Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Paleolit i mezolit

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-AR1-APPM-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Paleolit i mezolit
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy: Archeologia - przedm. obow. dla 1 roku, 2 sem.
Archeologia, s1 - przedm. obow. dla 1 roku, 2 sem.
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Wykład:

- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS

- praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy i przygotowywanie się do egzaminu: 60 godz.. - 2 ETCS


Ćwiczenia:

- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS

- praca własna: napisanie eseju związanego z tematyką realizowaną na zajęciach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej: 30 godz. - 1 ECTS

- praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy do zaliczenia pisemnego kolokwium: 30 godz. - 1 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

– ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz specyfice archeologii starszej i środkowej epoki kamienia (K_W01);

– zna podstawowe pojęcia i metodykę stosowane w archeologii oraz w wybra-nych dyscyplinach nauk przyrodniczych, z którymi współpracuje archeologia w zakresie starszej i środkowej epoki kamienia (K_W02);

– ma uporządkowaną wiedzę z zakresu periodyzacji pradziejów w odniesieniu do poszczególnych kontynentów, najważniejszych stanowisk archeologicznych ze starszej, środkowej i młodszej epoki kamienia z kontynentu afrykańskiego (K_04);

– posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych, przydatnych do poznania starszej i środkowej epoki kamienia, zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze stanowiska paleolityczne i mezolityczne z terenu Europy, Azji, Ameryk oraz Australii (K_W12).


Efekty uczenia się - umiejętności:

– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i korzystać z informacji dotyczących zmian środowiska naturalnego w plejstocenie i wczesnym holocenie oraz opisać cechy fizyczne poszczególnych gatunków od najstarszych hominidów do człowieka współczesnego (K_U01);

– posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników właściwych dla archeologii paleolitu i mezolitu (K_U02);

– potrafi wymienić oraz rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej z okresu paleolitu i mezolitu na poszczególnych kontynentach (K_U05);

– umie uargumentować wpływ środowiska przyrodniczego na kultury w starszej i środkowej epoce kamienia, z wykorzystaniem poglądów innych autorów (K_U06);

– potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych kategorii źródeł z zakresu przedmiotu (K_U09).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K03);

– wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K05);

– wykazuje podstawową odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawieniu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy archeologicznej (K_K07).


Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- pokaz z opisem

- prezentacji multimedialna

- praca w oparciu o szczegółowe artykuły dotyczących najważniejszych stanowisk archeologicznych z okresu starszej i środkowej epoki kamienia, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia

- praca z materiałem źródłowym (wyrobami krzemiennymi i kościanymi), pod kierunkiem prowadzącego zajęcia


Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują tematykę dotyczącą rozwoju społeczeństw zbieracko-łowieckich w paleolicie i mezolicie w poszczególnych rejonach świata, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji biologicznej człowieka, rozwoju kultury, gospodarki, sposobów uzyskiwania i obróbki surowców do wyrobu narzędzi, stosunków społecznych, wierzeń i przejawów sztuki.

Pełny opis:

Na wykładzie będą omówione następujące zagadnienia:

- Pojęcie paleolitu i mezolitu i historia badań

- Stosowane metody badawcze

- Podstawowe rodzaje stanowisk archeologicznych ze starszej i środkowej epoki kamienia

- Specyfika źródeł.

- Charakterystyka środowiska plejstocenu w poszczególnych rejonach świata.

- Antropogeneza rodzaju Homo

- Paleolit i mezolit Afryki.

- Paleolit dolny, środkowy, górny, schyłkowy i mezolit Europy.

- Paleolit Azji Zachodniej, Środkowej i Wschodniej.

- Paleolit Azji Południowo-zachodniej, Australii i Oceanii.

- Paleolit Ameryki.

- Sztuka paleolityczna.

Laboratoria skupione będą na następujących zagadnieniach:

- Zarys ewolucji biologicznej człowieka – od najstarszych hominidów do człowieka współczesnego.

- Pojęcie czwartorzędu i metody datowań.

- Epoka kamienia w Afryce: kultura materialna w poszczególnych okresach na przykładzie wybranych stanowisk.

- Charakterystyka kultury materialnej w okresach paleolitu dolnego, środkowego, górnego i schyłkowego, a także mezolitu w Europie, na podstawie wybranych najważniejszych stanowisk.

- Epoka kamienia w Azji: kultura materialna w poszczególnych okresach na przykładzie wybranych stanowisk.

- Początki zasiedlenia Australii i Oceanii w oparciu o dostępne źródła.

- Migracje na obszar Nowego Świata – problem zasiedlenia Ameryki w oparciu o dostępne źródła archeologiczne i datowania.

Zarówno podczas wykładów jak i laboratoriów dużą rolę będzie odgrywało zapoznawanie się z paleolitycznymi i mezolitycznymi stanowiskami oraz z dostępnymi inwentarzami wyrobów kamiennych z poszczególnych okresów.

Literatura:

Condemi S., Weniger G.-C., (Ed.), 2006. Continuity and Dis-continuity in the Peopling of Europe: One Hundred Fifty. One hundred fifty Years of Neanderthal Study. Springer.

Kozłowski J. K., 1999. Encyklopedia Historyczna Świata, t. 1, „Prehistoria”, Kraków.

