Ćwiczenia terenowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AR-CT-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Archeologia, s1 - przedm. obow. dla 1 roku, 2 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.50
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności nabyte podczas zajęć z metodyki badań terenowych i dokumentacji |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 225 godzin Liczba punktów ECTS: łącznie 7,5 w tym bezpośredni udział nauczyciela: 7,5 PKT |
Efekty uczenia się - wiedza: | •ma zaawansowaną wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym przekazywania jej w środowisku lokalnych społeczności (mieszkańców, właścicieli gruntów, samorządów), rozumie potrzebę prowadzenia badań archeologicznych oraz zdaje sobie sprawę z zagrożeń jakie niesie niewłaściwe traktowanie zabytków archeologicznych (K_W9); •zna metody badawcze stosowane podczas archeologicznych badań terenowych, narzędzia oraz warsztat archeologa (K_W11); •ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów kulturowych, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości (K_W12); •ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą prac technicznych w trakcie badań archeologicznych i prac inwentaryzacyjno-laboratoryjnych, w tym z zakresu konserwacji zabytków archeologicznych (K_W15). •ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów dyscyplin przyrodniczych właściwych dla archeologii (K_W16) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla archeologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05) • potrafi prowadzić prace techniczne w trakcie terenowych i gabinetowych badań archeologicznych, w tym z zakresu podstawowej konserwacji zabytków archeologicznych (K_U11) • umie korzystać z podstawowych technologii informacyjnych, multimediów i zasobów Internetu oraz przetwarzać dane archeologiczne poprzez zastosowanie podstawowych programów komputerowych oraz urządzeń i technik (K_U12) • zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla dyscyplin przyrodniczych wykorzystywanych w badaniach archeologicznych (K_U13) • potrafi współdziałać i pracować w zespole badawczym, prowadzącym badania wykopaliskowe (K_U17) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji powierzonego zadania, wykonywać je sumiennie, zgodnie z zasadami metodyki badań terenowych (K_K01) • prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa, właściwie i zgodnie z przyjętymi normami prawnymi wypełnia powierzone obowiązki, postępuje etycznie, szanując pracę innych, jak również efekty ich pracy (K_K02) • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, szanuje dobra materialne, ma świadomość znaczenia dóbr (K_K03) • wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K05) • potrafi współdziałać i pracować w zespole badawczym, wykonując zarówno czynności na polu działań terenowych, jak i laboratoryjnych oraz gabinetowych (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | – poszukująca: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, obserwacji uczestniczącej, pomiaru w terenie; – eksponująca: pokaz; instruktaż; – podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną; |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Nabycie umiejętności wykonywania podstawowych zadań w trakcie badań wykopaliskowych, w tym eksploracji nawarstwień kulturowych, sporządzania dokumentacji, dokonywania czynności pomiarowych i inwentaryzacji źródeł archeologicznych. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń terenowych praktykanci zobowiązani są do czynnego i świadomego uczestnictwa we wszystkich podstawowych pracach terenowo-gabinetowych związanych z prowadzonymi badaniami wykopaliskowymi, w tym eksploracji nawarstwień kulturowych, pracach pomiarowych, dokumentacyjnych i inwentaryzacyjnych. W ich trakcie poznają specyfikę odmiennych stanowisk archeologicznych, historię ich badań i stan rozpoznania. Dowiedzą się o metodach badań, zakresie planowanych prac i aktualnych celach badawczych. Zestaw zadań powierzonych każdej osobie odbywającej ćwiczenia terenowe zostanie odpowiednio dopasowany do posiadanych umiejętności i predyspozycji. Szczegółowy program ćwiczeń jest ustalany przez kierującego badaniami i opiekuna ćwiczeń terenowych, zgodnie z ogólnymi zadaniami i przy uwzględnieniu specyfiki badanego stanowiska oraz zastosowanych metod i strategii badawczych. Ostatecznym efektem ćwiczeń terenowych powinno być nabycie niezbędnych do właściwego, zgodnego z zasadami metodyki badań terenowych oraz przepisami BHP prowadzenia i dokumentowania czynności związanych z badaniami wykopaliskowymi. Na poszczególnych etapach prac terenowych studenci powinni zostać wdrożeni w takie czynności jak prowadzenie eksploracji warstw i obiektów kulturowych, wykonywanie rysunków odkrytej stratygrafii, uczestniczenie i pomoc w wykonywaniu pomiarów sytuacyjno-wysokościowych, prowadzenie inwentaryzacji zbiorów materiałów masowych, porządkowanie i metrykowanie źródeł ruchomych, pomoc w pobieraniu prób do badań