Edytorstwo źródeł archiwalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-EZA21-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo źródeł archiwalnych |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Niezbędna jest podstawowa znajomość z zakresu obsługi komputera. Wskazane byłoby również posiadanie podstawowych informacji z zakresu neografii niemieckiej i paleografii łacińskiej oraz lektoratu języka łacińskiego oraz lektoratu nowożytnego języka obcego (mile widziany język niemiecki). |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu), godziny konsultacji indywidualnych studenta/słuchacza/ uczestnika kursu, - 60 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury, - 90 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach), - 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W06 ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat typów i form dokumentacji oraz sposobów ich powstawania K_W13 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych K_W14 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy K_U03 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór i wyszukiwanie specjalistycznej literatury, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych K_U06 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki K_U09 umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa naukowego K_U11 posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i różnych prac pisemnych w języku polskim i przynajmniej jednym z języków źródeł archiwalnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł informacji K_U13 potrafi wykorzystywać źródła przepisów prawnych obowiązujących obecnie, jak i w przeszłości K_U15 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę jej skuteczności i przydatności w pracy zawodowej K_U16 rozumie i docenia znaczenie wiedzy w życiu człowieka; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób wykorzystując do tego celu możliwości wynikające z osobistych predyspozycji oraz nabytej wiedzy i umiejętności |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie wybrać najefektywniejsze metody i środki na potrzeby realizacji konkretnego zadania uwzględniając zewnętrzne uwarunkowania; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy K_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; postępuje w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi normami życia społecznego K_K03 akceptuje zasady etyczne pożądane w zawodzie archiwisty i zarządcy dokumentacją |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia stawiają sobie za główny cel poznanie metod wydawniczych i uzyskanie kompetencji do samodzielnego przygotowania fachowych edycji źródłowych. Ponadto celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami, jakie daje komputer w trakcie przygotowywania edycji źródłowej. Studenci następnie powinni nabyć umiejętności, w tym te związane z obsługą komputera, które ułatwiają i znacząco przyśpieszają pracę edytora źródeł historycznych. |
Pełny opis: |
1. Zapoznanie z zakresem zajęć i najważniejszą literaturą przedmiotu. 2. Budowa wstępu do edycji źródłowej. 3. Instrukcje wydawnicze stosowane w Polsce - omówienie i przypomnienie ich najważniejszych zapisów. 4. Ćwiczenia praktyczne w rozwiązywaniu problemów edytorskich. 5. Korekta wydawnicza, stosowane znaki korektorskie. Ćwiczenia praktyczne z tekstem zawierającym błędy. 6. Przydatne funkcje w komputerowych edytorach tekstów do odpisywania źródeł. Tworzenie przypisów rzeczowych i edytorskich w edycji źródłowej. 7. Tworzenie indeksów (geograficznego, osobowego i rzeczowego) w edycji źródłowej z wykorzystaniem komputera. 8. Edycje źródeł w formie elektronicznej, bogactwo możliwości - przykłady w Internecie i na nośnikach informatycznych. 9. Zaliczenie pisemne. |
Literatura: |
Akta Stanów Prus Królewskich, t. 1: (1479-1488), wyd. K. Górski, M. Biskup, Toruń 1955; t. 2: (1489-1492), wyd. K. Górski, M. Biskup, Toruń 1957; t. 8: (1520-1526), wyd. M. Biskup, I. Janosz-Biskupowa, Warszawa-Toruń 1993 L. Bogusławski, Korekta drukarska i wydawnicza, Warszawa 1967, (wyd. 2) A. Cappelli, Lexicon abbreviaturarum, Leipzig 1928 dostępny na stronie http://www.hist.msu.ru/Departments/Medieval/Cappelli/ Chronologia polska, pod red. B. Włodarskiego, Warszawa 1957 P. Dymmel, Bibliografia edytorstwa źródeł historycznych w Polsce. Historia – krytyka tekstu – metodyka i technika wydawnicza, Lublin 2001. Karol Górski, Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., cz. 1-2, Toruń 1960. Konrad Górski, Sztuka