Kozłowski J. K., 2004. Wielka Historia Świata, t.1, „Świat przed rewolucją neolityczną”, Kraków-Warszawa.

Gamble C., 1999, The Palaeolithic societies of Europe, Cambridge University Press, Cambridge.

Ginter B., J. K. Kozłowski,1990, Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu, PWN Warszawa.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Mojski J.E. 1993, Europa w plejstocenie. Ewolucja środowiska przyrodniczego, Wyd. PAE, Warszawa.

Burdukiewicz J.M., 2003, Technokompleks mikrolityczny w paleolicie dolnym środkowej Europy, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.

Galiński T., 2002, Społeczeństwa mezolityczne, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin.

Szczegółowa literatura dotycząca poszczególnych tematów ćwiczeń podawana będzie systematycznie na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania ćwiczeń:

- aktywny udział w zajęciach

- udział w dyskusji

- przygotowanie referatu

- przygotowanie prezentacji multimedialnej

- wyniki śródsemestralnych pisemnych kolokwiów

Wykład będzie zakończony ustnym egzaminem obejmującym wszystkie zagadnienia realizowane na wykładzie i na ćwiczeniach

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sudoł-Procyk
Prowadzący grup: Łukasz Czyżewski, Tomasz Kozłowski, Magdalena Sudoł-Procyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

identycznie jw

Pełny opis:

identycznie jw

Literatura:

identycznie jw

Uwagi:

identycznie jw

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sudoł-Procyk
Prowadzący grup: Łukasz Czyżewski, Tomasz Kozłowski, Magdalena Sudoł-Procyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

identycznie jw

Pełny opis:

identycznie jw

Literatura:

identycznie jw

Uwagi:

identycznie jw

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sudoł-Procyk
Prowadzący grup: Tomasz Kozłowski, Magdalena Sudoł-Procyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują tematykę dotyczącą rozwoju społeczeństw zbieracko-łowieckich w paleolicie i mezolicie w poszczególnych rejonach świata, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji biologicznej człowieka, rozwoju kultury, gospodarki, sposobów uzyskiwania i obróbki surowców do wyrobu narzędzi, stosunków społecznych, wierzeń i przejawów sztuki.

Pełny opis:

Na wykładzie będą omówione następujące zagadnienia:

- Pojęcie paleolitu i mezolitu i historia badań

- Stosowane metody badawcze

- Podstawowe rodzaje stanowisk archeologicznych ze starszej i środkowej epoki kamienia

- Specyfika źródeł.

- Charakterystyka środowiska plejstocenu w poszczególnych rejonach świata.

- Antropogeneza rodzaju Homo

- Paleolit i mezolit Afryki.

- Paleolit dolny, środkowy, górny, schyłkowy i mezolit Europy.

- Paleolit Azji Zachodniej, Środkowej i Wschodniej.

- Paleolit Azji Południowo-zachodniej, Australii i Oceanii.

- Paleolit Ameryki.

- Sztuka paleolityczna.

Laboratoria skupione będą na następujących zagadnieniach:

- Zarys ewolucji biologicznej człowieka – od najstarszych hominidów do człowieka współczesnego.

- Pojęcie czwartorzędu i metody datowań.

- Epoka kamienia w Afryce: kultura materialna w poszczególnych okresach na przykładzie wybranych stanowisk.

- Charakterystyka kultury materialnej w okresach paleolitu dolnego, środkowego, górnego i schyłkowego, a także mezolitu w Europie, na podstawie wybranych najważniejszych stanowisk.

- Epoka kamienia w Azji: kultura materialna w poszczególnych okresach na przykładzie wybranych stanowisk.

- Początki zasiedlenia Australii i Oceanii w oparciu o dostępne źródła.

- Migracje na obszar Nowego Świata – problem zasiedlenia Ameryki w oparciu o dostępne źródła archeologiczne i datowania.

Zarówno podczas wykładów jak i laboratoriów dużą rolę będzie odgrywało zapoznawanie się z paleolitycznymi i mezolitycznymi stanowiskami oraz z dostępnymi inwentarzami wyrobów kamiennych z poszczególnych okresów.

Literatura:

Condemi S., Weniger G.-C., (Ed.), 2006. Continuity and Dis-continuity in the Peopling of Europe: One Hundred Fifty. One hundred fifty Years of Neanderthal Study. Springer.

Kozłowski J. K., 1999. Encyklopedia Historyczna Świata, t. 1, „Prehistoria”, Kraków.

Kozłowski J. K., 2004. Wielka Historia Świata, t.1, „Świat przed rewolucją neolityczną”, Kraków-Warszawa.

Gamble C., 1999, The Palaeolithic societies of Europe, Cambridge University Press, Cambridge.

Ginter B., J. K. Kozłowski,1990, Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu, PWN Warszawa.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Mojski J.E. 1993, Europa w plejstocenie. Ewolucja środowiska przyrodniczego, Wyd. PAE, Warszawa.

Burdukiewicz J.M., 2003, Technokompleks mikrolityczny w paleolicie dolnym środkowej Europy, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.

Galiński T., 2002, Społeczeństwa mezolityczne, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin.

Szczegółowa literatura dotycząca poszczególnych tematów ćwiczeń podawana będzie systematycznie na zajęciach.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)