Źródła do historii nowożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-ŹDHN-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Źródła do historii nowożytnej | ||
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Całkowity nakład pracy studenta: | całkowity naklad pracy 60 godz. - 2 p.: udział w zajęciach 30 godz.- 1 p. praca własna studenta 30 godz.- 1 p. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii K_W02 opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych K_W03 ma uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Polski w zakresie pięciu głównych epok historycznych K_W04 zna wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym K_W05 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy; zna powiązania historii integracji europejskiej z aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi K_W06 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw K_W08 zna terminologię, teorię oraz podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej K_W09 posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji przydatnych dla poznania epok historycznych K_W10 zna różne źródła informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych K_W12 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka K_W15 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym K_W16 zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu historii w przynajmniej jednym języku nowożytnym występującym w źródłach historycznych K_W18 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji K_U02 potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych K_U03 potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii K_U04 potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych K_U05 potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej K_U06 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka K_U07 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego K_U08 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu K_U09 potrafi formułować i uzasadniać własne opinie dotyczące ważnych zagadnień życia publicznego K_U10 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych K_U11 komunikuje się ze specjalistami w zakresie historii w języku polskim i obcym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii i nauk pokrewnych K_U12 tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe w języku starożytnym i języku nowożytnym występującym w źródłach historycznych K_U15 ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji i społecznych K_U16 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury K_K02 rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K04 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych K_K05 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka K_K06 rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej K_K07 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy K_K09 podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1997 Listy Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego do Elżbiety z Lubomirskich Sieniawskiej (1716-1726), wyd. K. Maliszewski, A. Kucharski, Toruń 2017, s. 9-43 A. Żal-Kędzior, Obraz Ziemi Świętej w polskim piśmiennictwie geograficznym i podróżniczym osiemnastego wieku, Toruń 2010, s. 43-62 K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI-XVIII w., Warszawa 2012, s. 121-141 Literatura uzupełniająca: K. Kantak, Bernardyni polscy, t. 2, Lwów 1933, s. 181-231 J. Staszewski, August III Sas, Wrocław 2012, s. 212-235 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 18 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Kucharski | |
Prowadzący grup: | Adam Kucharski, Paula Wydziałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Metody dydaktyczne Dyskusja, mapa myśli, praca z mapą, praca z tekstem źródłowym pod kierunkiem nauczyciela, wykład. Metody i kryteria oceniania Na ocenę końcową składa się ocena z pisemnego kolokwium końcowego oraz aktywność na zajęciach, która może podwyższyć ocenę końcową o maksymalnie jeden stopień. Dopuszczalne są 2 nieobecności, każda kolejna wymaga konsultacji z wykładowcą i ustalenia formy odrobienia nieobecności na zajęciach. | |
Pełny opis: |
Zakres tematów XVI w. 1. Demokracja szlachecka – konstytucja ,,Nihil novi’’, powstanie sejmu walnego, przywileje szlacheckie, statut Łaskiego. 2. Stosunki polsko – litewskie. 3. Reformacja i kontrreformacja w Europie. 4. Egzotyczne podróże Europejczyków i choroby tubylców. 5. Humanizm w Europie. 6. Mikołaj Kopernik jako człowiek renesansu. XVII w 1. Konflikty polityczne i militarne Rzeczpospolitej. 2. Polskie pamiętniki wojenne. 3. Złota wolność szlachecka i oligarchia magnacka w Rzeczpospolitej. 4. Absolutyzm we Francji. 5. Rewolucja w Anglii. 6. Podróże lecznicze Polaków. XVIII w. 1. Choroby wśród polskiej magnaterii. 2. Polskie pisma medyczne. 3. Femme inspiratrice i femme imparfite – Izabela Czartoryska, Mary Wollstonecraft, Olimpia de Gouges. 4. Walka o niepodległość Stanów Zjednoczonych. 5. Rewolucja we Francji. 6. Polska pod zaborami. | |
Literatura: |
