Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wybrane problemy interpretacyjne współczesnej archeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-APR-WPIWA-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy interpretacyjne współczesnej archeologii
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- udział w konwersatorium - 30 godz.;

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz.;


Czas poświęcony na prace indywidualne studenta:

- czytanie literatury – 10 godz.;

- przygotowanie do pracy pisemnej – 15 godz.;


Łącznie: 60 godz. (2 pkt. ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

– K1: zna aktualny stan dyskusji nad znaczeniem teorii w archeologii;

– K2: ma wiedzę na temat powiązań wyników badań archeologicznych z ustaleniami nauk społeczno-historycznych;

– K3: zna sposoby interpretacji genezy kultur archeologicznych w ujęciu różnych szkół badawczych.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student::

– U1: umie ocenić istotność odkryć i kierunków badań archeologicznych dla współ-czesnej wiedzy o historii cywilizacji;

– U2: potrafi posługiwać się ujęcia i teoretycznymi na temat głównych problemów prahistorii światowej (początki kultury ludzkiej hominizacja, początki sztuki i religii, innowacje i struktury długiego trwania w dziejach, kluczowe wynalazki i ich znaczenie w rozwoju kultury itp.);

– U3: potrafi ocenić wartość merytoryczną różnych poglądów w odniesieniu do współczesnych problemów archeologii.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

– K1: zna główne środowiska naukowe w zakresie dyskusji nad teorią archeologii;

– K2: potrafi powiązać wiedzę archeologiczną z ustaleniami nauk społeczno-historycznych.


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające: pogadanka w oparciu o wskazane lektury, wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Zajęcia mają wprowadzić studentów w zagadnienia głównych problemów współczesnej archeologii;

Pełny opis:

1. Pojęcie mitu w narracji historiograficznej

- Koncepcja i zróżnicowani mitów w nauckach o przeszłości

- Mity naukowe w prehistoriografii.

2. Wybrane problemy badań stanowisk wielowarstwowych, wielokulturowych. Ujęcia badań w nurtach archeologii procesualnej i postprocesualnej

- pojęcie przesłanki pompejańskiej

- palimpsestowość stanowisk archeologicznych

- procesy stratfikacyjne a interpretacja archeologiczna

3. Archeologia kulturoznawcza

- metody humanistyczne w procesie badawczym archeologii

- podział i znaczenie analogii etnologicznych w archeologii

4. Przeszłość w relacji do teraźniejszości

- archeologia publiczna

- rekonstrukcje i insccenizacje przeszłości

Literatura:

Braudelk F., Gramatyka cywilizacji. Warszawa 2006.

Burdukiewicz J.M. Analogia, [w:] A. Zalewska, A. Marciniak, D. Cyngot, S. Tobaczyński, A. Marciniak red. Przeszłość społeczna Próba konceptualizacji, Warszawa 2012, s. 542-550.

Childe V.G., Postęp a archeologia, Warszawa 1956.

Clark G., Przestrzeń, czas i człowiek, Spojrzenie badacza prehistorii, Warszawa 1998.

Kadrow S. "Przesłanka pompejańska” a badania w Polsce – wybrane zagadnienia, „Zeszyty Ratowniczych Badań Archeologicznych. Seria A: Metodyka i zagadnienia prawne”, t. 2A (1998), s. 9-26.

Topolski J. Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008.

Woźny J. Palimpsestowa natura pradziejowych miejsc kultowych, [w:] A. Buko red. Rytm przemian kulturowych w pradziejach i średniowieczu, Biskupin – Wrocław 2012, s. 165-176.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja w oparciu o literaturę; test pisemny z zagadanień omawianych na konwersatorium;

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Adamczak
Prowadzący grup: Kamil Adamczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Adamczak
Prowadzący grup: Kamil Adamczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)