Wybrane zagadnienia z archeologii późnego średniowiecza i nowożytności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AH-WZAPSN-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z archeologii późnego średniowiecza i nowożytności |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 65 h, w tym: - 15 h – wykład, - 15 h - laboratorium, - 35 h - praca własna (przygotowanie do zajęć, w tym do sprawdzianu pisemnego) |
Efekty uczenia się - wiedza: | – ma podstawową wiedzę na temat wybranych zagadnień kultury materialnej późnego średniowiecza i nowożytności (K_W04); – ma podstawową wiedzę na archeologii zbrodni, kierunków badań, (K_W04); – ma wiedzę na temat źródeł wykorzystywanych do badań nad nowożytnymi kryptami (K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczących wybranych zagadnień archeologii późnego średniowiecza i nowożytności związanych kulturą funeralną (K_U01); – potrafi analizować wybrane zespoły źródeł (K_U01); – potrafi rozpoznać wybrane wytwory kultury materialnej z późnego średniowiecza i nowożytności pozyskiwane podczas badań w kryptach (K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego (K_K01); – wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K05); |
Metody dydaktyczne: | wykład: wykład informacyjny, wykład analityczny, wykład syntetyczny, wykład problemowy,wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna; laboratorium: prezentacje multimedialne, fotografie, rysunki, ikonografia, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą wybranych, ważnych zagadnień związanych z archeologią późnego średniowiecza i nowożytności, będących uzupełnieniem i rozwinięciem problematyki poruszanej na zajęciach obowiązkowych. Podejmowana problematyka jest odbiciem aktualnych trendów nie tylko w polskiej archeologii historycznej, jest związana z potrzebami współczesnego społeczeństwa. |
Pełny opis: |
Przedmiot składa się z wykładu i laboratorium. Tematyka wykładu dotyczy wybranych, ważnych zagadnień związanych z archeologią późnego średniowiecza i nowożytności, będących uzupełnieniem i/lub rozwinięciem problematyki poruszanej na zajęciach obowiązkowych. Wreszcie część podejmowanej problematyki, będąc odbiciem aktualnych trendów nie tylko w polskiej archeologii historycznej, jest związana z potrzebami współczesnego społeczeństwa (archeologia zbrodni). Poza tym omówione zostaną prace dotyczące archeologii zbrodni, problemy z identyfikowaniem odnalezionych szczątków i zabezpieczeniem pozyskanych przedmiotów. Badania w kryptach specyfika badań: 1. wyjątkowe pochówki na przykładzie pochówku z Niemodlina 2. badania w kryptach w kościele pw. św. Franciszka z Asyżu w Krakowie 3. pochówki biskupów unickich (przenikanie tradycji łacińskiej z obrządkiem bizantyjskim na przykładzie ubiorów pozyskanych z krypt) 4. rodzaje pochówków w kryptach, trumny drewniane, sarkofagi metalowe i kamienne, urny, metody dekorowania trumien 5. relikwiarze 6. sposoby pozyskiwania i pakowania próbek do specjalistycznych analiz 7. mikrobiologia krypt Archeologia zbrodni 1. charakterystyka stanowisk, typy stanowisk (Katyń, Charków, Bykownia, Łączka, obozy koncentracyjne 2. Problemy z identyfikacją ofiar Laboratorium ma na celu poszerzenie wiedzy studentów na temat wybranych zagadnień dotyczących kultury materialnej późnego średniowiecza i nowożytności. Odnosić się będziemy między innymi do zabytków pozyskanych w trakcie prac archeologicznych prowadzonych na cmentarzyskach, w kryptach i podczas badań miast. Analiza układu przestrzennego miast średniowiecznych na przykładzie Torunia. |
Literatura: |
A. Kola, Archeologia zbrodni,Oficerowie polscy na cmentarzu ofiar NKWD w Charkowie, Toruń 2011. Dominika Siemińska, „Na zawsze pozostaną w naszej pamięci”. Ślady ofiar zbrodni katyńskiej na cmentarzu w Bykowni pod Kijowem (ttps://przystanekhistoria.pl/pa2/tematy/zbrodnia-katynska/63714,Na-zawsze-pozostana-w-naszej-pamieci-Slady-ofiar-zbrodni-katynskiej-na-cmentarzu.html) Kultura Funeralna elit Rzeczypospolitej od XVI do XVIII wieku na terenie Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego, red. A. Drążkowska , Toruń 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin - ustny dyskusja laboratorium: obecność na zajęciach; aktywny udział w zajęciach; prezentacje multumedialne |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
Wykład, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drążkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Drążkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drążkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Drążkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.