Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychology in Sport and Tourism Business

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1155-GO1-PsSaTB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychology in Sport and Tourism Business
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i psychologii społecznej

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy wynosi:


- godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 h

-konsultacje w ramach przedmiotu15 h-


- praca własna studenta (przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu): 40 h


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student wskazuje tło psychologiczne ludzkich postaw i zachowań w różnych okolicznościach i warunkach życia prywatnego oraz zawodowego, w szczególności w zakresie sportu i turystyki – K_W01

W2: Student identyfikuje czynniki psychologiczne w kontekście zasad współdziałania i kierowania ludźmi w obszarze sportu i biznesu– K_W06


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi obserwować, analizować i oceniać zjawiska w sporcie i turystyce, w oparciu o zachodzące procesy behavioralne, poznawcze i emocjonalne – K_U03

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student jest zaciekawiony i otwarty na różne aspekty funkcjonowania drugiego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów sportu i turystyki K_W01

Metody dydaktyczne:

metoda podawcza (wykład akademicki), metoda podawczo-aktywizująca (wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, w tym projekcja nagrań dokumentalnych klasycznych eksperymentów psychologicznych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie dostarczyć wiedzę dotyczącą ogólnych prawidłowości psychicznego funkcjonowania jednostki oraz zapoznać z podstawowymi paradygmatami rozumienia człowieka. Ma jednocześnie przygotować studentów do tego, aby potrafili zastosować tę wiedzę w celu doskonalenia warunków swojego życia i przebiegu życia innych osób.

Do zaliczenia przedmiotu należy podczas egzaminu pisemnego uzyskać 51% sumy punktów. Pytania egzaminacyjne są otwarte - dotyczą treści z wykładu oraz wiedzy z trzech lektur:

1. Zimbardo, Psychology and life

2. Sapolsky, Why don't zebras have ulcers?

3. Ciccarelli, Psychology

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do psychologii: rozumienie pojęcia psychiki jej elementów; główne cele psychologii – wykład tradycyjny (W1, W2, U1)

1a. Przykłady eksperymentów psychologicznych – pokaz multimedialny (W1, W2, U1)

2. Podstawy wiedzy o funkcjonowaniu układu nerwowego a osiąganie celów

3. Uczenie się: czego muszą się nauczyć organizmy? Jakie zdarzenia są sygnałami? Jakie konsekwencje wiążą się z poszczególnymi działaniami? (W1, W2, U1)

4.. Warunkowanie klasyczne Pawłowa; warunkowanie sprawcze; zachowanie sprawcze – wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny, Związki pomiędzy typem układu nerwowego a uczeniem się

(W1, W2, U1).

3. Pamięć: test pamięci; klasyczne badania nad pamięcią i zapominaniem; teorie pamięci i zapominania; jak zapamiętujemy? – wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny (W1, U1)

3a. Psychologia procesów poznawczych – metoda podawcza (W1, W2, U1)

4. Myślenie: J. Piaget; wpływ kultury na rozwój poznawczy; procesy myślowe; rozumowanie; rozwiązywanie problemów – wykład konwersatoryjny (W1, W2, U1)

5. Wrażenia i spostrzeżenia: zmysły człowieka – czy coś poza nimi? (W1, W2, U1)

6. Motywacja: czym jest? Ludzkie potrzeby i ich hierarchie (W1, W2, U1)

7. Główne kierunki psychologii – od Freuda do Fromma i od Skinnera do Chomsky’ego (W1, W2)

Literatura:

Lit. podst.:

1. Zimbardo Philip G., Gerrig Richard J. (2012). Psychologia i życie, Warszawa, PWN

2. Butler Gillian, McManus Freda (2012). Psychologia. Sopot GWP

3. Ciccarelli White, (2015) Psychologia, Poznań, Wyd. Rebis

4. Sapolsky, R.M. (2012), Dlaczego zebry nie mają wrzodów, PWN Warszawa

5. Rhonda Cohen, Sport Psychology. the basics

Literatura uzupełniająca;

1. Baumester, R., Tierney J. (2013), Siła woli, Wyd. Media Rodzina

2. Duhigg, Ch. (2018), Siła nawyku, PWN Warszawa.

3. Pervin L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

4. Pervin L., Cervone D., (2012). Osobowość: teoria i badania. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

5. Sternberg R., (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa, WSiP.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności:

Egzamin pisemny (pytania otwarte)

- Do zaliczenia min.: 51% odp.

(ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 75%, ocena dobra - 80%, ocena dobra plus - 90%, ocena bardzo dobra - 95% i więcej)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Chylewska-Barakat, Mateusz Tomanek
Prowadzący grup: Lidia Chylewska-Barakat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Chylewska-Barakat, Mateusz Tomanek
Prowadzący grup: Lidia Chylewska-Barakat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)