Dziedzictwo archeologiczne, jego postrzeganie i znaczenie we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AR2-DA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo archeologiczne, jego postrzeganie i znaczenie we współczesnym świecie |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma wstępnych wymagań |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: – udział w konwersatoriach: 30 godz.; – konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: – czytanie literatury: 5 godz.; – przygotowanie do zajęć: 10 godz.; – przygotowanie, prezentacji , filmu na zaliczenie: 10 godz.; |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma pogłębioną wiedzę o miejscu i społecznym znaczeniu dziedzictwa archeologicznego oraz o jego specyfice w naukach humanistycznych (K_W01); W3: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochro-ny własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W08); W4: ma pogłębioną wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego (K_W09); W5: ma wiedzę w zakresie w popularyzatorskiej działalności jednostek naukowych i muzealnych (K_W10). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze (K_U03); U4: pracuje w zespole, rozwiązując problemy z zakresu badań archeologicznych, potrafi popularyzować ich wyniki (K_U14). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: odpowiednio wskazuje zadania i metody służące realizacji ochrony dziedzictwa archeologicznego i popularyzowania wiedzy o archeologii wśród współczesnego społeczeństwa (K_K01); K3: docenia rolę dziedzictwa archeologicznego w kształtowaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K06); K4: wykazuje podstawową odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy (K_K07). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci zapoznają się z problemami dotyczącymi postrzegania dziedzictwa archeologicznego przez współczesne społeczeństwo i jego roli w tworzeniu i budowaniu tożsamości lokalnej, narodowej i ponadnarodowej. Znaczenie dziedzictwa archeologicznego dla zrównoważonego rozwoju. Zaprezentowane zostaną różne formy popularyzacji wiedzy na temat dziedzictwa archeologicznego. Zaprezentowany zostanie postrzeganie badań archeologicznych i archeologów w popkulturze. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omówione zostaną sposoby promocji badań archeologicznych i metody działań popularyzatorskich. Zaprezentowane zostaną problemy ochrony dziedzictwa archeologicznego podczas międzynarodowych konfliktów zbrojnych. Omówione zostaną sposoby eksponowania wyników badań archeologicznych. Podkreślona zostanie rola muzeów w ochronie dziedzictwa archeologicznego i popularyzacji wyników badań archeologicznych. Poruszone zostaną problemy związane z archeoturystyką. Na wybranych przykładach omówiony zostanie obraz archeologów w popkulturze. Szczegółowe zagadnienia: Sposoby promocji badań archeologicznych formy i metody działań popularyzatorskich. Parki archeologiczne edukacja i zabawa Wizualizacje, filmy, spacery wirtualne, animacje, tworzenie ogólnie dostępnych baz danych katalogowych jako formy popularyzacji i udostępnienia informacji o badaniach. Muzea jako miejsce ochrony zabytków, popularyzacji i prezentacji dziedzictwa archeologicznego Czy polityka może mieć wpływ na kierunki podejmowanych badań Ochrona dziedzictwa archeologicznego podczas międzynarodowych konfliktów zbrojnych |
Literatura: |
Przybyła M., Winiarska-Kabacińska M. (red.). Archeologia wobec wyzwań współczesności. Materiały z ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej 27 marca 2008 roku w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu, Poznań 2010. Brzostowicz M. 2009 Imprezy historyczne – edukacja czy rozrywka? Kilka refleksji z doświadczeń Festiwali Kultury Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie nad Wartą, [w:] Fontes Archaeologici Posnanienses, nr 45, Poznań, s. 293‒300. Chowaniec R. 2010 Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji, Warszawa Pawleta M. 2012 Obrazy przeszłości w narracjach współczesności, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. A. Marciniak i in., Poznań, s. 1124‒1156. Pawleta M. 2015 Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania wytworów archeologii i wiedzy archeologicznej we współczesnej Polsce, Folia Praehistorica Posnanensia, t. 20, Poznań, s. 373‒396. Zalewska A. 2012 Archeologia jako forma kreowania, pielęgnowania i odzyskiwania pamięci, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. A. Marciniak i in., Poznań, s. 1178‒1189 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: – obecność na zajęciach; – aktywność na zajęciach; – dyskusja; – referat; – prezentacja lub poster; – film Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, poziomu aktywności, przygotowania, posteru, filmu |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drążkowska, Marek Kołyszko | |
Prowadzący grup: | Anna Drążkowska, Marek Kołyszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drążkowska, Marek Kołyszko | |
Prowadzący grup: | Anna Drążkowska, Marek Kołyszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.