Konserwacja zabytków z surowców organicznych (ćwiczenia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-KZA-KZSO/cw-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konserwacja zabytków z surowców organicznych (ćwiczenia) |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - godziny kontaktowe: 30h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. zapoznanie się z literaturą: - stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć: 15h - czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – 5h Łącznie: 50 godzin (2,5 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - W1: posiada wiedzę do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z zagadnieniami konserwacji zabytków archeologicznych wykonanych z surowców organicznych - W2: wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów i potrafi wykorzystywać tą wiedzę dla dalszego rozwoju - W3: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w zakresie konserwacji zabytków archeologicznych -W4: zna mechanizmy oddziaływania fizycznych , chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię zabytkową |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - U1: jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach zagadnień związanych z konserwacją-restauracją zabytków archeologicznych - U2: ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w wykładanym zakresie - U3: posiada umiejętność swobodnego wypowiadania się i argumentowania z zakresu omawianych zagadnień |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - K1: ma świadomość znaczenia wartości zabytków archeologicznych, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji; - U2: ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich; - U3: ma świadomość i rozumie skutki działań konserwatorskich, ich wpływu na zabytek i związanej z tym odpowiedzialności - U4: rozumie potrzebę dalszego kształcenia, pogłębiania wiedzy i umiejętności oraz potrzebę włączenia specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania złożonych zagadnień konserwatorskich - U5: Potrafi pracować samodzielnie i w zespole i jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - U6: rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu przekazana wiedza teoretyczna jest wdrażana w zajęciach praktycznych z zakresu podstaw metodyki konserwacji-restauracji zabytków archeologicznych z surowców organicznych. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń przekazana wiedza teoretyczna jest wdrażana w zajęciach praktycznych z zakresu podstaw metodyki konserwacji-restauracji zabytków archeologicznych z surowców organicznych. Student pozyskaną wiedzę powinien wykorzystać w przeprowadzanych doświadczeniach na materiale wydzielonym na ćwiczenia. Zaprezentowane teoretycznie metody w zakresie: wzmacnianie strukturalne, suszenie w naprężeniu, liofilizacja, naprawy zniszczeń mechanicznych (sklejanie przedarć, uzupełnianie drobnych ubytków), scalanie kolorystyczne uzupełnień z oryginałem powinien wdrożyć w procesie konserwatorskim. W ramach ćwiczeń utrwalana jest wiedza teoretyczna i prezentowane są omawiane metody, zabiegi i środki. Tematy ćwiczeń skorelowane są z przedstawianą na wykładach teorią. Podczas realizowania praktycznych zadań w ramach poszczególnych zagadnień zdobywane są i doskonalone umiejętności manualne potrzebne do przeprowadzenia zabiegów. |
Literatura: |
Aleksander M., Ekologia mikroorganizmów, Warszawa, 1975; Babiński L., 1998, Wybrane problemy konserwacji dużych drewnianych obiektów archeologicznych, [w:] Ochrona drewna, XIX Sympozjum, Jadwisin, SGGW Warszawa, 149-155; Babiński L., Dwustopniowa stabilizacja drewna dębowego na przykładzie konserwacji dużych znalezisk archeologicznych, [w:] Drewno archeologiczne, Badania i konserwacja, 167-180, 1998; Drążkowska A., Grupa M., 1996, Uwagi o konserwacji przedmiotów znalezionych w grobach oficerów polskich w Katyniu i Charkowie, [w:] Zbrodnia nie ukarana, Katyń-Twer-Charków, Warszawa; Drążkowska A., Grupa M., 1998, Wydobywanie i zabezpieczanie zabytków skórzanych i włókienniczych, [w:] Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, pod red. Z. Kobylińskiego, 117-126, Warszawa; Drążkowska A., Siemińska D., Grupa M., 2015, Konserwacja zabytków archeologicznych, [w:] Kultura funeralna elit Rzeczypospolitej od XVI do XVIII wieku na terenie Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego: próba analizy interdyscyplinarnej, red. A. Drążkowska, Toruń, 355–378; Grupa M., 2007, Konserwacja jedwabnych tkanin i rekonstrukcja szat, Prace i Materiały Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, Seria Numizmatyczna i Konserwatorska nr 13: 2004-2007, 