Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ceramika - masowe źródło w badaniach pradziejów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-APR-CMZP-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ceramika - masowe źródło w badaniach pradziejów
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.50 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się - wiedza:

– zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w badaniu ceramiki pradziejowej (K_W02);

– ma uporządkowaną wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej (ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia ceramiki) (K_W04);

– ma podstawową wiedzę o powiązaniach poznania ceramiki z innymi dziedzi-nami nauki i dyscyplinami naukowymi (K_W05);

– ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad ceramiką pradziejową (K_W06);

– posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację ceramicznych źródeł archeologicznych przydatnych dla poznania pradziejów (K_W12).


Efekty uczenia się - umiejętności:

– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informa-cje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01);

– potrafi rozpoznać różne rodzaje cech ceramiki, właściwe dla pradziejów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zasto-sowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przyna-leżności kulturowo-chronologicznej, relacji interkulturowych itp. (K_U05);

– posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01);

– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03);

– prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04);

– wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K07);

– wykazuje podstawową odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji archeologii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne (K_K09).

Skrócony opis:

Zapoznanie z problematyką badań nad ceramiką pradziejową, dyskusje nad stosowanymi metodami, ich wynikami i przydatnością tych ostatnich w wiedzy o prahistorii.

Pełny opis:

Główny akcent położony będzie na walory poznawcze ceramiki naczyniowej.

Poruszonych zostanie kilka podstawowych zagadnień:

- definicja ceramiki, masa ceramiczna, domieszki schudzające, wykonywanie naczyń (techniki lepienia, toczenie, wykonywanie w formie), nadawanie kształtu, wykończenie powierzchni, detale morfologiczne, techniki zdobień, proces wypalania;

- metody analizy makroskopowej ceramiki (typologie, klasyfikacje) - walory poznawcze i ułomności;

- metody specjalistyczne (fizyczne, chemiczne) w badaniu ceramiki;

- naczynia ceramiczne jako wyznacznik kulturowo-chronologiczny (zajęcia połączone z poznawaniem ceramiki różnych kultur archeologicznych, samodzielne dochodzenie do identyfikacji różnic technologicznych ceramiki z różnych czasów);

- Przyporządkowanie kulturowe ceramiki z wykopalisk, a zwłaszcza z badań powierzchniowych - problemy identyfikacyjne;

- importy, naśladownictwa, produkcja własna (problemy badawcze i walory poznawcze);

- ceramika jako źródło w identyfikacji relacji interkulturowych i interterytorialnych;

- ceramika na stanowiskach osadowych (depozycja, procesy podepozycyjne, dekompletacja, ceramika wykopana a użytkowana - wzajemne relacje);

- samodzielna próba stworzenia systemu klasyfikacyjnego i zastosowania go w praktyce.

Literatura:

Uzgadniana indywidualnie z uczestnikami zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach; dyskusja w oparciu o literaturę; pisemna praca domowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kukawka
Prowadzący grup: Stanisław Kukawka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kukawka
Prowadzący grup: Stanisław Kukawka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)