Metodyka opracowania dokumentacji nieaktowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-MODN-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka opracowania dokumentacji nieaktowej |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę zdobytą podczas zajęć: Teoria archiwalna oraz Dokumentacja nieaktowa |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu), 30h 2. Godziny konsultacji indywidualnych studenta/słuchacza/ uczestnika kursu,15h 3. Przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury, 20h 4. Przygotowanie się do uczestnictwa w procesie oceniania, 25h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarzadzaniu i nauk historycznych. K_W03 Ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat gromadzenia, przechowywania, opracowania i udostępniania zasobu archiwalnego. K_W05 Ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat typów i form dokumentacji oraz sposobów ich powstawania. K_W06 Ma pogłębioną wiedzę o normach prawnych regulujących działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach. K_W22 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór i wyszukiwanie specjalistycznej literatury, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych. K_U03 Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych źródeł będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki. K_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi współdziałać i pracować w grupie za świadomością ról przypisanych poszczególnym jej członkom K_K02 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie wybrać najefektywniejsze metody i środki na potrzeby realizacji konkretnego zadania uwzględniając zewnętrzne uwarunkowania; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. K_K03 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; postępuje w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi normami życia społecznego. K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Pokaz, pogadanka, klasyczna metoda problemowa, stoliki eksperckie |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami opracowania nieaktowej części zasobu archiwalnego, a więc z dokumentacją audiowizualną, techniczną, kartograficzną oraz z materiałami ulotnymi, z podziałem na typy i rodzaje. Student pozna przepisy prawno-normatywne regulujące postępowanie z dokumentacją nieaktową. W ramach zajęć zapozna się z zasadami procesu opracowania ww. dokumentacji w teorii i praktyce. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przekazanie wiedzy oraz zdobycie przez studentów umiejętności w zakresie opracowania dokumentacji nieaktowej. Punktem wyjścia są rozważania, przy odwołaniu się do wcześniej zdobytej wiedzy, na temat historii powstania, typologii oraz znaczenia poszczególnych rodzajów dokumentacji (fotografii, filmów, nagrań, materiałów ulotnych, kartografii i dok. technicznej). Dalej studenci poznają wytyczne metodyczne wykorzystywane do jego opracowania. Analizie zostaną poddane pomoce archiwalne tradycyjne i komputerowe będące efektem opracowania, ze szczególnym uwzględnieniem inwentarzy archiwalnych, opisu na poziomie jednostki oraz jego standaryzacji. Zajęcia będą miały także wymiar praktyczny. Studenci pracując w grupach będą mieli za zadanie opracować zbiór dokumentacji nieaktowej zgromadzony w IHiA UMK. Efektem końcowym tych prac będzie przygotowanie podstawowej pomocy archiwalnej. |
Literatura: |
• Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez naczelnego dyrektora archiwów państwowych w latach 1952-2000, wybór i opracowanie Maria Tarakanowska i Ewa Rosowska, Warszawa 2001 (normatywy dotyczące zasad opracowania dokumentacji nieaktowej). • Przepisy archiwalne dot. opracowania dokumentacji specjalnej dostępne na stronie internetowej www.archiwa.gov.pl • H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989. • Metodyka pracy archiwalnej, pod red. S. Nawrockiego i S. Sierpowskiego, Poznań 2004. • W. Kwiatkowska, Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2017. • H. Robótka, Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Toruń 2010. • Kancelaria i archiwum zakładowe. Podręcznik, pod red. Zbigniewa Pustuły, Warszawa 2009. • Archiwistyka praktyczna dla archiwów zakładowych, pod. red. S. Kłysa, Poznań 1986. • M. Jabłońska, Dokumentacja specjalna w archiwach. Opis tradycyjny i komputerowy, Toruń 2011. • H. Karczowa, Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja wizualna i audiowizualna, Toruń 1979. • H. Robótka, Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, Toruń 1985. • H. Robótka, Metodyka archiwalna. Opracowanie dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, technicznej, audiowizualnej (fotografii, filmów i mikrofilmów, nagrań), Toruń 1988. • Literatura rozproszona publikowana na łamach czasopism branżowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna: K_W03, K_W05, K_W06, K_W022 Projekt: K_U03, K_U06, K_K02, K_K03, K_K04 |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Marlena Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Marlena Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Marlena Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.