Archeologia eksperymentalna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1201-APR-AE-S1 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
| Nazwa przedmiotu: | Archeologia eksperymentalna |
| Jednostka: | Instytut Archeologii |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
3.50
LUB
2.50
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza z zakresu archeologii |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (wykład) - 30 godzin - 1 ECTS; Praca własna: zdobycie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia wybranego doświadczenia archeologicznego - 30 godzin - 1 ECTS Praca własna: przeprowadzenie i dokumentacja zaliczeniowego doświadczenia archeologicznego - 15 godzin - 0,5ECTS |
| Efekty uczenia się - wiedza: | WIEDZA: – zna pojęcia i terminologię stosowane w archeologii eksperymentalnej (K_W02); – ma zaawansowaną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii eksperymentalnej (K_W03); – zna i rozumie metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkól badawczych rozwijanych w archeologii eksperymentalnej (K_W07); – ma zaawansowaną wiedzę o metodach badawczych i narzędziach warsztatu archeologa (K_W11). |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | UMIEJĘTNOŚCI: – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych (K_U01); – potrafi posługiwać się odstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla archeologii eksperymentalnej (K_U04); – potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla archeologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05); – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06). |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KOMPETENCJE SPOŁECZNE: – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01); – potrafi prawidłowo określić priorytety służące realizacji zadań realizowanych w ramach badań eksperymentalnych (K_K03); – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K05). |
| Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
| Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie archeologii doświadczalnej jako jednej z pełnoprawnych metod badań archeologicznych, co zostanie zrealizowane poprzez ukazanie jej możliwości poznawczych i analitycznych. Uczestnicy kursu zostaną zapoznani z metodyką stosowaną w poprawnie prowadzonych doświadczeniach archeologicznych. Podjęta zostanie próba wyrobienia wśród kursantów krytycznego spojrzenia na hipotezy testowane metodą doświadczalną oraz uczulenia na konieczność wieloaspektowego podchodzenia do źródeł archeologicznych |
| Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie archeologii doświadczalnej jako jednej z pełnoprawnych metod badań archeologicznych, co zostanie zrealizowane poprzez ukazanie jej możliwości poznawczych i analitycznych. Uczestnicy kursu zostaną zapoznani z metodyką stosowaną w poprawnie prowadzonych doświadczeniach archeologicznych. Podjęta zostanie próba wyrobienia wśród kursantów krytycznego spojrzenia na hipotezy testowane metodą doświadczalną oraz uczulenia na konieczność wieloaspektowego podchodzenia do źródeł archeologicznych |
| Literatura: |
Coles J. Archaeology by Experiment, Nowy York, 1973 Coles J. Experimental Archaeology, Londyn, 1979 Harding A.F. (ed.) Experiment and Design in Archaeology, Oxford, 1999; Kelterborn P. Principles of experimental research in archaeology, (Re)construction and Experiment in Archaeolgy – European Platform, Hradec Králové, Vol. 2, p. 120-121, 2005 Lammers-Keijsers Y.M.J. Scientific experiments: a possibility? Presenting a general cyclical script for experiments in archaeology, (Re)construction and Experiment in Archaeolgy – European Platform, Hradec Králové, Vol. 2, Vol. 2, p. 18-26. Semenow C. A. Pierwobytnaja Technika, MIA SSSR, tom 54, 1957, Stone P. G., Planel P. G. The Constructed Past Experimental Archaeology, education and the public, Londyn, 1999 |
| Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w projektach doświadczalnych; samodzielne doświadczenie archeologiczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Osipowicz | |
| Prowadzący grup: | Justyna Orłowska, Grzegorz Osipowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Osipowicz | |
| Prowadzący grup: | Grzegorz Osipowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Osipowicz | |
| Prowadzący grup: | Grzegorz Osipowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
