Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia ustroju ziem polskich XIX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-A-HUZP-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia ustroju ziem polskich XIX wieku
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna z zakresu historii i nauk pokrewnych.

Całkowity nakład pracy studenta:

Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS, co odpowiada 60 godzinom pracy studenta:


Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w wykładach – 30 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.):

- sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz.


Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (15 godz.):

- przygotowanie do egzaminu – 15 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 Student ma uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę z zakresu

historii ustroju ziem polskich w XIX w. K_W03

W2 Student zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu historii ustroju ziem polskich w XIX w., potrafi powiązać ja z historią ustroju państw zaborczych K_W10

W3 Student dostrzega i rozumie wpływ przemian zachodzących w ustroju i administracji ziem polskich w okresie zaborów na współczesne realia w tej dziedzinie K_W21

W4 Student posiada elementarną wiedzę pozwalającą analizować różne typy źródeł z zakresu historii ustroju i administracji ziem polskich w okresie zaborów; zna i objaśnia terminy właściwe dla języka XIX-wiecznych źródeł dotyczących kwestii ustrojowych w interesującym nas okresie K_W14






Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 Student przeprowadza krytyczną analizę tekstów źródłowych

dotyczących zagadnień ustrojowych interesującej nas epoki K_U02

U2 Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje oraz przygotować wypowiedź ustną bądź pracę pisemną na temat

wybranego zagadnienia z zakresu historii ustroju ziem polskich w XIX w.

wykorzystując różne źródła wiedzy historycznej K_U01, K_U03, K_U04, K_U07

U3 Student prezentuje wyniki swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w

przejrzystej, usystematyzowanej formie z wykorzystaniem

różnorodnych źródeł informacji, nowoczesnych metod i technik K_U09



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 Student zna, docenia i uzasadnia znaczenie przemian ustrojowych na ziemiach polskich w XIX w., dostrzega konsekwencje podziałów zaborowych dla podziałów administracyjnych Polski po 1918 r., ma świadomość potrzeby i użyteczności takiej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej K_K01


K2 Student podejmuje próby uczestnictwa w dyskusji historycznej dotyczącej

problematyki ustrojowej w XIX w. przyjmując i szanując odmienne od własnych poglądy K_K05, K_07


Metody dydaktyczne:

metody dydaktyczne eksponujące:

pokaz


metody dydaktyczne podające:

opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, konwersatoryjny


metody dydaktyczne poszukujące:

biograficzna, ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referatu

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie historii ustroju ziem polskich w okresie porozbiorowym z uwzględnieniem ustrojów poszczególnych państw zaborczych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest omówienie historii ustroju ziem polskich w okresie porozbiorowym z uwzględnieniem ustrojów poszczególnych państw zaborczych. Należy zatem podkreślić specyfikę i odmienne realia panujące na ziemiach polskich w zależności od zaboru i ich wpływ na forsowane i obowiązujące rozwiązania ustrojowe i administracyjne.

Niezbędna przy tym jest podstawowa wiedza z zakresu historii ustroju państw zaborczych. Realizowana w czasie zajęć problematyka powinna finalnie pozwolić studentowi dostrzec czy i w jakim zakresie ustrój na ziemiach polskich w interesującym nas okresie stanowił kontynuację polskiej tradycji ustrojowej. W jakim zakresie dostrzegalne były rozwiązania ustrojowe właściwe dla państw zaborczych czy innych państw w Europie i na świecie.

Literatura:

Literatura ogólna:

A. Chwalba, Historia Polski 1795 – 1918, Kraków 2000.

J. Zdrada, Historia Polski 1795 – 1914, Warszawa 2005.

S. Kieniewicz, Historia Polski 1795 – 1918, Warszawa 1996.

J. Skowronek, Historia Polski 1795 – 1914, Warszawa 1977.

H. Wereszycki, Historia polityczna Polski 1864 – 1918, Wrocław 1990.

Literatura specjalistyczna (uzupełniająca):

A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski 1791-1997, Warszawa 2001.

J. Bardach, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2007.

M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2009.

M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2007.

S. Gajewski, Historia ustroju Polski : 966-1997, Olsztyn 2003.

A. Jankiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1991.

J. Bardach, Dzieje Sejmu Polskiego, Warszawa 1993.

A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego : (1772-1918), Warszawa 2009.

Historia ustroju i prawa w Polsce, 1772/1795-1918 : wybór źródeł [wybór i oprac.] Marian Kallas, Marek Krzymkowski, Warszawa 2006.

Historia administracji - wybór źródeł, pod red. J. Malca, Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa stanowi wypadkową oceny za przygotowanie i aktywność podczas zajęć oraz oceny z pisemnego egzaminu końcowego.

Metody oceniania

egzamin pisemny - W03, W10, W14, U1, U02, U01, U03, U04, U07

Kryteria oceniania

Skala ocen stosowana przy ocenie egzaminu końcowego:

91%–100% – bardzo dobry

81%–90% – dobry plus

71%–80% – dobry

61%–70% – dostateczny plus

51%–60 % – dostateczny

0%–50% – niedostateczny

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Zaleska
Prowadzący grup: Ilona Zaleska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Zaleska
Prowadzący grup: Ilona Zaleska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Zaleska
Prowadzący grup: Ilona Zaleska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)