Selekcja i brakowanie dokumentacji we współczesnych instytucjach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-SiB-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Selekcja i brakowanie dokumentacji we współczesnych instytucjach | ||
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Aby przystąpić do realizacji przedmiotu „Selekcja i brakowanie dokumentacji we współczesnych instytucjach”, student musi wcześniej zakończyć kurs przedmiotów: - Podstawy zarządzania dokumentacją w instytucji, - Zarządzanie dokumentacją w kancelarii, - Zarządzanie dokumentacją w archiwum bieżącym, - Metodyka kształtowania zasobu archiwalnego. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., 1 pkt. ECTS, 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - wymagane powtórzenie materiału, wcześniejsze przygotowanie do zajęć i uzupełnienie notatek – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS, - zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS, 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie semestralnej pracy pisemnej – 30 godz., 1 pkt. ECTS. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma uporządkowaną wiedzę na temat udziału pracowników archiwów bieżących w procesie wartościowania i brakowania dokumentacji – K_W05 W2: Ma uporządkowaną wiedzę na temat udziału pracowników kancelarii w procesie wartościowania i brakowania dokumentacji – K_W07 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu zarządzania dokumentacją i nauk o zarządzaniu z wykorzystaniem różnych źródeł i metod – K_U01 U2: Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących selekcji i brakowania dokumentacji we współczesnych instytucjach, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł informacji – K_U10 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01 K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania – K_K03 |
||
Metody dydaktyczne: | 1. Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz. 2. Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny, - opis, - pogadanka. 3. Metody dydaktyczne poszukujące: - referatu. 4. Metody dydaktyczne w kształceniu online: - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, - metody służące prezentacji treści. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kompleksowe poznanie problematyki związanej z selekcją i brakowaniem dokumentacji we współczesnych instytucjach, przede wszystkim w urzędach administracji rządowej i samorządowej. |
||
Pełny opis: |
Selekcja i brakowanie dokumentacji we współczesnych instytucjach jest jednym z problemów, który zajmuje uwagę archiwistów i zarządców dokumentacji. Interesy obu tych grup są – ja się wydaje – sprzeczne. Dla zarządców dokumentacji dokumentacja, która nie jest potrzebna do realizacji zadań instytucji i straciła już swoją ważność prawną jest balastem, który może utrudniać funkcjonowanie instytucji. Archiwiści natomiast są zainteresowani zabezpieczeniem i wieczystym zachowaniem materiałów archiwalnych. W czasie zajęć studenci poznają przepisy regulujące zasady selekcji materiałów archiwalnych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej we współczesnych instytucjach. Zdobędą wiedzę na temat roli różnych grup pracowników instytucji w tych dwóch procesach i ich przebiegu. Poznają znaczenie współczesnych wykazów akt jako narzędzia selekcji archiwalnej, kwalifikatory podstawowych rodzajów współczesnej dokumentacji oraz procedurę wydzielania dokumentacji przeznaczonej do zniszczenia. |
||
Literatura: |
- A. Barszcz, Przepisy regulujące nadzór nad narastającym zasobem archiwalnym w Polsce w latach 1951–2002, „Archiwista Polski”, 2011, nr 2, s. 27–48. - R. Degen, Kształtowanie państwowego zasobu archiwalnego w Polsce w latach 1945–1989, [w:] Archiwa – Kancelarie – Zbiory, t. 2, pod red. W. Chorążyczewskiego, R. Degena, K. Syty, Toruń 2008, s. 13–38. - G. Kaleński, Brakowanie akt, Warszawa 1934. - Kancelaria i archiwum zakładowe. Podręcznik, oprac. zbior. pod red. E. Borodija, Warszawa 2009i następne (rozdziały dot. kwalifikacja archiwalna dokumentacji współczesnej i procedury brakowania dokumentacji niearchiwalnej”). - K. Stryjkowski, Vademecum kancelaryjno-archiwalne, Poznań 2011. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Semestralna praca pisemna – W1, W2, U1, U2 Aktywność na zajęciach – K1, K2 |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Degen | |
Prowadzący grup: | Robert Degen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Degen | |
Prowadzący grup: | Robert Degen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Degen | |
Prowadzący grup: | Robert Degen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Robert Degen | |
Prowadzący grup: | Robert Degen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.