Człowiek i środowisko w plejstocenie i wczesnym holocenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AS-CSPWH-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek i środowisko w plejstocenie i wczesnym holocenie |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja w pojęciach w zakresie środowiska przyrodniczego i kultury archeologicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30 - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - przygotowanie eseju - 10 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 5 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 ma uporządkowaną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu relacji paleoekologicznych człowieka i środowiska właściwych dla archeologii i dyscyplin pokrewnych K_W09 ma podstawową wiedzę z zakresu wpływu człowieka na środowisko w pradziejach K_W11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu archeologa środowiskowego K_W12 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację paleoprzyrodniczych źródeł archeologicznych, K_W16 ma podstawową wiedzę w zakresie najważniejszych problemów dyscyplin przyrodniczych właściwych dla archeologii, K_W17 zna podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię stosowane w wybranych dyscyplinach obszaru naukach przyrodniczych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U13 stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w za-kresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla dys-cyplin przyrodniczych K_U14 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych metod przyrodniczych K_U15 umie przetwarzać podstawowe dane przyrodnicze poprzez zastosowanie podstawowych programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa K_K08 potrafi współdziałać i pracować w interdyscyplinarnym zespole badawczym, między innymi prowadzącym badania przyrodnicze |
Metody dydaktyczne: | Konwersatoryjna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
zapoznanie się z formami adaptacji kultur paleolitycznych i mezolitycznych do plejstoceńskiego i wczesnoholoceńskiego środowiska. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: - Wzory środowiskowej adaptacji wczesnych hominidóe - Kulturowe adaptacje do środowiska w dolnym paleolicie - Neandertalskie adaptacje do środowiska w paleolicie środkowym - Sposoby kulturowej adaptacji w środowisku tundry - Grawetien jako przykład górnopaleolitycznej adaptacji do i stepowego środowiska - Technokompleks magdaleński w późnoplejstoceńskich krajobrazach - Sposoby adaptacji jaskiń do zasiedlenia - Środowiskowe adaptacje wśród kultur schyłkowego paleolitu - Przykłady paleolitycznych adaptacji do chłodnego stepu, - Zasiedlenie lasów strefy umiarkowanej w paleolicie - Adaptacje środowiskowe współczesnych łowców i zbieraczy Zagadnienia wprowadzające. - pojęcie kultury i kultury archeologicznej, - środowisko przyrodnicze w czwartorzędzie (nowa nomenklatura geologiczna), - charakterystyka biomów kultur paleolitycznych. Biologiczne adaptacje hominidów (!) a potem rodzaju Homo do środowiska - ewolucja układu szkieletowego - przyczyny (zmiany środowiska naturalnego na bardziej Suchy) i skutki. - zmiany wielkości mózgu, - biologiczne przystosowania do szerokości geograficznych - termoregulacja, kolor skóry. - ewolucja mowy. Adaptacje środowiskowe – technologia, narzędzia. Przemysły krzemienne otwartych stref trawiastych: sawanna kontra tundra Adaptacje środowiskowe – technologia, narzędzia. Przemysły krzemienne stref leśnych i półotwartych: - lasy strefy zimnej, lasy strefy umiarkowanej, lasy stref równikowych i podrównikowych Eksploatacja zasobów środowiskowych. Zdobywanie pożywienia i sposoby polowań. - sawanna, - ciepły step - zimny step, stepotundra Eksploatacja zasobów środowiskowych. Zdobywanie pożywienia i sposoby polowań. - las równikowy - las strefy umiarkowanej mieszany / iglasty, - „tajga” Wykorzystanie zasobów środowiskowych. Surowce - zdobywanie i obróbka. - las równikowy - las strefy umiarkowanej - „tajga” - sawanna - tundra - stepotundra Konstrukcje mieszkalne i organizacja obozowisk. strefa ciepła i interglacjalne Konstrukcje mieszkalne i organizacja obozowisk glacjalne Adaptacje środowiskowe. Przejawy rozwoju wyższych form kultury symbolicznej w tym k. duchowa i „sztuka”. Afryka, Europa. Adaptacje środowiskowe. Przejawy rozwoju wyższych form kultury symbolicznej w tym k. duchowa i „sztuka”. Azja, Ameryka. Student ma wiedzę nt. różnych form adaptacji kulturowej do zróżnicowanego plejstoceńskiego środowiska. Potrafi opisać poszczególne biomy plejstoceńskie, różne nisze ekologiczne i ekotony w których rozwijały się kolejne kultury paleolityczne. Charakteryzuje rozmaite kultury łowiecko - zbierackie i ich relacje ze środowiskiem przyrodniczym. Charakterystyka powinna polegać na podaniu zasięgu przestrzennego, chronologii, fazy klimatycznej, stosowanych technologii surowców mineralnych i organicznych, sposobów zdobywania pożywienia, elementów kultury symbolicznej oraz trybu życia twórców konkretnych tradycji kulturowych Student wykorzystuje zdobytą wiedzę nt. kulturowych adaptacji środowiskowych, podczas interpretacji ewentualnych funkcji gospodarczych, oglądanych paleo- i mezolitycznych inwentarzy. Analizuje wyniki interdyscyplinarnych badań przyrodniczych pod kątem ich związku z charakterystyką kulturowa danego stanowiska archeologicznego czy jednostki taksonomicznej, bądź jej określonej fazy. Student ma świadomość wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego oraz jego całością, a obliczem kulturowym grup ludzkich zamieszkujących w danym czasie, określone terytorium. Uczestnik zajęć posiada umiejętność wskazania na czym polegają współczesne relacje pomiędzy środowiskiem a kulturą i jakie są w tym względzie zagrożenia. |
Literatura: |
- Man and environment in the Palaeolithic (edited by H. Urlich), Proceedings of the Symposium, Neuwied, 1993, ERAUL 62, lege 1995.(szereg artykułów wskazanych na zajęciach) - Nicolas Rolland, The early Human Occupation of High Latitudes, Boreal, Continental and periglacial Habitats: Middle Palaeolithic Milestones In Northern Eurasia [w:] Middle Palaeolithic Human Activity and Palaeoecology: New Discoveries and Ideas (eds. J.M.Burdukiewicz, A. Wiśniewski), Studia Archeologiczne, XLI, 2010, (szereg artykułów wskazanych na zajęciach) - Quaternary International 326 - 327 (2014)“European Middle Palaeolithic (MIS 8e MIS 3): cultures, environment, chronology” (September 25the 28th 2012,(eds. A. Nadachowski, K. Cyrek), wszystkie artykuły). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - ocena przygotowanego eseju, obecność i aktywność na zajęciach Kryteria oceniania: Wymagany próg na ocenę dostateczną - 50%, dostateczny plus - 60 %, dobry – 75 %, dobry plus – 85%, bardzo dobry – 90 %. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Czyżewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.