Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Traseologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-MAA-T-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Traseologia
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza na temat prehistorii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Kontakt z wykładowcą:

– uczestnictwo w labolatoriach – 30 godzin.


Samodzielna praca studenta:

– samodzielnie wykonane doświadczenie z użyciem narzędzia krzemiennego - 10 godzin;

– samodzielna edukacja w celu zdobycia wiedzy do zaliczenia ćwiczenia praktycznego z użyciem mikroskopu - 15 godzin;

– napisanie eseju na temat rezultatów wybranych analiz traseologicznych materiałów krzemiennych – 35 hrs;


Altogether: 90 godzin (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

– zna pojęcia i terminologię stosowane w archeologii oraz innych naukach humanistycznych, w tym szczególnie historii i antropologii kulturowej (K_W02);

– ma zaawansowaną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii i w różnych kierunkach badań archeologicznych (K_W03);

– ma zaawansowaną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii (K_W06);

– zna i rozumie metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych rozwijanych w archeologii (K_W07);

– posiada zaawansowaną wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów cywilizacji, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości (K_W12).


Efekty uczenia się - umiejętności:

– posiada umiejętności badawcze obejmujące krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwią-zywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku (K_U02);

– umie korzystać z technologii informacyjnych, multimediów i zasobów Internetu oraz przetwarzać dane i zasoby wiedzy archeologicznej poprzez wykorzystanie programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych (K_U13).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01);

– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i propaguje ją w społeczeństwie (K_K03);

– wykazuje niezależność i samodzielność w formułowaniu poglądów, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech (K_K05).



Metody dydaktyczne:

praca na mikroskopach różnych typów, samodzielne prace do świadczalne

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie ich uczestników z głównymi założeniami metody traseologicznej, stosowanymi procedurami, aparaturą itp. Studenci będą mieli także możliwość nauczenia się rozpoznawania podstawowych typów śladów użytkowych, technologicznych oraz podepozycyjnych rejestrowanych na narzędziach krzemiennych oraz wykonanych z innych surowców. Poruszone będą także kwestie wynikające z rezultatów analiz mikroskopowych narzędzi pradziejowych. Zajęcia oparte będą w dużej mierze o prace z narzędziami doświadczalnymi, ale wykorzystane będą również zabytki. Połowę zajęć stanowić będą ćwiczenia z mikroskopem.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie ich uczestników z głównymi założeniami metody traseologicznej, stosowanymi procedurami, aparaturą itp. Studenci będą mieli także możliwość nauczenia się rozpoznawania podstawowych typów śladów użytkowych, technologicznych oraz podepozycyjnych rejestrowanych na narzędziach krzemiennych oraz wykonanych z innych surowców. Poruszone będą także kwestie wynikające z rezultatów analiz mikroskopowych narzędzi pradziejowych. Zajęcia oparte będą w dużej mierze o prace z narzędziami doświadczalnymi, ale wykorzystane będą również zabytki. Połowę zajęć stanowić będą ćwiczenia z mikroskopem.

Literatura:

Andrewsky Jr. W. Lithic, Macroscopic Approaches to Analysis, Cambridge, 2005

van Gijn A. L. The Wear and Tear of Flint Principles of Functional Analysis Applied to Dutch Neolithic Assemblages, Analecta Praehistorica Leidensia, Leiden, 1989

van Gijn A. L. 2010, Flint in focus. Lithic Biographies in the Neolithis and Bronze age, Leiden.

Juel Jensen H. Flint Tools and Plant Working, Hidden Traces of Stone Age Technology, A use wear study of some Danish Mesolithic and TRB implements, Aarhus, 1994,

Hayden B. (ed.) Lithic use-wear analysis, New York, 1979

Keeley L. H. Experimental Determination of Stone Tool Uses, Londyn, 1980

Korobkowa G. F. Narzędzia w pradziejach. Podstawy badania funkcji metodą traseologiczną, Toruń, 1999;

Małecka-Kukawka J. Między formą a funkcją, traseologia neolitycznych zabytków krzemiennych z ziemi chełmińskiej, Toruń, 2001,

Odell G. H. Lithic Analysis, Tulsa, 2003,

Osipowicz G. 2010. Narzędzia krzemienne w epoce kamienia na ziemi chełmińskiej. Studium traseologiczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Vaughan P. C. Use-wear Analysis of Flaked Stone Tools, Tuscon, 1985

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna historię metody traseologicznej;

- zna aparaturę, procedury, podstawowe założenia metody, szkoły traseologiczne;

- zna typy śladów użytkowych – definicje i klasyfikacje;

- zna charakterystykę zniszczeń rejestrowanych na narzędziach używanych do obróbki różnych surowców,

- ma wiedzę na temat wyników analiz traseologicznych narzędzi krzemiennych z terenu Polski (sposoby użytkowania różnych form morfologicznych, zróżnicowanie funkcjonalne zbiorów z różnych okresów, strefy użytkowe na terenie osad, itp.);

Umiejętności:

-potrafi w zakresie podstawowym posługiwać się mikroskopem stereoskopowym i metalograficznym, a także odpowiednio operować obserwowanymi przez nie zabytkami,

- potrafi rozróżniać pod mikroskopem różne typy śladów z jakimi można spotkać się w trakcie badań traseologicznych (zabrudzenia, ślady podepozycyjne, użytkowe, itp.);

- potrafi rozróżniać podstawowe typy śladów użytkowych,

- potrafi odpowiednio przygotować wytwór pradziejowy do analizy mikroskopowej;

Kompetencje społeczne:

- rozumie potrzebę dalszego zgłębiania wiedzy;

- potrafi prawidłowo określić priorytety prowadzące do poprawnego zrozumienia zagadnień związanych z badaniami traseologicznymi,

- ma świadomość unikatowości źródeł z epoki kamienia i konieczności zachowania dziedzictwa kulturowego;

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenie praktyczne z mikroskopem, samodzielne doświadczenie z użyciem narzędzia krzemiennego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)