Metodyka opracowania zasobu archiwalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-MOZA12-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka opracowania zasobu archiwalnego |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiada podstawowe wiadomości z zakresu archiwistyki. |
Całkowity nakład pracy studenta: | - Udział w zajęciach dydaktycznych - 30 godzin -0, 5 pkt ECTS - Przygotowanie się do zagadnień omawianych podczas zajęć - 20 godzin - 1 pkt ECTS - Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie - 20 godzin - 1, 5 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma uporządkowaną wiedzę na temat opracowywania zasobu archiwalnego (K_W05. K_W22). - Zna zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania zasobu archiwalnego (K_W05, K_W22). - Zna standardy opisu archiwalnego(K_W05, K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - Potrafi stosować zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania archiwalnego (K_U01, K_U02). - Potrafi stosować standardy opisu archiwalnego (K_U01, K_U02). - Potrafi zastosować odpowiednie regulacje prawne w metodyce opracowania zasobu archiwalnego (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi współdziałać i pracować w grupie i zespole, przyjmując różne role. Podejmuje się realizacji wyznaczonych zadań, jak również potrafi samodzielnie je przydzielać innym. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań (K_K02). - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania (K_K03). - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające identyfikacji w przeszłości (K_K04). - Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej (K_K05). - Stosuje postawę i zachowania pożądane w zawodzie archiwisty, przewidziane w międzynarodowym lub narodowym kodeksie etycznym archiwisty (K_K05). - Nie rozpowszechnia informacji uzyskanych w trakcie pracy z dokumentacją, przestrzegając tajemnicy służbowej swego pracodawcy i wszystkich jednostek organizacyjnych, w których dokumentację ma wgląd (K_K05). - Nie wykorzystuje swojego uprzywilejowanego dostępu do materiałów archiwalnych dla osiągnięcia korzyści osobistych jakiegokolwiek rodzaju (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: klasyczna metoda problemowa, ćwiczeniowa, giełda pomysłów. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodyką opracowania zasobu archiwalnego w zakresie ogólnego modelu w wersji tradycyjnej i przy użyciu technologii informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zespołów aktowych. Zdobyta wiedza stanowi punkt wyjścia do opanowania umiejętności opracowywania poszczególnych rodzajów zespołów i dokumentacji. |
Pełny opis: |
1. Rozwój metodyki opracowania zasobu archiwalnego. 2. Ogólny model opracowania - cel, zasady, metody i etapy. 3. Elementy rozpoznawcze archiwaliów. 4. Charakterystyka poszczególnych etapów opracowania archiwalnego z wykorzystaniem metod tradycyjnych i nowoczesnych: a. studia wstępne; b. wyodrębnianie lub scalanie zespołu archiwalnego; c. brakowanie archiwalne; d. wybór metody porządkowania i ustalenie schematu układu akt; e. porządkowanie właściwe zespołu archiwalnego; f. inwentaryzacja zespołu archiwalnego (opis na poziomie jednostki archiwalnej); g. opracowanie wstępu do inwentarza archiwalnego i karty zespołowej (opis na poziomie zespołu archiwalnego); 5. Systematyka tradycyjnych pomocy archiwalnych. 6. Opis archiwaliów w systemach informatycznych: a. Bazy danych służące do sporządzania opisu archiwalnego - struktura i zawartość; b. Polskie i międzynarodowe standardy opisu archiwaliów i twórców; 7. Uproszczone opracowanie zasobu archiwalnego – omówienie i ocena. 8. Wpływ technologii informatycznych na metodykę opracowania zasobu – podsumowanie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - ISAD(G) Międzynarodowy standard opisu archiwalnego. Część ogólna Wersja 2, przyjęty przez Komitet do spraw standaryzacji opisu, Sztokholm, Szwecja, 19-22 września 1999, Warszawa 2005. - Kwiatkowska W., Dorobek polskiej archiwistyki w zakresie metodyki opracowania zasobu archiwalnego, Warszawa 2014. - Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki i S. Sierpowski, Poznań 2004. - Międzynarodowy standard archiwalnych haseł wzorcowych stosowanych do archiwów ciał zbiorowych, osób i rodzin ISAAR (CPF), wersja II, Warszawa 2006. - Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989, s. 52-88. - Robótka H., Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Toruń 2010. - Ryszewski, B. Problemy komputeryzacji archiwów, Toruń 1994. - Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w latach 1952-2000, wybór i opracowanie M. Tarakanowska i E. Rosowska, Warszawa 2001. - Portal internetowy NDAP www.archiwa.gov.pl: bazy danych SEZAM, IZA, ELA, PRADZIAD; prawo archiwalne (akty normatywne NDAP), portal Archnet. Literatura uzupełniająca: - Komputeryzacja archiwów, t. 1. Problemy opracowania archiwaliów staropolskich w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red. B. Ryszewski, Toruń 1994; t. 2. Problemy komputeryzacji archiwów: zagadnienia ogólne, opracowanie dokumentacji kartograficznej i technicznej w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red, B. Ryszewski, Toruń 1996; t. 3. Problemy zespołowości w archiwistyce i praktyce archiwów red. H. Robótka, Toruń 1997; t. 4. Problemy struktury zasobu archiwalnego w perspektywie komputeryzacji archiwów, red. H. Robótka, Toruń 1998; t. 5. Problemy opisu archiwaliów w skomputeryzowanych archiwalnych systemach informacyjnych, red. H. Robótka, Toruń 1999; t.6. Problemy opracowania kartoteki haseł wzorcowych dla opisu archiwaliów w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red. H. Robótka Toruń 1999. - Konarski K., Podstawowe zasady archiwistyki, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 19-104. - Konarski K., Wstęp do inwentarza zespołu archiwalnego. Zasady opracowania, Archeion, t. 21, 1952, s. 192-201. - Kwiatkowska W., Miejsce opracowania zasobu archiwalnego we współczesnej myśli i praktyce archiwalnej, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 1, red.W. Chorążyczewski i A. Rosa, Toruń 2009, s. 33-52. Kwiatkowska W., Tradycyjny model opracowania zasobu archiwalnego i jego znaczenie w dobie współczesnej, Archiwa Kancelarie Zbiory, nr 1 (3), 2010, s. 107-129. Kwiatkowska W., Wpływ zasady proweniencji na metodykę opracowania zasobu archiwalnego w Polsce, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t.2, red.W. Chorążyczewski i A. Rosa, Toruń 2011, s. 139-156. - Stebelski A., Porządkowanie akt, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 101-138. - Wolff A., Archiwalne karty inwentarzowe, Archeion, t. 17, 1948, s. 151-163. - Artykuły obejmujące problematykę opracowania zamieszczone w czasopismach archiwalnych, m. in. Archeion, Archiwista Polski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, w tym przygotowywanie się do omawianych zagadnień i wyznaczonych zadań; wynik sprawdzianu pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.