Materiałoznawstwo surowców organicznych i nieorganicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-KZA-MSOiN-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Materiałoznawstwo surowców organicznych i nieorganicznych |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z chemii na poziomie szkoły średniej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: udział w wykładach – 15 godz.; – konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 5. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: – czytanie literatury – 10 godz.; – przygotowanie do sprawdzianu pisemnego – 15 godz. Łącznie: 45 godz. (1,5 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: – W1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; - W2: potrafi umiejętnie korzystać z nabytej wiedzy; – W3: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – U1: potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł archeologicznych; – U2: potrafi opisać zabytek, zakwalifikować do właściwej grupy surowcowej; - U3: potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki konserwatorskiej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – K1: zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia; – K2: potrafi pracować w zespole badawczym; – K3: ma świadomość znaczenia wartości zabytków archeologicznych, rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot Materiałoznawstwo surowców organicznych i nieorganicznych obejmuje powtórzenie materiału z zakresu chemii nieorganicznej i ogólnej i rozszerzenie wiedzy na temat substancji, z których zbudowane są obiekty zabytkowe oraz dzieła sztuki, jak również podstawowych substancji stosowanych w procesie konserwacji zabytków archeologicznych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu Materiałoznawstwo substancji nieorganicznych i organicznych realizowane są następujące treści: - Podstawowe pojęcia chemiczne. - Roztwory. - Dysocjacja elektrolityczna, pH roztworów. - Hydroliza soli. - Czynniki korozyjne (w tym rola wody w procesach korozji zabytków archeologicznych). - Budowa i właściwości naturalnych skał, stopów metali, spoiw mineralnych i organicznych, szkła, ceramiki, tkanin, poroża. - Budowa, klasyfikacja, nazewnictwo i metody otrzymywania polimerów. - Budowa i właściwości olejów i wosków. |
Literatura: |
Literatura wymagana: - P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2001- A. Bielański, Chemia ogólna i nieorganiczna, wydania różne - J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001 - Ciabach J., 2011, Zabytki kamienne i metalowe. Przyczyny niszczenia i konserwacja profilaktyczna, Wyd. Naukowe UMK, Toruń; - Grupa M., 1999, Konserwacja zabytków archeologicznych o złożonych strukturach surowcowych, [w:] Drewno archeologiczne, badania i konserwacja, red. L. Babiński, Muzeum w Biskupinie s. 207–214. Krajewski A., Witomski P., 2005, Ochrona drewna surowca i materiału, SGGW, Warszawa. - Miazga B., 2017, Zabytek archeologiczny jako źródło informacji o przeszłości. Badania specjalistyczne śladów produkcji, użytkowania i depozycji artefaktów, Wrocław. Strzelczyk A.B., Bannach L., Kurowska A., 1997, Biodeteration of Archaeologicak Leather, International Biodeteration and Biodegration, Vol. 39, No 4, 301-309. Szostak-Kotowa J., 2004, Biodeteration of textiles, International Biodeteration and Biodegration, Vol. 53, No 4, 165-170. Literatura zalecana: - I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003. - A. Danek, Chemia fizyczna, PZWL, Warszawa, 1982 - H. Saechtling, Tworzywa sztuczne: poradnik,, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach przedmiotu Materiałoznawstwo substancji nieorganicznych i organicznych osiągnięte przez studenta efekty weryfikowane i oceniane będą następującymi metodami: - test kontrolny – podsumowujący cały materiał. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej 50% z maksymalnej liczby punktów. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grupa | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grupa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grupa | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grupa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.