Metodyka udostępniania zasobu archiwalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-MUZA-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka udostępniania zasobu archiwalnego |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | "Wstęp do archiwistyki" "Współczesna dziedzina archiwalna" "Prawo archiwalne" Gotowość do przyswojenia nowych wiadomości i umiejętności z zakresu udostępniania zasobu archiwalnego. Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu archiwistyki: funkcje i zadania archiwów, typy archiwów, sieci archiwów, specyfika zasobu archiwalnego; a także znać podstawowe akty normatywne określające zakres działania placówek archiwalnych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów kształcenia przypisanych do tego przedmiotu student uzyskuje 3 punkty, co odpowiada 75 godzinom pracy studenta, w tym: za godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 1,2 pkt (30 godzin pracy) za pracę indywidualną studenta: 1) przygotowanie do zajęć - 0,8 pkt (20 godzin pracy) 2) przygotowanie do sprawdzianów pisemnych - 0,4 pkt (10 godzin pracy) 3) przygotowanie zadań i projektów - 0,6 pkt (15 godzin pracy). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Ma uporządkowaną wiedzę na temat udostępniania zasobu archiwalnego. K_W05. H1A_W04 W02: Ma podstawową wiedzę o człowieku jako użytkowniku informacji oraz zasobów informacyjnych. K_W20. S1A_W05 W03: Zna zasady, metody i narzędzia nowoczesnego udostępniania zasobu archiwalnego w duchu powszechności dostępu. W04: Zna zasady powstawania i funkcjonowania archiwalnych systemów informacyjnych. K_W20. S1A_W05 W05: Zna metody i narzędzia badania systemu informacji archiwalnej. W06: Zna metody i problemy badawcze różnych nauk, aby przewidywać ich potrzeby informacyjne i planować działania zachęcające do wykorzystywania zasobu archiwalnego i wspomagające zachęconych użytkowników w pokonywaniu barier informacyjnych. W07: Zna metody badania potrzeb informacyjnych społeczeństwa, jego poszczególnych grup i jednostek. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Ma umiejętności infobrokerskie – umie aktywnie wyszukiwać informacje w sieci Internet i zasobach instytucji archiwalnych, rozpoznawać je i oceniać. K_U02. H1A_U01 U02: Potrafi przeszukiwać, analizować i użytkować archiwalne bazy danych. U03: Potrafi wyszukiwać informację w systemie informacji archiwalnej. U04: Potrafi stosować zasady, metody i narzędzia nowoczesnego udostępniania w duchu powszechności dostępu. U05: Potrafi stosować zasady powstawania i funkcjonowania systemów informacyjnych do potrzeb dziedziny archiwalnej. U06: Potrafi stosować podstawowe metody i narzędzia badania systemu informacji archiwalnej. U07: Potrafi planować działania zachęcające do wykorzystywania zasobu archiwalnego i wspomagające zachęconych użytkowników w pokonywaniu barier informacyjnych. U08: Potrafi stosować metody badania potrzeb informacyjnych społeczeństwa, jego poszczególnych grup i jednostek. U09: Potrafi zastosować odpowiednie regulacje prawne w metodyce udostępniania zasobu archiwalnego. K_U14. K_U15. S1A_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Potrafi współdziałać i pracować w grupie i zespole, przyjmując różne role. Podejmuje się realizacji wyznaczonych zadań, jak również potrafi samodzielnie je przydzielać innym. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalających na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań. K_K02. H1A_K02 K02: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K03. H1A_K03 K03: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające identyfikacji w przeszłości. K_K04. H1A_K04 K04: Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej. K_K05. H1A_K04 K05: Stosuje zasadę swobodnego i równego dostępu do zasobu archiwalnego przy zachowaniu prawa do prywatności. K06: Przestrzega zasadę równości wszystkich użytkowników. K07: Stosuje postawę i zachowania pożądane w zawodzie archiwisty, przewidziane w międzynarodowym lub narodowym kodeksie etycznym archiwisty. K08: Nie wykorzystuje swojego uprzywilejowanego dostępu do materiałów archiwalnych dla osiągnięcia korzyści osobistych jakiegokolwiek rodzaju. |
Metody dydaktyczne: | eksponujące: pokaz; podające: opis, pogadanka, wykład konwersatoryjny; poszukujące: ćwiczeniowa, obserwacji, referatu, studium przypadku; w kształceniu online: metody ewaluacyjne, służące prezentacji treści; |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
„Metodyka udostępniania zasobu archiwalnego” są to ćwiczenia laboratoryjne podczas których studenci poznają cel, metody i zasady udostępniania zasobu archiwalnego, standardy udostępniania materiałów archiwalnych; zakres i formy udostępniania materiałów archiwalnych; projektowanie i przeprowadzanie badań potrzeb użytkowników, efektywności informacyjnej systemu informacji archiwalnej; działalność informacyjną, edukacyjną i promocyjną archiwum. Od studentów wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu archiwistyki i informacji archiwalnej: funkcje i zadania archiwów, typy archiwów, sieci archiwów, zasady archiwistyki, specyfika zasobu archiwalnego; ogólna znajomość podstawowych aktów normatywnych określających zakres działania placówek archiwalnych. |
