Wstęp do archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AR1-WA-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do archeologii |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Archeologia - przedm. obow. dla 1 roku, 1 sem. Archeologia, s1 - przedm. obow. dla 1 roku, 1 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (wykład) - 15 godzin - 0,5 ECTS; Praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy do zaliczenia testu końcowego - 45 godzin - 2,5 ECTS - zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (ćwiczenia): 30 godz. - 1 ECTS - praca własna: napisanie eseju związanego z tematyką realizowaną na zajęciach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej: 30 godz. - 1 ECTS - praca własna: zdobycie niezbędnej wiedzy do zaliczenia pisemnego kolokwium: 30 godz. - 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | – ma zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); – zna pojęcia i terminologie stosowane w archeologii (K_W02); – ma zaawansowaną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii i w różnych kierunkach badań archeologicznych (K_W03); – ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach archeologii z dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi (K_W05); – zna i rozumie podstawowe metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych rozwijanych w archeologii (K_W07); – ma zaawansowaną wiedzę o metodach badawczych i narzędziach warsztatu archeologa (K_W11). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla archeologii (K_U02); – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla archeologii (K_U04); – potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05); – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_U16); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – potrafi prawidłowo określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01); – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K03); – rozumie rolę nauk humanistycznych, pokrewnych i współpracujących w kształtowaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K06); – wykazuje podstawową odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy archeologicznej (K_K07). |
Metody dydaktyczne: | – wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład wspierany środkami audiowizualnymi. - ćwiczenia |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do archeologii. W trakcie zajęć przedstawiona zastanie zarówno historia archeologii, jak i jej metody badawcze i sposoby interpretacji. Przedmiot ma dostarczyć praktycznych, metodycznych i teoretycznych podstaw do dalszej nauki archeologii. |
Pełny opis: |
Cel: Celem przedmiotu jest wprowadzenie do podstawowych zagadnień dyscypliny - archeologia, prehistoria, prahistoria, ich rozumienie i miejsce wśród nauk humanistycznych i społecznych. Zapoznanie z podstawowymi typami źródeł archeologicznych i metodami ich interpretacji, oraz wiedzą na temat teorii interpretacji archeologicznej. Zrozumienie podstawowych definicji – kultura materialna, kultura archeologiczna, cywilizacja, krąg kulturowy. Próba wypracowania krytycznego spojrzenia na archeologiczny materiał źródłowy. Tematyka zajęć: – Miejsce archeologii we współczesnej nauce – Historia archeologii – Teoria archeologii – główne nurty – Archeologia jako nauka humanistyczna i nauki ścisłe – Metody datowania względnego i bezwzględnego – Prospekcja przedwykopaliskowa (archeologia lotnicza, LiDAR, metody geofizyczne) – Typy stanowisk archeologicznych i metody ich badań – Źródła archeologiczne – Podstawowe rodzaje publikacji archeologicznych, publikacje elektroniczne, ważne bazy źródłowe w internecie – Aspekty prawne i etyczne archeologii |
Literatura: |
Abramowicz A., 1991, Historia archeologii polskiej w XIX i XX w., Warszawa — Łódź Arnold J.H., 2001, Historia, Warszawa Bahn P., 1997, Archeologia, Warszawa Bahn P., 2003, Archeologia świata, Warszawa Bahn, P. (red.), 2004, Archeologia: przewodnik, Warszawa Barker, P., 1977, Techniques of Archaeological Excavations, London Bass, G., 2008, Archeologia pod wodą. Wczesne lata, Warszawa – Londyn Coles J., 1977, Archeologia doświadczalna, Warszawa Childe, G., 1925, The Dawn of European Civilisation, London Devereux P., 2007, Archeologia, Warszawa De Laet S.J., Archeologia i jej problemy, Warszawa 1960 Fletcher, M., Lock, G., 1995, Archeologia w liczbach, Poznań Gąssowski, J., 1983, Z archeologią za pan brat, Warszawa Gąssowski J., 1970, Z dziejów polskiej archeologii, Warszawa Hodder, I., 1995, Czytanie przeszłości, Poznań Kobyliński, Z. (red.), 1998, Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa Kobyliński, Z., 1998, Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa Kozłowski J. K., Model postępowania badawczego w archeologii, Historyka, t. 5: 1975, s. 24-46. Ławecka, D., 2004, Wstęp do archeologii, Warszawa Maetzke G., Źródło archeologiczne jako odwzorowanie procesu społeczno-kulturowego, [w:] Marciniak A., Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, Poznań 1996. Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998 Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. (red), Teoria i praktyka badań archeologicznych, Wrocław 1986, s. 246-302. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995 Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, Poznań 1994. Neustupny, E., 1993, Archaeological method, Cambridge Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998 Rączkowski, W., 2002, Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Poznań Renfrew, C., 2001, Archeologia i język, Warszawa Renfrew, C., Bahn, P., 2002, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa Szymański J., 1983, Nauki pomocnicze historii, Warszawa Topolski J., 1984, Metodologia historii, Warszawa Trigger, B.G., 1989, A History of Archaeological Thought, Cambridge Whitley, D.S. (red.), 1998, Reader in Archaeological Theory, London & New York |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; referat; sprawdzian pisemny; egzamin pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bojarski | |
Prowadzący grup: | Jacek Bojarski, Łukasz Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bojarski | |
Prowadzący grup: | Jacek Bojarski, Łukasz Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 14 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bojarski | |
Prowadzący grup: | Jacek Bojarski, Łukasz Czyżewski, Magdalena Sudoł-Procyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do archeologii. W trakcie zajęć przedstawiona zastanie zarówno historia archeologii, jak i jej metody badawcze i sposoby interpretacji. Przedmiot ma dostarczyć praktycznych, metodycznych i teoretycznych podstaw do dalszej nauki archeologii. |
|
Pełny opis: |
Cel: Celem przedmiotu jest wprowadzenie do podstawowych zagadnień dyscypliny - archeologia, prehistoria, prahistoria, ich rozumienie i miejsce wśród nauk humanistycznych i społecznych. Zapoznanie z podstawowymi typami źródeł archeologicznych i metodami ich interpretacji, oraz wiedzą na temat teorii interpretacji archeologicznej. Zrozumienie podstawowych definicji – kultura materialna, kultura archeologiczna, cywilizacja, krąg kulturowy. Próba wypracowania krytycznego spojrzenia na archeologiczny materiał źródłowy. Tematyka zajęć: – Miejsce archeologii we współczesnej nauce – Historia archeologii – Teoria archeologii – główne nurty – Archeologia jako nauka humanistyczna i nauki ścisłe – Metody datowania względnego i bezwzględnego – Prospekcja przedwykopaliskowa (archeologia lotnicza, LiDAR, metody geofizyczne) – Typy stanowisk archeologicznych i metody ich badań – Źródła archeologiczne – Podstawowe rodzaje publikacji archeologicznych, publikacje elektroniczne, ważne bazy źródłowe w internecie – Aspekty prawne i etyczne archeologii |
|
Literatura: |
Abramowicz A., 1991, Historia archeologii polskiej w XIX i XX w., Warszawa — Łódź Arnold J.H., 2001, Historia, Warszawa Bahn P., 1997, Archeologia, Warszawa Bahn P., 2003, Archeologia świata, Warszawa Bahn, P. (red.), 2004, Archeologia: przewodnik, Warszawa Barker, P., 1977, Techniques of Archaeological Excavations, London Bass, G., 2008, Archeologia pod wodą. Wczesne lata, Warszawa – Londyn Coles J., 1977, Archeologia doświadczalna, Warszawa Childe, G., 1925, The Dawn of European Civilisation, London Devereux P., 2007, Archeologia, Warszawa De Laet S.J., Archeologia i jej problemy, Warszawa 1960 Fletcher, M., Lock, G., 1995, Archeologia w liczbach, Poznań Gąssowski, J., 1983, Z archeologią za pan brat, Warszawa Gąssowski J., 1970, Z dziejów polskiej archeologii, Warszawa Hodder, I., 1995, Czytanie przeszłości, Poznań Kobyliński, Z. (red.), 1998, Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa Kobyliński, Z., 1998, Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa Kozłowski J. K., Model postępowania badawczego w archeologii, Historyka, t. 5: 1975, s. 24-46. Ławecka, D., 2004, Wstęp do archeologii, Warszawa Maetzke G., Źródło archeologiczne jako odwzorowanie procesu społeczno-kulturowego, [w:] Marciniak A., Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, Poznań 1996. Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998 Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. (red), Teoria i praktyka badań archeologicznych, Wrocław 1986, s. 246-302. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995 Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, Poznań 1994. Neustupny, E., 1993, Archaeological method, Cambridge Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998 Rączkowski, W., 2002, Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Poznań Renfrew, C., 2001, Archeologia i język, Warszawa Renfrew, C., Bahn, P., 2002, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa Szymański J., 1983, Nauki pomocnicze historii, Warszawa Topolski J., 1984, Metodologia historii, Warszawa Trigger, B.G., 1989, A History of Archaeological Thought, Cambridge Whitley, D.S. (red.), 1998, Reader in Archaeological Theory, London & New York |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.