Życie codzienne w klasztorach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AAR-ZCK-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Życie codzienne w klasztorach |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 25 h: - 15 godzin zajęć, - 5 h wycieczka w terenie, - 5 h przygotowanie do rozwiązania testu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Podstawowa wiedza z zakresu: - celu i istoty życia wspólnotowego, - specyfiki życia w klasztorach, - terminologii- miejsca regularne, realia życia codziennego, obowiązki. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętność rozpoznawania typu zabudowy claustrum, obiektów i miejsc typowych dla klasztorów na podstawie lokalizacji wobec kościoła, podziałów wewnętrznych, powierzchni i wielkości pomieszczeń, detalu architektonicznego i elementów wyposażenia. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Znajomość świata klasztorów, które niegdyś budowały postawy kultury Europy, daje szerokie spojrzenie na genezę wielu zjawisk kulturowych daleko wykraczających poza sferę religijną, w zakresie historii i genezy budownictwa, osadnictwa, szeroko rozumianej komunikacji i konsumpcji, obyczajowości i etykiety, działalności gospodarczej, pisarskiej, charytatywnej, prawnej i wielu innych działań kulturotwórczych. |
Metody dydaktyczne: | Wykład- żywe słowo; prezentacja- pokaz multimedialny, dyskusja; Prospekcja terenowa- zwiedzanie klasztorów lub stanowisk archeologicznych czy miejsc, gdzie funkcjonowały klasztory w przeszłości. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Zarys specyfiki życia w wybranych klasztorach (Strzelno, Mogilno, Trzemeszno, Toruń) kilku zakonów (norbertanki, benedyktyni, kanonicy regularni, cysterki) na podstawie niektórych źródeł normatywnych, kronik klasztornych i wyników badań archeologicznych. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia (omówione i dyskutowane): - rodzaje zakonów, reguły zakonne, - specyfika zabudowy klasztornej: kościół a claustrum, miejsca regularne, - życie codzienne: realia, funkcje i obowiązki; modlitwa- I i II chór, - rytm codzienności; smutki i tragedie, - na chórze, - w kapitularzu, - w kuchni i w refektarzu, - w łaźni i infirmerni, - na cmentarzu, - przy furcie i w domu gości, - dormitorium i cele, - locum secretum, - na wirydarzu przy studni, w krużgankach i w ogrodzie. |
Literatura: |
1. Borkowska M., Zycie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII - XVIII wieku, Warszawa 1996. 2. Sulkowska-Tuszyńska K., Klasztor norbertanek w Strzelnie (XII-XIX wieku). Obraz kultury w świetle badań archeologiczno-architektonicznych, AHP, t. 13, 2003, s. 113-128. 3. Sulkowska-Tuszyńska K., Strzelno Obrazy śmierci, [w:] Materiały do Dziejów Kultury i Sztuki Bydgoszczy i Regionu, Bydgoszcz, t. 8, 2003; s. 130-143. 4. Sulkowska-Tuszyńska K.; Wyposażenie łaźni klasztoru kanoników regularnych w Trzemesznie, AHP, t.14, 2004, s. 189-20. 5. Sulkowska-Tuszyńska K., W refektarzu u norbertanek (Strzelno i Zwierzyniec), [w:] Materiały do Dziejów Kultury i Sztuki Bydgoszczy i Regionu, Bydgoszcz, t. 10, 2005, s. 74-81. 6. Sulkowska-Tuszyńska K., Klasztor norbertanek w Strzelnie (XII-XVI w.). Sacrum i profanum, Toruń 2006. 7. Sulkowska-Tuszyńska K., O kaflach i piecach z klasztoru Norbertanek w Strzelnie (XVI-XVIII w.), [w:] Średniowieczne i nowożytne kafle Regionalizmy – Podobieństwa – Różnice, red. M. Dąbrowska, H. Karwowska, Białystok 2007, s. 111-118. 8. Moulin L., Życie codzienne zakonników w średniowieczu, Warszawa 1986. 9. Targosz K. Piórem zakonnicy. Kronikarki w Polsce XVII w. o swoich zakonach i swoich czasach, Kraków 2001. 10. Karaś M., Perzanowski Z., Statuty Kapituły norbertańskiej z r. 1340 w tłumaczeniu polskim z r 1541, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego CCXXX, Prace Językoznawcze 30, Kraków 1970. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; dyskusja; prezentacja; sprawdzian pisemny: - do 60% wiedzy zalicza test na 3,0, - 61-70% na 3,5, - 71-80 % na 4,0, - 81-90 % na 4,5 powyżej 91% na 5,0. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Sulkowska-Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Sulkowska-Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Sulkowska-Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Sulkowska-Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.