Psychology in Sport and Tourism Business
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1155-GO1-PsSaTB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0410) Biznes i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Psychology in Sport and Tourism Business |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i psychologii społecznej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy wynosi: - godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 h -konsultacje w ramach przedmiotu15 h- - praca własna studenta (przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu): 40 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student wskazuje tło psychologiczne ludzkich postaw i zachowań w różnych okolicznościach i warunkach życia prywatnego oraz zawodowego, w szczególności w zakresie sportu i turystyki – K_W01 W2: Student identyfikuje czynniki psychologiczne w kontekście zasad współdziałania i kierowania ludźmi w obszarze sportu i biznesu– K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi obserwować, analizować i oceniać zjawiska w sporcie i turystyce, w oparciu o zachodzące procesy behavioralne, poznawcze i emocjonalne – K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student jest zaciekawiony i otwarty na różne aspekty funkcjonowania drugiego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów sportu i turystyki K_W01 |
Metody dydaktyczne: | metoda podawcza (wykład akademicki), metoda podawczo-aktywizująca (wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, w tym projekcja nagrań dokumentalnych klasycznych eksperymentów psychologicznych) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie dostarczyć wiedzę dotyczącą ogólnych prawidłowości psychicznego funkcjonowania jednostki oraz zapoznać z podstawowymi paradygmatami rozumienia człowieka. Ma jednocześnie przygotować studentów do tego, aby potrafili zastosować tę wiedzę w celu doskonalenia warunków swojego życia i przebiegu życia innych osób. Do zaliczenia przedmiotu należy podczas egzaminu pisemnego uzyskać 51% sumy punktów. Pytania egzaminacyjne są otwarte - dotyczą treści z wykładu oraz wiedzy z trzech lektur: 1. Zimbardo, Psychology and life 2. Sapolsky, Why don't zebras have ulcers? 3. Ciccarelli, Psychology |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii: rozumienie pojęcia psychiki jej elementów; główne cele psychologii – wykład tradycyjny (W1, W2, U1) 1a. Przykłady eksperymentów psychologicznych – pokaz multimedialny (W1, W2, U1) 2. Podstawy wiedzy o funkcjonowaniu układu nerwowego a osiąganie celów 3. Uczenie się: czego muszą się nauczyć organizmy? Jakie zdarzenia są sygnałami? Jakie konsekwencje wiążą się z poszczególnymi działaniami? (W1, W2, U1) 4.. Warunkowanie klasyczne Pawłowa; warunkowanie sprawcze; zachowanie sprawcze – wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny, Związki pomiędzy typem układu nerwowego a uczeniem się (W1, W2, U1). 3. Pamięć: test pamięci; klasyczne badania nad pamięcią i zapominaniem; teorie pamięci i zapominania; jak zapamiętujemy? – wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny (W1, U1) 3a. Psychologia procesów poznawczych – metoda podawcza (W1, W2, U1) 4. Myślenie: J. Piaget; wpływ kultury na rozwój poznawczy; procesy myślowe; rozumowanie; rozwiązywanie problemów – wykład konwersatoryjny (W1, W2, U1) 5. Wrażenia i spostrzeżenia: zmysły człowieka – czy coś poza nimi? (W1, W2, U1) 6. Motywacja: czym jest? Ludzkie potrzeby i ich hierarchie (W1, W2, U1) 7. Główne kierunki psychologii – od Freuda do Fromma i od Skinnera do Chomsky’ego (W1, W2) |
Literatura: |
Lit. podst.: 1. Zimbardo Philip G., Gerrig Richard J. (2012). Psychologia i życie, Warszawa, PWN 2. Butler Gillian, McManus Freda (2012). Psychologia. Sopot GWP 3. Ciccarelli White, (2015) Psychologia, Poznań, Wyd. Rebis 4. Sapolsky, R.M. (2012), Dlaczego zebry nie mają wrzodów, PWN Warszawa 5. Rhonda Cohen, Sport Psychology. the basics Literatura uzupełniająca; 1. Baumester, R., Tierney J. (2013), Siła woli, Wyd. Media Rodzina 2. Duhigg, Ch. (2018), Siła nawyku, PWN Warszawa. 3. Pervin L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 4. Pervin L., Cervone D., (2012). Osobowość: teoria i badania. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 5. Sternberg R., (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa, WSiP. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności: Egzamin pisemny (pytania otwarte) - Do zaliczenia min.: 51% odp. (ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 75%, ocena dobra - 80%, ocena dobra plus - 90%, ocena bardzo dobra - 95% i więcej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Chylewska-Barakat, Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Chylewska-Barakat, Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.