wartość rynkowa akcji+++, obserwacja++, samoocena studentów+++

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Lorenczewski
Prowadzący grup: Ryszard Lorenczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Komputerowe symulacje procesów zarządzania przedsiębiorstwami, analizy strategicznej, formułowania i wdrażania strategii oraz zarządzania przyszłością firmy w gospodarce rynkowej. Celem symulacji jest kształcenie umiejętności formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz zarządzania przedsiębiorstwami w warunkach konkurencyjnego rynku.

Pełny opis:

Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych (ROA, ROE, ROS) oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej.

Literatura:

1. A. Bednarski, R. Lorenczewski, Materiały pomocnicze do zajęć z laboratorium treningu kierowniczego, UMK, Toruń 1994

2. Scenariusz treningu kierowniczego „Comgame”, Toruń 2009,

2. B. Redding, Testy dla menedżerów stawiających na efektywność, Alma-Press, Warszawa 1993

3. TOPSIM - General Management II, TATA Interactive Systems Gmbh, Tubingen 2007,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Lorenczewski
Prowadzący grup: Ryszard Lorenczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Komputerowe symulacje procesów zarządzania przedsiębiorstwami, analizy strategicznej, formułowania i wdrażania strategii oraz zarządzania przyszłością firmy w gospodarce rynkowej. Celem symulacji jest kształcenie umiejętności formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz zarządzania przedsiębiorstwami w warunkach konkurencyjnego rynku.

Pełny opis:

Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych (ROA, ROE, ROS) oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej.

Literatura:

1. A. Bednarski, R. Lorenczewski, Materiały pomocnicze do zajęć z laboratorium treningu kierowniczego, UMK, Toruń 1994

2. Scenariusz treningu kierowniczego „Comgame”, Toruń 2009,

2. B. Redding, Testy dla menedżerów stawiających na efektywność, Alma-Press, Warszawa 1993

3. TOPSIM - General Management II, TATA Interactive Systems Gmbh, Tubingen 2007,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Lorenczewski
Prowadzący grup: Ryszard Lorenczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Komputerowe symulacje procesów zarządzania przedsiębiorstwami, analizy strategicznej, formułowania i wdrażania strategii oraz zarządzania przyszłością firmy w gospodarce rynkowej. Celem symulacji jest kształcenie umiejętności formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz zarządzania przedsiębiorstwami w warunkach konkurencyjnego rynku.

Pełny opis:

Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych (ROA, ROE, ROS) oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej.

Literatura:

1. A. Bednarski, R. Lorenczewski, Materiały pomocnicze do zajęć z laboratorium treningu kierowniczego, UMK, Toruń 1994

2. Scenariusz treningu kierowniczego „Comgame”, Toruń 2009,

2. B. Redding, Testy dla menedżerów stawiających na efektywność, Alma-Press, Warszawa 1993

3. TOPSIM - General Management II, TATA Interactive Systems Gmbh, Tubingen 2007,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)