Automatyczne systemy składu (DTP)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-ASS-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0611) Computer use
|
Nazwa przedmiotu: | Automatyczne systemy składu (DTP) |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 h (0,5 pkt), Czas poświęcony na pracę indywidualną: 45 h (1,5 pkt). Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 30 h (1 pkt). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student wykorzystuje programy DTP tworząc warsztat pracy nad tekstem (K_W19), W2: student przygotowuje i projektuje materiały informacyjne i promocyjne (ulotka, papier formy, folder itp.) z wykorzystaniem zasad projektowania edytorskiego (K_W19). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi zaprezentować w języku polskim efekty swojej pracy związane z wykorzystaniem programów komputerowych przeznaczonych do składu tekstu (K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student akceptuje konieczność stałego, samodzielnego uaktualniania umiejętności i poznawania nowych programów komputerowych przeznaczonych do składu tekstu (K_K08), K2: student samodzielnie podejmuje zadania wiążące się z podnoszeniem własnych umiejętności w zakresie obsługi programów DTP (K_K08), K3: student rozumie korzyści wynikające z wykorzystywania programów (K_K03). |
Metody dydaktyczne: | • wykład interaktywny z prezentacją możliwości omawianych programów DTP • ćwiczenia laboratoryjne • dyskusja dydaktyczna związana z omawianym materiałem, • metoda projektów: przygotowywanie przez studentów indywidualnych prac w programach DTP poznanych na zajęciach. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z przygotowaniem opracowania edytorskiego książki przy wykorzystaniu programów desktop publishing (DTP). |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami technologii prepress, na przykładzie programów do składu tekstu firmy Adobe – PageMaker oraz InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia składu, łamania i impozycji projektów książek, a także druków akcydensowych. Wprowadza podstawowe zasady i pojęcia z zakresu typografii. Całość szkolenia podzielona jest na dwie części: problematyka składu w programie PageMaker 6.5 oraz wykorzystanie programu InDesign do redagowania tekstu. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Brodecki A., O poprawę estetyki publikacji elektronicznych, "Poligrafika" 1988 nr 2 2. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002 3. Ciechanowski J., Zasady komputerowego składania tekstów, Zielona Góra 2003 Literatura uzupełniająca: 1. Adobe Page Maker 6.5 w 10 lekcjach. Oficjalne materiały szkoleniowe Adobe Systems Inc. 2. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007 3. Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006 4. Cohen S., Williams R., Skanowanie i drukowanie. Jak to zrobić?, Gliwice 2003 5. Goliatowski J. R., Kolankiewicz M., Jak to zrobić? Naświetlanie, skanowanie, skład. Warszawa 1996 6. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994 7. Hochuli J., Projektowanie książki – zarys, [w:] J. Hochuli i in., Projektowanie książki w Szwajcarii, Kraków, 1995 8. Hochuli J., Uwagi projektanta książek, „Pro Typo” 1991 nr 2 9. Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe. Warszawa 1999 10. Kamiński B., Prepress i barwy. Warszawa 1997 11. Kostera-Kostrzewski M., In Design 2.0 Pl. Ćwiczenia, Warszawa 2002 12. Kwaśny A., DTP. Skład. Tworzenie plików postscriptowych. Druk. Księga eksperta, Warszawa 2002 13. Liternet. Literatura i internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002 14. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005 15. Parker R.C., DTP dla opornych. Warszawa 1995 16. Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej, Warszawa 1997 17. Ruczka I., O estetyce składania tekstów w Desktop Publishing, "Pro Typo" 1991 nr 1 18. Słomka B., Page Maker 6.5 PL od A do Z, Warszawa 1999 19. Sopyło M., Estetyka książki elektronicznej, Gdynia 2008 20. Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005 21. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii, Gdańsk 2004 22. Williams R., Jak składać tekst? Komputer nie jest maszyną do pisania, Gliwice 2003 23. Williams R., Komputerowy skład tekstów. Jak to zrobić?, Gliwice 2003 24. Williams R., Mistrzowskie stosowanie czcionek. Jak to zrobić?, Gliwice 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą: 1. ocena ciągła, tj. przygotowanie do zajęć i aktywność, 2. prezentacja projektów wykonywanych w ramach zajęć, 3. przygotowanie własnego projektu. Ogółem 3 punkty, w tym: • 0,5 za uczestnictwo w laboratorium (15h), • 1 za konsultacje (30h), • 1 za wykonanie projektów w trakcie zajęć (30h), • 0,5 przygotowanie własnego projektu (15h). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Ciszewska-Pawłowska, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Piotr Rudera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Ciszewska-Pawłowska, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Wanda Ciszewska-Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Ciszewska-Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Wanda Ciszewska-Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.