Zarządzanie dokumentacją aktową
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-ZDA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie dokumentacją aktową |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Aby przystąpić do realizacji przedmiotu „Zarządzanie dokumentacją aktową”, student musi wcześniej zaliczyć zajęcia: - Dokumentacja nieaktowa, - System EZD RP. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., 1 pkt. ECTS, - udział w indywidualnych konsultacjach – 20 godz., 0,7 pkt. ECTS. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta: - wymagane powtórzenie materiału, wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS, - zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć – 15 godz., 0,5 pkt. ECTS. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie cyklu prac pisemnych – 40 godz., 1,3 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma pogłębioną prowadząca do specjalizacji wiedzę na temat dokumentacji aktowej, form dokumentów ją tworzących oraz sposobów ich powstawania – K_W06 W2: Zna i rozumie zaawansowane metody analizy dokumentacji aktowej – K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące współczesnej dokumentacji aktowej z wykorzystaniem różnych źródeł i metod orz formułować na ich podstawie krytyczne sądy – K_U01 U2: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w oparciu o wiedzę dotyczącą dokumentacji aktowej – K_U07 U3: Umie przedstawić przemyślane efekty swojej pracy, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim dotyczących dokumentacji aktowej z zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa naukowego – K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie i docenia znaczenie wiedzy w życiu człowieka; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób wykorzystując do tego celu możliwości wynikające z osobistych predyspozycji oraz nabytej wiedzy i umiejętności – K_K01 K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie wybrać najefektywniejsze metody i środki na potrzeby realizacji konkretnego zadania uwzględniając uwarunkowania zewnętrzne; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy – K_K03 |
Metody dydaktyczne: | 1. Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz. 2. Metody dydaktyczne podające: - opis, - pogadanka. 3. Metody dydaktyczne poszukujące: - giełda pomysłów, - projektu, - studium przypadku. 4. Metody dydaktyczne w kształceniu online: - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, - metody służące prezentacji treści, - metody wymiany i dyskusji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Studenci poznają mechanizmy zarządzania dokumentacja aktową we współczesnych instytucjach. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest utrwalenie wiedzy na temat dokumentacji aktowej i procesu jej wytwarzania. Najistotniejszym aspektem nauki zarządzania dokumentacją aktową będzie weryfikacja wiedzy o dokumentacji aktowej podczas ćwiczeń. Będą one polegały na znajdowaniu efektywnych sposobów wykonywania wybranych czynności aktotwórczych i analizie zasad postępowania z wybranymi rodzajami dokumentacji aktowej. Studenci podzielni na grupy będą zmuszeni podzielić się pracą, zebrać informacje niezbędne do rozwiązania zadania, zaprojektować procedurę efektywnego wykonywania konkretnej czynności, przedstawić swoją propozycję i wziąć udział w dyskusji nad nią ustosunkowując się do uwag zgłaszanych przez innych uczestników zajęć. |
Literatura: |
- R. Degen, Archiwum uniwersytetu – rola i zadania w zarządzaniu dokumentacją szkoły wyższej, „Archiwista Polski”, 2002, nr 4, s. 25–32 - R. Degen, Dokumentacja i jej podział, [w:] Współczesna dokumentacja urzędowa (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 2), pod red. H. Robótki, Toruń 2011, s. 11–33. - R. Degen, Sposoby usprawniania pracy biurowej w polskich urzędach w latach 1945–1950, [w:] Dzieje biurokracji na ziemiach polskich, t. I, pod red. A. Góraka, I. Łucia, D. Magiera, Lublin – Siedlce 2008, s. 537–551. - H. Robótka, Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 1), Toruń 2010. - B. Ryszewski, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985. - S. Stosyk, Przepisy kancelaryjne dla urzędów administracji publicznej w teorii i praktyce, Warszawa 1934. - Współczesna dokumentacja urzędowa (Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 2), praca zbior. pod red. H. Robótki, Toruń 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Cykl prac pisemnych – W1, W2, U1, U2, U3 Aktywność na zajęciach – K1, K2 |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Degen | |
Prowadzący grup: | Robert Degen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Degen | |
Prowadzący grup: | Robert Degen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Degen | |
Prowadzący grup: | Robert Degen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.