Literatura 1. Apteczka domowa czyli lamus ingrediencji wszelkich pełen ku zdrowiu obronie służących, wyboru dokonał M. A. Kamiński, Warszawa 2011. 2. Czartoryska I., Pisma literackie i estetyczne: antologia, Kraków 2014. 3. Czartoryska I., Podróż po Anglii: dziennik podróży po Anglii i Szkocji w roku 1790, Warszawa 2015. 4. Diariusz medyczny z wyprawy wiedeńskiej roku 1683: po trzystu latach odtworzony, przez E. Bardyasza, Warszawa 1984. 5. Ferenc M., Epoka nowożytna. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 2001. 6. Gouges de O., Deklaracja Praw Kobiety i Obywatelki, ,,Ośka’’ 2000, nr 2, s. 46-47. 7. Konstytucja 3 maja, oprac. J. Łojek, Lublin 1989. 8. Kopernik M., Wybór pism w przekładzie polskim, wydał, przypisami opatrzył i wstępem poprzedził L. A. Birkenmajer, Kraków 1926. 9. Loyola I., Autobiografia czyli Opowieść Pielgrzyma, Kraków 1994. 10. Mameła Z., Kopernik jako lekarz kapituły warmińskiej i medycyna jego czasów, Toruń 1997, s. 22 – 39. 11. Moszyński A. F., Dziennik podróży do Francji i Włoch, Kraków 1970. 12. Oczko W., Przymiot i Cieplice, Warszawa 1881. 13. Perzyna L., Lekarz dla włościan…, Kalisz 1793. 14. Pilsztynowa S. R., Proceder podróży i życia mego awantur, Kraków 1957. 15. Radziwiłł H. F., Hieronima Floriana Radziwiłła diariusze i pisma różne, oprac. M. Brzezina, Warszawa 1998. 16. Radziwiłł M. K., Podróże litewskiego magnata do Gdańska, Człuchowa, a nawet i dalej... Fragmenty `Diariusza` Michała Kazimierza Radziwiłła `Rybeńki` z lat 1721, 1737 i 1752, Warszawa 2013. 17. Radziwiłł M. K., Podróż do Ziemi Świętej, Syrii i Egiptu, Warszawa 1962. 18. Sapieha J. F., Historia przezacnego obrazu kodeńskiego, Toruń 1720. 19. Sobieski J., Peregrynacja po Europie (1607-1613); Droga do Baden (1638), oprac. J. Długosz, Wrocław 2005. 20. Struś J., Nauki o tętnie ksiąg pięcioro, Poznań 1968. 21. Wiek XVI – XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska – Bondaruk, S. B., Lenard, Warszawa 1997. 22. Wollstoncraft M., Wołanie o prawa kobiety, Warszawa 2011. 23. Żółkiewski S., Początek i progres wojny moskiewskiej, wstęp i oprac. A. Borowski, Kraków 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 17 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Wijaczka | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski, Tomasz Kempa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Kucharski | |
Prowadzący grup: | Adam Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest prezentacja i analiza różnych typów źródeł do historii nowożytnej (XVI-XVIII w.). W orbicie zainteresowań w trakcie zajęć znajdą się źródła pisane oraz ikonograficzne. Źródła odnosić się będą przede wszystkim do wydarzeń i zjawisk historycznych z zakresu nowożytnej historii kultury polskiej i powszechnej, a konkretnie dziejów nauki, mentalności, sztuki, religii oraz podróżnictwa. | |
Pełny opis: |
1) Humanizm epoki odrodzenia w pismach głównych przedstawicieli renesansu 2) Ideologia społeczno-polityczna epoki nowożytnej 3) Źródła pisane do dziejów nowożytnej sztuki i architektury w Polsce 4) Źródła ikonograficzne do dziejów nowożytnych. 5) Architektura nowożytna jako źródło nowożytne 6) Egodokumenty polskie z XVI – XVIII w. (pamiętniki, księgi rodowe, listy) jako samoświadectwa ludzi epoki nowożytnej 7) Relacje z podróży jako źródła do dziejów kultury w wiekach XVI-XVIII 8) Diariusze peregrynacji z XVI-XVIII w. jako szczególny gatunek literacko piśmiennictwa w epoce staropolskiej. 9) Staropolskie instrukcje podróżne – źródła do historii kultury, umysłowości i edukacji 10) Główne tezy Marcina Lutra (1517) – postulaty nowożytnej reformacji – dążenie do reformy Kościoła 11) Postanowienia Soboru Trydenckiego (1545-1563) – wyraz reformy Kościoła Katolickiego 12) Staropolskie przekłady Biblii z okresu nowożytnego jako źródło do badań ówczesnej mentalności | |
Literatura: |
Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, pod red. I. Bokwy, Poznań 2007. Wyznania wiary - protestantyzm: luteranizm, kalwinizm, anabaptyzm, anglikanizm, baptyzm, metodyzm, darbyzm, campbellizm, adwentyzm, pentekostalizm, opr. Z. Pasek, Kraków 1999. Polszczyzna biblijna - między tradycją a współczesnością, pod red. S. Koziary i W. Przyczyny, T. 1-2, Tarnów 2009. S. Michalski, Protestanci a sztuka. Spór o obrazy w Europie nowożytnej, Warszawa 1989. P. De Rynck, Jak czytać malarstwo : rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, przekł. Piotr Nowakowski, Kraków 2006. Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce (1600-1700), opr. J. Białostocki, Warszawa 1994. T. Billewicz, Diariusz podróży po Europie w latach 1677-1678, z rękopisu odczytał, wstępem i koment. opatrzył M. Kunicki-Goldfinger, Warszawa 2004. G. Fantuzzi, Diariusz podróży po Europie (1652), z rękopisu przeł. i przypisami opatrzył W. Tygielski, Warszawa 1990. Peregrynacja Jana Heidensteina przez Belgię, Francję i Włochy w roku 1631 zaczęta, a w roku 1634 zakończona, wstęp i oprac. Z. Pietrzyk ; tł. A. Golik-Prus, Kraków 2005. J. Sobieski, Peregrynacja po Europie (1607-1613). Droga do Baden (1638), oprac. J. Długosz, Wrocław 1991. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mikulski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kempa, Maciej Stawiski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 13 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kempa | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kempa, Maciej Stawiski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.