Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Archeologia eksperymentalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-APR-AE-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia eksperymentalna
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.50 LUB 2.50 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza z zakresu archeologii

Całkowity nakład pracy studenta:

Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (wykład) - 30 godzin - 1 ECTS;

Praca własna: zdobycie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia wybranego doświadczenia archeologicznego - 30 godzin - 1 ECTS

Praca własna: przeprowadzenie i dokumentacja zaliczeniowego doświadczenia archeologicznego - 15 godzin - 0,5ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

WIEDZA:

– zna pojęcia i terminologię stosowane w archeologii eksperymentalnej (K_W02);

– ma zaawansowaną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii eksperymentalnej (K_W03);

– zna i rozumie metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkól badawczych rozwijanych w archeologii eksperymentalnej (K_W07);

– ma zaawansowaną wiedzę o metodach badawczych i narzędziach warsztatu archeologa (K_W11).


Efekty uczenia się - umiejętności:

UMIEJĘTNOŚCI:

– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych (K_U01);

– potrafi posługiwać się odstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla archeologii eksperymentalnej (K_U04);

– potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla archeologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05);

– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01);

– potrafi prawidłowo określić priorytety służące realizacji zadań realizowanych w ramach badań eksperymentalnych (K_K03);

– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K05).


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- laboratoryjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie archeologii doświadczalnej jako jednej z pełnoprawnych metod badań archeologicznych, co zostanie zrealizowane poprzez ukazanie jej możliwości poznawczych i analitycznych. Uczestnicy kursu zostaną zapoznani z metodyką stosowaną w poprawnie prowadzonych doświadczeniach archeologicznych. Podjęta zostanie próba wyrobienia wśród kursantów krytycznego spojrzenia na hipotezy testowane metodą doświadczalną oraz uczulenia na konieczność wieloaspektowego podchodzenia do źródeł archeologicznych

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie archeologii doświadczalnej jako jednej z pełnoprawnych metod badań archeologicznych, co zostanie zrealizowane poprzez ukazanie jej możliwości poznawczych i analitycznych. Uczestnicy kursu zostaną zapoznani z metodyką stosowaną w poprawnie prowadzonych doświadczeniach archeologicznych. Podjęta zostanie próba wyrobienia wśród kursantów krytycznego spojrzenia na hipotezy testowane metodą doświadczalną oraz uczulenia na konieczność wieloaspektowego podchodzenia do źródeł archeologicznych

Literatura:

Coles J. Archaeology by Experiment, Nowy York, 1973

Coles J. Experimental Archaeology, Londyn, 1979

Harding A.F. (ed.) Experiment and Design in Archaeology, Oxford, 1999;

Kelterborn P. Principles of experimental research in archaeology, (Re)construction and Experiment in Archaeolgy – European Platform, Hradec Králové, Vol. 2, p. 120-121, 2005

Lammers-Keijsers Y.M.J. Scientific experiments: a possibility? Presenting a general cyclical script for experiments in archaeology, (Re)construction and Experiment in Archaeolgy – European Platform, Hradec Králové, Vol. 2, Vol. 2, p. 18-26.

Semenow C. A. Pierwobytnaja Technika, MIA SSSR, tom 54, 1957,

Stone P. G., Planel P. G. The Constructed Past Experimental Archaeology, education and the public, Londyn, 1999

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w projektach doświadczalnych; samodzielne doświadczenie archeologiczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Osipowicz
Prowadzący grup: Justyna Orłowska, Grzegorz Osipowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Osipowicz
Prowadzący grup: Grzegorz Osipowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Osipowicz
Prowadzący grup: Grzegorz Osipowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)