edytorska, zarys teorii, Warszawa 1956 K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975. H. Grotefend, Zeitrechnung des deutschen Mittelalters und der Neuzeit, Bd. 1-2, Hannover 1891-1892. (http://www.manuscripta-mediaevalia.de/gaeste/grotefend/grotefend.htm). P. A. Grun, Schlüssel zu alten und neuen Abkürzungen, Limburg/Lahn 1966. P. A. Grun, Leseschlüssel zu unserer alten Schrift. Taschenbuch der deutschen /wie auch der humanistischen/ Schriftkunde für Archivbenutzer, insbesondere Sippen- und Heimatforscher, Studierende, Geistliche, u. Kirchenbuchführer, Görlitz 1935 W. Heinemeyer, Richtlinien für die Edition mittelalterlichen Amtsbücher, [w:] Richtlinien für die Edition Landesgeschichtlicher Quellen, hrsg. v. W. Heinemeyer, Marburg-Köln 1978, s. 18-23. I. Ihnatowicz, Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX wieku, Studia Źródłoznawcze, t. 7, 1962. (http://mikmach.hg.pl/zrodla2/ihnatowicz.html); M. Kafel, Zasady techniki wydawniczej oraz układu graficznego gazety i książki, Warszawa-Łódź 1954 (wyd. 3 rozsz.) Księga czynszów fary chełmińskiej (1435-1496), wyd. Z. H. Nowak, J. Tandecki, Toruń 1994 Księga długów miasta Torunia z okresu wojny trzynastoletniej, wyd. K. Ciesielska, I. Janosz-Biskupowa, Toruń 1964 Księga kamlarii miasta Torunia z lat 1453-1495, wyd. K. Kopiński, K. Mikulski, J. Tandecki, Toruń 2007 (Źródła do dziejów średniowiecznego Torunia, cz. 3) Księga komturstwa gdańskiego, wyd. K. Ciesielska, I. Janosz-Biskupowa, Toruń 1985 Księga ławnicza Nowego Miasta Torunia 1387-1450, wyd. K. Ciesielska, Toruń 1973 Księga ławnicza sądu przedmiejskiego Chełmna 1480-1559 (1567), wyd. Z. H. Nowak, J. Tandecki, Toruń 1990 Księga ławnicza Starego Miasta Torunia 1428-1456, wyd. K. Ciesielska, J. Tandecki, cz. 1: (1428-1443), Toruń 1992; cz. 2: (1444-1456), Toruń 1993 Księga ławnicza Starego Miasta Torunia (1456-1479), wyd. K. Kopiński, J. Tandecki, Toruń 2007 Księgi małoletnich z lat 1376-1429, wyd. K. Mikulski, J. Tandecki, Toruń 2002 (Źródła do dziejów średniowiecznego Torunia, cz. 2) Księgi Młodego Miasta Gdańska 1400-1455 [1458-1459], wyd. K. Kopiński, P. Oliński, Toruń 2008 Księgi pruskie w Internecie, oprac. K. Kopiński, J. Tandecki przy współprac. nauk. J. Bonczkowski, D. Drzewiecka, B. Drzewiecki, A. Rosa, informatyk: B. Rassalski, Toruń 2010-2011 (http://www.ksiegipruskie.bydgoszcz.ap.gov.pl/projekt/wyszukiwarki.php) K. Lepszy, Instruckcja wydawnicza dla źródeł hsitorycznych. Od XVI do połowy XIX wieku, Warszawa 1953 (http://mikmach.hg.pl/zrodla2/lepszy.html); L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986. Materiały do instrukcji wydawniczej dla źródeł do dziejów najnowszych Polski, oprac. S. Kalabiński, F. Tych, Warszawa 1958 J. Matuszewski, Archiwum pod biurkiem każdego historyka [w:] Z dziejów kultury prawnej. Studia ofiarowane Profesorowi Juliuszowi Bardachowi w dziewięćdziesięciolecie urodzin, Warszawa 2004, s. 301-320 Słowniki języka niemieckiego i leksykony (http://www.woerterbuchnetz.de/cgi-bin/WBNetz/setupStartSeite.tcl); Słownik języka polskiego XVII i 1. połowy XVIII wieku, kierow. Włodzimierz Gruszczyński (https://sxvii.pl/) J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002 J.Szymański, B.Trelińska, Instrukcja wydawnicza dla źródeł epigraficznych, Lublin 1992. J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk 1997 J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014. J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, wyd. 3 uzup., Warszawa 1983. A. Wolff, Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do połowy XVI wieku, Studia Źródłoznawcze, t. 1, 1957. (http://mikmach.hg.pl/zrodla2/wolff.html). |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja w oparciu o literaturę, esej – przygotowanie wypowiedzi ustnej lub eseju na temat wybranej instrukcji wydawniczej pisemna praca domowa - przygotowania edycji tekstu źródłowego z wykorzystaniem techniki komputerowej sprawdzian pisemny sprawdzian pisemny mający na celu sprawdzenie nabytej wiedzy (możliwość uzyskania 39 pkt., 0-18,5 - ndst., 19-22-dst., 22,5-24 dst.+, 24,5-28,5- db., 29-30- db.+, 30,5-39-bdb.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kopiński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kopiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kopiński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kopiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kopiński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kopiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.