specjalistycznych, wykonywanie czynności pomocniczych przy wstępnych zabiegach konserwatorskich i inwentaryzacyjnych (selekcja, mycie i opis materiałów masowych). Bez względu na stopień studiów od odbywających ćwiczenia terenowe wymagane będą umiejętności pracy zespołowej, w różnych warunkach oraz ponoszenie odpowiedzialności za powierzone zadania. Do wymaganych elementów ćwiczeń terenowych na I studiów zaliczają się: • poznanie specyfiki stanowiska i metod jego badania; • zaznajomienie się ze sposobami wytyczania wykopów i pomoc przy ich tyczeniu; • poznanie narzędzi służących do eksploracji nawarstwień kulturowych oraz umiejętność ich użycia, w zależności od rodzaju stanowiska i badanych obiektów; • eksploracja nawarstwień kulturowych stanowiska w obrębie wytyczonych wykopów z wykorzystaniem odpowiednich technik i narzędzi badawczych; • samodzielne odsłonięcie nawarstwień kulturowych oraz sporządzanie dokumentacji archeologicznej (rysunkowej – jednobarwnej i kolorowej); • zapoznanie się ze sprzętem do pomiarów sytuacyjnych oraz wysokościowych oraz praktyczne zastosowanie tych umiejętności w trakcie prowadzonych prac terenowych; • poznanie metod pomiarów długości, odległości oraz pomiarów sytuacyjnych w obrębie wykopu oraz całego stanowiska z wykorzystaniem różnych narzędzi pomiarowych; • zapoznanie z zasadami pobierania materiału źródłowego, w tym również przeznaczonego do badań specjalistycznych (datowania radiowęglowego, badań palebotanicznych, fosforanowych itp.); • poznanie zasad inwentaryzacji materiałów masowych pozyskanych w trakcie prac terenowych; • selekcja, czyszczenie i zabezpieczanie ruchomych materiałów źródłowych, zabezpieczanie na czas transportu, a w ramach doskonalenia umiejętności dokumentacyjnych nauka rysowania tzw. zabytków wydzielonych; • zapoznanie się z metodami zabezpieczania ruchomych materiałów źródłowych oraz wstępną konserwacją zapobiegawczą; • wykonanie prac porządkowych po zakończeniu badań na stanowisku, w tym zasypanie wykopów, uprzątnięcie terenu i przywrócenie jego pierwotnego stanu; • na każdym etapie badań wymagane jest wykonywanie wszystkich czynności w sposób bezpieczny, niezagrażający życiu i zdrowiu, zgodny z ogólnymi i szczegółowymi przepisami BHP. Na każdym etapie prac terenowych działania studenta będą podlegać ocenie. Na łączną notę wpływ będą miały takie elementy jak staranność i dokładność wykonywanych czynności, osobiste zaangażowanie, przestrzeganie zaleceń prowadzącego badania oraz przepisów BHP, umiejętność pracy zespołowej, współdziałanie w wykonywaniu czynności wymagających pracy wielu osób, wykazywanie zainteresowania realizowanymi zadaniami, dbałość o powierzone narzędzia i sprzęt badawczy. |
Literatura: |
Barker P., Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa 1994. Brzeziński W., Metody badań wykopaliskowych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 3, Warszawa 2000. Gawrysiak-Leszczyńska W., Jak rysować zabytki archeologiczne, Biskupin 2003. Harris E., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa 1989. Hensel W., Donato G., Tabaczyński S., Teoria i praktyka badań archeologicznych. Przesłanki metodologiczne, tom 1, Wrocław 1986. Kobyliński Z., Metodyka badań archeologiczno - architektonicznych [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 2, Warszawa 1999. Ławecka D., Wstęp do archeologii, Warszawa 2000. Miśkiewicz K., Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych, Warszawa 1998. Miśkiewicz K., Geofizyka archeologiczna, Warszawa 2006. |
Metody i kryteria oceniania: |
Potwierdzeniem realizacji postawionych zadań i stopnia ich opanowania będzie karta pracy z wyszczególnionymi zadaniami, których prawidłowe wykonanie zostało ocenione przez prowadzącego ćwiczenia terenowe. Sposoby weryfikacji zakładanych efektów uczenia się osiąganych przez studenta 1. Karta pracy z wyszczególnionymi zadaniami, których opanowanie powinno być podstawą zaliczenia praktyk terenowych i które powinny być poświadczone przez prowadzącego ćwiczenia terenowe; 2. Aktywny udział w pracach, staranność i zaangażowanie, dbałość o powierzony sprzęt. |
Praktyki zawodowe: |
ćwiczenia terenowe na stanowisku archeologicznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 225 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bojarski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Chudziak, Justyna Orłowska, Andrzej Pydyn, Magdalena Sudoł-Procyk, Marcin Weinkauf, Marcin Wiewióra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 225 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Binnebesel, Jacek Bojarski, Inga Głuszek, Ryszard Kaźmierczak, Sara Mandera, Mateusz Popek, Andrzej Pydyn, Magdalena Sudoł-Procyk, Marcin Weinkauf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 225 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bojarski | |
Prowadzący grup: | Hubert Binnebesel, Jacek Bojarski, Ryszard Kaźmierczak, Łukasz Kowalski, Mateusz Popek, Andrzej Pydyn, Magdalena Sudoł-Procyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.