Systemy EZD
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-SEZD-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy EZD |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość obsługi komputera w stopniu podstawowym z uwzględnieniem umiejętności zarządzania strukturą danych i samymi danymi na dysku. Ogólna orientacja w polskim rynku oprogramowania wspomagającego zarządzanie dokumentacją elektroniczną Ogólna znajomość polskich norm prawa w zakresie funkcjonowania systemów EZD w urzędach administracji publicznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych (1 pkt) 30 godzin w ramach przygotowania do zajęć (gromadzenie informacji nt. współczesnych systemów EZD i kierunków ich rozwoju, zapoznawanie się z normami prawa dot. wykorzystania systemów EZD w administracji publicznej) 20 godzin pracy własnej poza zajęciami w ramach przygotowania projektów zadanych w ramach zajęć do wykonania samodzielnie 30 godzin - przygotowanie koncepcyjne modelu systemu EZD pod wybraną instytucję (1 pkt) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o roli nowoczesnych technologii w organizacji i zarządzaniu urzędem oraz archiwum bieżącym. K_W05 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę i orientację w kierunkach rozwoju nowoczesnych technologii, jako narzędzi wspomagających funkcjonowanie urzędu i archiwum. K_W13 Posiada dogłębną znajomość aktów prawnych regulujących stosowanie nowoczesnych systemów teleinformatycznych w pracy instytucji i archiwum. K_W22 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi wskazać i użyć zaawansowanych (tradycyjnych i elektronicznych) narzędzi dla zapewnienia ochrony danych przechowywanych w systemach teleinformatycznych K_U01 Potrafi samodzielnie instalować, konfigurować i posługiwać się ogólnodostępnymi, popularnymi, elektronicznymi systemami zarządzania obiegiem dokumentacji w instytucjach oraz wspomagających pracę archiwów bieżących. K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę i bezpieczeństwo elektronicznych „danych wrażliwych” i innych informacji gromadzonych w systemach elektronicznych. K_K05, K_K06 Rozumie i akceptuje normy prawa stosowane w procesie wdrażania elektronicznych systemów zarządzania dokumentacją w instytucji.instytucjach, a także będzie potrafił wskazać kierunki rozwoju/modyfikacji systemów w celu dostosowania ich do potrzeb instytucji. Dodatkowo będzie rozumiał konieczność współpracy z informatykami przy projektowaniu systemów oraz administratorami sprawującymi nadzór techniczny nad systemami. K_K02; K_K04 |
Metody dydaktyczne: | dyskusja w oparciu o literaturę oraz wersje demonstracyjne systemów EZD; wspólna praca nad koncepcją modelowego projektu systemu w oparciu o polskie normy prawne i przykładowe materiały źródłowe (instrukcje kancelaryjne, RWA, struktyry organizacyjne firm) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Zajęcia są kontynuacją i rozwinięciem zajęć ze studiów I stopnia, (Nowoczesne technologie w biurze oraz Nowoczesne technologie w archiwum), których głównym celem było zapoznanie studentów z istniejącymi i funkcjonującymi systemami w Polsce. Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego zarządzania oraz projektowania elektronicznych systemów zarządzania dokumentacją i zarządzania dokumentacją elektroniczną. |
Pełny opis: |
W znacznej części zajęcia mają charakter teoretyczny. Pierwsza część zajęć polegać będzie na konstrukcji systemu-wzorca: uniwersalnego systemu EZD dla dokumentacji aktowej, który mógłby być wdrożony w dowolnej instytucji. Praca nad wzorcem obejmować będzie projektowanie poszczególnych elementów systemu, przy czym nacisk położony będzie na merytoryczne opracowanie elementów (ich niezbędność oraz opis działania i współpracy z innymi elementami) a nie na ich fizycznym stworzeniu, co jest rolą informatyków. Druga część zajęć polegać będzie na porównaniu wzorca z istniejącymi modelami i dostosowaniu go do wymogów instytucji. Prace te wykonywane będą w oparciu o faktycznie istniejące firmy, które udostępniły online materiały niezbędne do przeprowadzenia takich porównań: instrukcje kancelaryjne, struktury organizacyjne, rzeczowe wykazy akt, regulaminy pracy itp. Ostatnia część zajęć obejmować będzie omówienie różnic między systemami zarządzającymi obiegiem dokumentacji aktowej w instytucji, a systemami teleinformatycznymi zarządzającymi dokumentacją elektroniczną oraz problemów jakie staną przed zarządcami dokumentacji elektronicznej w momencie wdrażania takiego systemu w instytucji i w trakcie jego funkcjonowania. Ta część zajęć jest jednocześnie dopełnieniem innego przedmiotu realizowanego w ramach tego semestru: Dokumentacja elektroniczna. |
Literatura: |
Materiały źródłowe, strony producentów systemów zarządzania dokumentacją wraz z wersjami demonstracyjnymi: http://www.exell.pl/dokumenty/ http://4soft.pl/pl_,oferta,1.html http://www.softwareprojekt.com.pl/ http://www.atsoftware.pl/ http://megaart.pl/memax-sekretariat.php http://www.kom-pro.pl/ http://www.testasoft.pl/mdb/sekretariat http://www.progmate.pl/pl/intro/home http://www.try.net.pl/isoft.html http://www.docum.pl/ http://www.madar.com.pl/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach Zaliczenie na ocenę. Studenci w dwuosobowych zespołach mają opracować koncepcyjnie model elektronicznego systemu zarządzania obiegiem dokumentacji, lub systemu zarządzania dokumentacją elektroniczną. Podstawą do pracowania ma być rzeczywista, istniejąca i funkcjonująca instytucja, która upubliczniła niezbędne dokumenty pozwalające na podjęcie takiej pracy koncepcyjnej: instrukcję kancelaryjną, instrukcję archiwalną, rzeczowy wykaz akt, schemat organizacyjny oraz podstawowe zarządzenia mówiące o działalności instytucji. Praca zaliczeniowa powinna być przedstawiona w postaci prezentacji multimedialnej. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.