Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Stare i nowe poglądy w badaniach na paleolitem i mezolitem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-AR1-PBPM-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Stare i nowe poglądy w badaniach na paleolitem i mezolitem
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Wykład:

- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,5 ECTS

- praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy i przygotowywanie się do egzaminu: 45 godz.. - 1,5 ETCS


Ćwiczenia:

- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,5 ECTS

- praca własna: napisanie eseju związanego z tematyką realizowaną na zajęciach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej: 15 godz. - 0,5 ECTS

- praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy do zaliczenia pisemnego kolokwium: 30 godz. - 1 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

– posiada wiedzę na temat ewolucji podstawowych pojęć, takich jak: paleolit, mezolit, kultura archeologiczna, przemysł czy cykl technologiczny (K_W02);

– posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii badań nad starszą i środkową epoką kamienia (K_W04);

– ma wiedzę na temat poszczególnych nurtów antropologii kulturowej i ich wpływu na badania nad paleolitem i mezolitem (K_W05);

– ma wiedzę dotyczącą zmian w poglądach na genezę poszczególnych tradycji kulturowych (K_W07);

– ma wiedzę na temat zmieniającej się metodyki badania stanowisk paleolitycz-nych (K_W11).


Efekty uczenia się - umiejętności:

– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informa-cje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy odnośnie paleolitu i mezolitu (K_U01);

– posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz innych obszarów, z których dyscypliny są integralną częścią archeologii, bądź z nią współpracują (K_U04);

– potrafi opisać (wskazać) konkretne poglądy oraz metody badawcze stosowane przez badaczy paleolitu, a zaczerpnięte z dorobku poszczególnych nurtów antro-pologii kulturowej (K_U06).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i propaguje ją w społeczeństwie(K_K05);

– bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowiskowych (K_K06);

– wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K07);

– wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawieniu obrazu dzie-jów i historii badań nad epoką kamienia, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy (K_K09).


Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą prowadzenia zajęć jest dyskusja na zadany temat dotyczący konkretnych koncepcji antropologii kulturowej w kontekście badań nad paleolitem i mezolitem.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie i przedyskutowanie zagadnień dotyczących najważniejszych etapów w badaniach nad najstarszymi dziejami człowieka i tworzonej przez niego kultury. Zajęcia obejmują wybrane tematy z zakresu badań nad najstarszą i środkowa epoką kamienia, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w metodach badawczych i poglądach.

Pełny opis:

1) Początki paleolitu w połowie XIX wieku we Francji.

2) Zmiany w poglądach na antropogenezę.

3) Ewolucja kolekcjonerstwa starożytności w prahistorię.

4) Miejsce refleksji prahistorycznej i archeologicznej w poszczególnych nurtach antropologii kulturowej.

5) Paradygmaty w archeologii

6) Ewolucja pojęć: paleolit, mezolit i neolit.

7) Przemysł, kultura, inwentarz, zespół – podstawowe pojęcia w badaniach nad paleolitem.

8) Interdyscyplinarność w badaniach nad paleolitem i mezolitem.

9) Różne sposoby analizy i interpretacji artefaktów kamiennych i kościanych.

10) Specyfika badawcza rozmaitych rodzajów stanowisk starszej i środkowej epoki kamienia.

11) Rozmaite sposoby interpretacji sztuki paleolitycznej.

12) Główne nurty współczesnej archeologii.

13) Najważniejsi badacze paleolitu i ich dokonania E.Majewski, L. Kozłowski, S. Krukowski,L. Sawicki, W. Chmielewski, R. Schild, J.K. Kozlowski, S. K. Kozłowski.

Literatura:

1) Kozłowski J. K., 2004, Wielka Historia Świata, t. 1, Świat przed rewolucją neolityczną, Kraków–Warszawa.

3) Renfrew C., Bahn P., 2002, Archeologia. Teoria, metody, praktyka. Warszawa.

4) Tomaszewski J., 2000, Kultury w początkach kultury – interpretacje zróżnicowania zespołów środkowopaleolitycznych [w:] Kultury archeologiczne a rzeczywistość dziejowa, s. 65-73,Warszawa.

5) Schild R., 2000, Stefan Krukowski (1890-1982) i jego myśl teoretyczna [w:] Kultury archeologiczne a rzeczywistość dziejowa, s.31-44,Warszawa

6) Lech J., 2000, Kultura archeologiczna: z dziejów jednego pojęcia, [w:] Kultury archeologiczne a rzeczywistość dziejowa, s. 151-183,Warszawa.

7) S.K.Kozlowski, Stefan Krukowski. Narodziny giganta, Warszawa 2007

8) S.K.Kozlowski, Profesor Leon Kozlowski, Lwów – Warszawa 2010

9) A.K.Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa. 1990.

10) A. Leroi-Gourhan, Religie prahistoryczne, Warszawa

11) J.Clottes, D. Lewis-Williams, Prah

istoryczni szamani, Warszawa, 2001.

12) A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa 2005.

13)J.Hodder ,Czytanie przeszłości, Warsza wa, 1977

Metody i kryteria oceniania:

- aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie referatu, wynik kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)