Pełny opis: |
1. Udostępnianie – zakres i definicja, metody udostępniania, zasada publiczności archiwów 2. Normatywy a udostępnianie w archiwach 4. Użytkownicy informacji archiwalnej 3. Procedury udostępniania w różnych typach archiwów |
Literatura: |
Literatura ogólna: • Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez naczelnego dyrektora archiwów państwowych w latach 1952-2000, wybór i opracowanie Maria Tarakanowska i Ewa Rosowska, Warszawa 2001 (normatywy dotyczące zasad udostępniania zasobu archiwalnego). • Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, Dz.U. 1983 nr 38 poz. 173. • Kodeks Etyczny Archiwisty uchwalony na XIII Międzynarodowym Kongresie Archiwów w Pekinie, dostępny na World Wide Web: www.sap.waw.pl • Principles of Access to Archives. Draft, ICA, 26.05.2011, [on-line] http://www.ica.org/9401/actualits-vnements/principes-daccs-aux-archives-votre-avis-nous-intresse.html • A. Menne – Haritz, Dostęp do archiwów czyli przeformułowanie archiwalnego paradygmatu, Archeion, t. 104, 2002. • C. Gränström, Społeczny dostęp do informacji archiwalnej, Archeion, t. 101, 2000; • M. A. Greene, The Power of Meaning: The Archival Mission in the Postmodern Age, The American Archivist, vol. 65, 2002, nr 1. • W. Chorążyczewski, A. Rosa, Zasada publiczności nowym paradygmatem archiwistyki?, Archiwista Polski, nr 3 (59), 2010, s. 23-42. • Cz. Biernat, Udostępnianie materiałów archiwalnych, Archeion, t. 81, 1986, s. 7 – 32. • D. Nałęcz, Europejska polityka dostępu do archiwów, Archeion, t. 99, 1998, s. 54 – 74. • A. Rosa, Zasada publiczności archiwów. Jedna zasada, rożne interpretacje [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2 Teoria archiwalna wczoraj - dziś - jutro, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2011, s. 21 - 54. • H. Barczak, Międzynarodowa Rada Archiwów w sprawie liberalizacji dostępu do materiałów archiwalnych, „Archeion” 1968, t. 50. • D. Grot, Dostęp do archiwów a inne prawa i wolności, Archeion, t. 109, 2006, s. 10-40. • D. Grot, Dostępność zasobów archiwów państwowych (część trzecia), Problemy Archiwistyki, nr 2 (2), 2009 [on-line] • D. Grot, Dostępność zasobów archiwów państwowych (część czwarta), Problemy archiwistyki, nr 3 (3), 2009 [on-line]. • D. Grot, Dostępność zasobu archiwów państwowych (część piąta), Problemy Archiwistyki, nr 4 (4), 2009 [on-line]. • R. Górski, O udostępnianiu archiwaliów proweniencji prywatnej słów kilka, Problemy Archiwistyki, nr 4 (4), 2009 [on-line]. • R. Górski, Pracownie naukowe czy udostępnianie on-line. Z perspektywy archiwisty i użytkownika, Archiwista Polski, nr 4 (64) 2011, s. 35 - 53. • A. Barszcz, Między dostępem do informacji publicznej a ochroną interesów państwa, jednostek organizacyjnych i obywateli. Dylematy udostępniania zasobu w archiwach wyodrębnionych, Problemy Archiwistyki, nr 4 (4), 2009 [on-line]. • B. Ryszewski, Przegląd i systematyka pomocy archiwalnych polskich i obcych opublikowanych w ostatnim ćwierćwieczu, Archeion, t. 88, 1990, s. 7-20. • B. Ryszewski, Uwagi o dawnych i nowych przewodnikach archiwalnych, Archeion, t. 78, 1984, s. 31-44. • B. Ryszewski, Problemy komputeryzacji archiwów, Toruń 1994, s. 9 – 18. • H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989, s. 80-97. • A. Igielski, Potrzeby informacyjne indywidualnych użytkowników dokumentacji archiwalnej. Zakres i metody badań, Archiwista, rok XV, nr 1-2 (56-57), 1979, s. 25-34. • D. Chyła, Działalność wystawiennicza archiwów w Polsce północno-zachodniej w latach 2000–2010 z punktu widzenia muzealnika, „Archiwista Polski” 2010, nr 4 (60). • H. Mazur, Działalność edukacyjna archiwów państwowych na przykładzie Archiwum Państwowego w Kielcach (wybrane zagadnienia), Archiwista Polski, nr 2, 2011. Literatura szczegółowa: • Literatura rozproszona dotycząca drobnych zagadnień. • Strony internetowe archiwów polskich i zagranicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji na zajęciach (aktywność): K01, K02, K03, K04, Podlegająca ocenie praca na zajęciach (w grupach i indywidualna): U01, U02, U03, U06, U09, K01, K02, K07, Przygotowanie wyznaczonych podlegających ocenie zadań i projektów: W05, W06, W07, U01, U02, U03, U04, U05, U07, U08, K05, K06, K08, Wynik sprawdzianu pisemnego: W01, W02, W03, W04, W05, W06, W07, U04, U05, U06, U07, U08, U09, K05, ndst - 0-49% dst- 50-59% dst plus- 60-69% db- 70-79% db plus- 80-85% bdb- 86-100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rosa | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rosa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rosa | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rosa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rosa | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rosa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.