Celtycka Europa - oblicza niezwykłego ludu (VI-I w. p.n.e.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AB-CE-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Celtycka Europa - oblicza niezwykłego ludu (VI-I w. p.n.e.) |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: – udział w zajęciach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: – czytanie literatury, przygotowanie prezentacji – 40 godz.; – przygotowanie do sprawdzianu pisemnego – 20 godz. Łącznie: 90 godz. (3 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | – ma pogłębioną wiedzę na temat interdyscyplinarnych rekonstrukcji wybranych procesów i zjawisk, w szczególności zna związki pomiędzy strukturą społeczną i jej ewolucją a gospodarką plemion celtyckich, zna wybrane źródła archeologiczne będące przejawem religijno-magicznych działań Celtów (K_W05); – posiada pogłębioną wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów kulturowych człowieka, przydatnych dla poznania Celtów, w szczególności zna rozwój kulturowy świata Celtów w poszczególnych fazach okresu lateńskiego, z uwzględnieniem podziału na główne terytoria, zna teorie na temat genezy i migracji Celtów (K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – posiada umiejętności obejmujące analizę prac innych autorów oraz syntezę różnych idei i poglądów, a także umiejętności opracowywania i prezentacji wyników kwerendy źródeł (K_U02); – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03); – posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, w szczególności charakteryzuje wybrane źródła pisane do Celtów w kontekście danych archeologicznych, opisuje wybrane źródła archeologiczne jako przejaw religijno-magicznych działań Celtów (K_U04); – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów wytworów poszczególnych omawianych kultur, określać ich treść i znaczenie, w tym przynależność chronologiczno-kulturową oraz funkcję, wskazać możliwości odmiennych interpretacji właściwych dla studiowanej dyscypliny, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowe osiągnięcia archeologii wraz z zastosowaniem złożonych metod (K_U05); – posiada pogłębione umiejętności przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych kategorii źródeł (K_U10). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01); – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i propaguje ją w społeczeństwie (K_K03); – wykazuje niezależność i samodzielność w formułowaniu poglądów, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech (K_K05). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zróżnicowania w czasie i przestrzeni archeologicznych kultur wiązanych z Celtami na obszarze Europy od schyłku VI do I w. p.n.e. oraz roli Celtów w kształtowaniu kulturowego oblicza Europy. Zwrócenie uwagi na różnorodność teorii związanych z genezą i migracjami tego ludu. Omówienie wpływu struktury i zachowań społecznych na sferę obserwowalną dla archeologów. Analiza wybranych źródeł archeologicznych jako przejawów działań magiczno-religijnych Celtów. |
Pełny opis: |
1. Dzieje zainteresowania Celtami. Celtowie – język, historia 2. Celtowie wkraczają w historię – schyłkowohalsztackie centrum kulturowe 3. Kultura wczesnolateńska 4. Czas oppidów 5. Kultura Celtów na obszarze Italii, Bałkanów, w strefie pontyjskiej i w Azji Mniejszej 6. Celtowie na Wyspach Brytyjskich 7. Celtowie w Hiszpanii 8. Wpływ Celtów na kształtowanie się kultury środkowoeuropejskiego Barbaricum 9. Świat celtyckiej arystokracji wojennej 10. Wybrane źródła archeologiczne jako przejaw religijno-magicznych działań Celtów w okresie przedrzymskim – natura celtyckich bogów i ich przedstawienia 11. Wybrane źródła archeologiczne jako przejaw religijno-magicznych działań Celtów w okresie przedrzymskim – świątynie, kurhany, nemetony 12. Rola wybranych elementów kultury Celtów jako przejaw sfery religijno-magicznej – kult głowy i ofiary z ludzi; kotły, rydwany, konie |
Literatura: |
Literatura podstawowa (wybrane rozdziały lub hasła): GAJUSZ JULIUSZ CEZAR, Wojna galijska, Ossolineum 1978 Botheroyd S., Botheroyd P.F., Słownik mitologii celtyckiej, Katowice 1998. Celtic Culture. A Historical Encyclopedia, John T. Koch (Ed.), Oxford 2006. Cunliffe B., Starożytni Celtowie, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2003. Dąbrowska T., Wczesne fazy kultury przeworskiej. Chronologia – zasięg – powiązania, Warszawa 1988. Godłowski K., Okres lateński w Europie, Kraków 1977. Kokowski A., Starożytna Polska. Od trzeciego wieku przed Chrystusem do schyłku starożytności, Warszawa 2005, s. 69-72, 86-94. Powell T.G.E., Celtowie, Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca (wybrane rozdziały): Bochnak T., Importy celtyckie w kulturze przeworskiej i oksywskiej na ziemiach polskich w młodszym okresie przedrzymskim. Zróżnicowanie – drogi napływu – kontekst kulturowy, Rzeszów 2014. Bradley R., The prehistory of Britain and Ireland, Cambridge 2007. Cahill T., Jak Irlandczycy ocalili cywilizację. Nieznana historia heroicznej roli Irlandii w dziejach Europy po upadku Cesarstwa Rzymskiego, Poznań 1999. Danielisová A., To the architecture of oppida. Reconstruction of one part of settlement pattern behind the ramparts, [w:] B. Gediga, W. Piotrowski (red.), Architektura i budownictwo epoki brązu i wczesnych okresów epoki żelaza. Problemy rekonstrukcji, Biskupin-Wrocław, 2006, s. 269-302. Piggot S., Druidzi, Warszawa 2002 Freeman Ph., The philosopher and the druids. A journey among the ancient Celts, 2006. Germania, t. 60 (artykuł nt. książęcego grobu w Hochdorf) Green M., Humans as ritual victims in the later prehistory in the western Europe, Oksford Journal of Archaeology, R. 1998, s. 169-189. Harding D.W., The archaeology of Celtic art., London 2007. Lorrio A.J., Zapatero G.R., The Celts in Iberia: An Overview, 2008. Witt C. M., Barbarians on the Greek Periphery? Origins of celtic art. ( dostęp: http://www2.iath.virginia.edu/Barbarians/first.html) Woźniak Z., Wschodnie pogranicze kultury lateńskiej, Wrocław 1974. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w zajęciach; referat; prezentacja; sprawdzian pisemny. Kryteria oceniania: – pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego; wymagany próg: ocena dostateczna (3) – 26–30 pkt (52–60%); ocena dostateczna plus (3,5) – 31–35 pkt (62–70%); ocena dobra (4) – 36–40 pkt (71–80%); ocena dobra plus (4,5) – 41–45 pkt (82–90%); ocena bardzo dobra (5) – 46–50 (92–100%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.