207-218; Grupa M., 2009, Konserwacja drewna archeologicznego poliglikolami etylenowymi – wady i zalety, XXIV Sympozjum Ochrony Drewna, SGGW Warszawa, 143-148. Grupa M., 2012, Wełniane tekstylia pospólstwa i plebsu gdańskiego (XIV-XVIII w.) i ich konserwacja, Toruń; Grupa M., 2012, Conservation methods of archaeological leather applied in the Institute of Archaeology of NCU in Toruń, Parchment and leather heritage, Conservation – Restoration, ed. E. Jabłońska, T. Kozielec, 321-328, UMK Toruń; Grupa M., 2013, Analiza próbek pobranych w trakcie badań w Zakrzewskiej Osadzie, powiat sępoleński, [w:] Zakrzewska Osada, cmentarzyska kultury pomorskiej i wielbarskiej na Pojezierzu Krajeńskim, Ocalone Dziedzictwo Archeologiczne 2, Szałkowska-Łoś J., Łoś J. (red.), Bydgoszcz-Pękowice, 133–137; Grupa M., 2014a, Suche czy mokre, problematyka konserwatorska na stanowiskach archeologicznych w kontekście badań na Reducie Ordona, Suho ili vlažno: problemy konservacii arheologičeskih nahodok vo vremâ issledovanij na territorii Reduta Ordona, [w:] Badania archeologiczne na Reducie Ordona, T. 1, red. W. Borkowski, N. Kasparek, Warszawskie Materiały Archeologiczne; 11, Warszawa, 125–131; Grupa M., 2014b, Problematyka konserwatorska zabytków wydobytych z nawarstwień podwodnych „Mostu Zachodniego”, [w:] Wczesnośredniowieczne mosty przy Ostrowie Lednickim, Mosty Traktatu poznańskiego (wyniki archeologicznych badań podwodnych w latach 1986–2003), t. 2, red. A. Kola, G. Wilke, Kraków, 299–308; Grupa M., Drążkowska A., 2009, A test on carrying out reconservation of leather artifacts using vaccum drying technique in low temperatures, Próba przeprowadzenia rekonserwacji zabytków skórzanych przy wykorzystaniu techniki suszenia próżniowego w niskich temperaturach, Sprawozdania Archeologiczne 61, 111-121; Grupa M., Płóciennik P., Zawadzka A., 2008, Konserwacja mokrego drewna archeologicznego metodą suszenia próżniowego, Biuletyn Oddziału Warmińsko-Mazurskiego Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, t. 6, red. Małgorzata Birezowska, Olsztyn, 133-145; Grupa M., Płóciennik P., Zawadzka A., 2009, Conservation of waterlogged archaeological wodo with polyethylene glycol 4000 using vaccum drying in low temperature, Konserwacja mokrego drewna archeologicznego poliglikolem etylenowym 4000 z wy-korzystaniem suszenia próżniowego w niskiej temperaturze, Sprawozdania Archeologiczne 61, 159-184; Hoffmann P., 1977, The conservation of Bremen Cog – between the steps, [w:] Proceedings of the 6th ICOOM Group on West Organic Archaeological Materials Conference, red. Hoffmann P., York, 527-543; Hoffman P., 1998, A waterlogged medieval rivercraft from the Rhine stabilized In a two-step Polyetylene glycol treatment, [w:] ICOOM Comitteee for Conservation 9th Triennial Meeting, Dresden, 229-233; Jagielska I., 1998, Przydatność wybranych badań do konserwacji mokrego drewna, [w:] Drewno Archeologiczne, Badania i konserwacja, 167-180, Biskupin; Jaro M., 2009, Metal thread variation and materials: simple method of pre-treatment identification for historical textiles, [in:] Conserving textiles: Studies in Honour of Agnes Timar-Balazsi. ICCROM Conserving studies 7, 68–76; Miazga B., 2017, Zabytek archeologiczny jako źródło informacji o przeszłości. Badania specjalistyczne śladów produkcji, użytkowania i depozycji artefaktów, Wrocław. Miazga B., 2018, Metal-Decorated Textiles in Non-Destructive Archaeometric Studies. Examples from Poland, Fasciculi Archaeologiae Historicae 31, 161–167; Miazga B., Grupa M., Grupa D., 2018, Wyniki nieniszczących badań mikroskopowych i spektralnych galonów grobowych z Torunia i Gdańska. The Results of Non-destructive Microscopic and Spectral Examinations of Grave Galloons from Toruń and Gdańsk, Wiadomości Archeologiczne 69, 67–78; Strzelczyk A., 1973, Badania pod wpływem fungicydów na grzyby niszczące zabytkowy papier, Toruń; Nycz E., Owczarz R., Średnicka L., 1990, Budowa tkanin, Warszawa; Ślesiński W., 1995, Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Warszawa; Zyska B., 1977, Mikrobiologiczna korozja materiałów, Warszawa; Żala E., 1999, Badanie stopnia uszkodzenia tekstylnych eksponatów muzealnych, Politechnika Łódzka, Łódź, 9–13; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; realizacja konserwatorska zabytku archeologicznego; pełna dokumentacja konserwatorska; |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grupa | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grupa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grupa | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grupa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.