Historia ustroju ziem polskich XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-HUZP-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia ustroju ziem polskich XIX wieku |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna z zakresu historii i nauk pokrewnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS, co odpowiada 60 godzinom pracy studenta: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): - sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (15 godz.): - przygotowanie do egzaminu – 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Student ma uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę z zakresu historii ustroju ziem polskich w XIX w. K_W03 W2 Student zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu historii ustroju ziem polskich w XIX w., potrafi powiązać ja z historią ustroju państw zaborczych K_W10 W3 Student dostrzega i rozumie wpływ przemian zachodzących w ustroju i administracji ziem polskich w okresie zaborów na współczesne realia w tej dziedzinie K_W21 W4 Student posiada elementarną wiedzę pozwalającą analizować różne typy źródeł z zakresu historii ustroju i administracji ziem polskich w okresie zaborów; zna i objaśnia terminy właściwe dla języka XIX-wiecznych źródeł dotyczących kwestii ustrojowych w interesującym nas okresie K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 Student przeprowadza krytyczną analizę tekstów źródłowych dotyczących zagadnień ustrojowych interesującej nas epoki K_U02 U2 Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje oraz przygotować wypowiedź ustną bądź pracę pisemną na temat wybranego zagadnienia z zakresu historii ustroju ziem polskich w XIX w. wykorzystując różne źródła wiedzy historycznej K_U01, K_U03, K_U04, K_U07 U3 Student prezentuje wyniki swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji, nowoczesnych metod i technik K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Student zna, docenia i uzasadnia znaczenie przemian ustrojowych na ziemiach polskich w XIX w., dostrzega konsekwencje podziałów zaborowych dla podziałów administracyjnych Polski po 1918 r., ma świadomość potrzeby i użyteczności takiej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej K_K01 K2 Student podejmuje próby uczestnictwa w dyskusji historycznej dotyczącej problematyki ustrojowej w XIX w. przyjmując i szanując odmienne od własnych poglądy K_K05, K_07 |
Metody dydaktyczne: | metody dydaktyczne eksponujące: pokaz metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, konwersatoryjny metody dydaktyczne poszukujące: biograficzna, ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referatu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie historii ustroju ziem polskich w okresie porozbiorowym z uwzględnieniem ustrojów poszczególnych państw zaborczych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie historii ustroju ziem polskich w okresie porozbiorowym z uwzględnieniem ustrojów poszczególnych państw zaborczych. Należy zatem podkreślić specyfikę i odmienne realia panujące na ziemiach polskich w zależności od zaboru i ich wpływ na forsowane i obowiązujące rozwiązania ustrojowe i administracyjne. Niezbędna przy tym jest podstawowa wiedza z zakresu historii ustroju państw zaborczych. Realizowana w czasie zajęć problematyka powinna finalnie pozwolić studentowi dostrzec czy i w jakim zakresie ustrój na ziemiach polskich w interesującym nas okresie stanowił kontynuację polskiej tradycji ustrojowej. W jakim zakresie dostrzegalne były rozwiązania ustrojowe właściwe dla państw zaborczych czy innych państw w Europie i na świecie. |
Literatura: |
Literatura ogólna: A. Chwalba, Historia Polski 1795 – 1918, Kraków 2000. J. Zdrada, Historia Polski 1795 – 1914, Warszawa 2005. S. Kieniewicz, Historia Polski 1795 – 1918, Warszawa 1996. J. Skowronek, Historia Polski 1795 – 1914, Warszawa 1977. H. Wereszycki, Historia polityczna Polski 1864 – 1918, Wrocław 1990. Literatura specjalistyczna (uzupełniająca): A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski 1791-1997, Warszawa 2001. J. Bardach, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2007. M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2009. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2007. S. Gajewski, Historia ustroju Polski : 966-1997, Olsztyn 2003. A. Jankiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1991. J. Bardach, Dzieje Sejmu Polskiego, Warszawa 1993. A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego : (1772-1918), Warszawa 2009. Historia ustroju i prawa w Polsce, 1772/1795-1918 : wybór źródeł [wybór i oprac.] Marian Kallas, Marek Krzymkowski, Warszawa 2006. Historia administracji - wybór źródeł, pod red. J. Malca, Kraków 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa stanowi wypadkową oceny za przygotowanie i aktywność podczas zajęć oraz oceny z pisemnego egzaminu końcowego. Metody oceniania egzamin pisemny - W03, W10, W14, U1, U02, U01, U03, U04, U07 Kryteria oceniania Skala ocen stosowana przy ocenie egzaminu końcowego: 91%–100% – bardzo dobry 81%–90% – dobry plus 71%–80% – dobry 61%–70% – dostateczny plus 51%–60 % – dostateczny 0%–50% – niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Zaleska | |
Prowadzący grup: | Ilona Zaleska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Zaleska | |
Prowadzący grup: | Ilona Zaleska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Zaleska | |
Prowadzący grup: | Ilona Zaleska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.