Dydaktyka historii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-DH11-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka historii |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z dydaktyki historii ze studiów I stopnia |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity czas pracy studenta 60h Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS, co odpowiada 60 godzinom pracy studenta: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): – udział w ćwiczeniach – 30 godz. (1 pkt) – konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz. (0,2 pkt) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): – przygotowywania się do dyskusji, sporządzania notatek, zapoznania się z literaturą przedmiotu – 10 godz. (0,3 pkt) Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (15 godz., 0,5 pkt) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty uczenia się – wiedza: absolwent zna i rozumie: W1: wybrane zagadnienia z dydaktyki historii w zakresie nauczania historii na poziomie podstawowym i rozszerzonym szkół ponadpodstawowych; D.1/E.1.W2 W2: konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, odkrywanie i dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; zasady doboru metod nauczania; D.1/E.1.W5 W2: kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela; D.1/E.1.W4 W3: wymagania egzaminu maturalnego; D.1/E.1W11 W4: potrzeby rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów; D.1/E.1.W13 W5: potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego i ucznia z dysfunkcjami; D.1/E.1.W6; D.1/E.1.W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty uczenia się – umiejętności: absolwent potrafi: U1: przeanalizować rozkład materiału nauczania; D.1/E.1.U2 U2: zdobywać wiedzę i umiejętności doskonalące historyczno-dydaktyczny warsztat pracy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod, pozyskiwania, porządkowania i przetwarzania informacji; D.1/E.1.U7 U3: indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); D.1/E.1.U7; D.1/E.1.U9; D.1/E.1.U11 U4: podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z uczniami, nauczycielami przedmiotów pomocniczych oraz rodzicami; D.1/E.1.U6 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K1: adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; D.1/E.1.K1; D.1/E.1.K7 K2: kształtowania i rozwijania postaw etycznych uczniów, propagowania podstawowych zasad etyki zawodowej nauczyciela; D.1/E.1.K6 K3: podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy własnej, uczniów i szkoły; D.1/E.1.K5 K4: ustawicznego doskonalenia zawodowego i osobistego własnego i uczniów; D.1/E.1.K9 |
Metody dydaktyczne: | wykład, rozmowa nauczająca, pokaz z opisem, analiza SWOT, różnego rodzaju dyskusje, metaplan, i inne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych dokumentów prawa oświatowego, przedstawienie założeń podstawy programowej oraz przedyskutowanie metod i form jej realizacji w praktyce szkoły ponadpodstawowej. Dokonanie przeglądu podręczników do historii. Zapoznanie ze specyfiką pracy nauczyciela historii. Kształtowanie umiejętności formułowania szczegółowych celów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw społecznych, doboru metod nauczania, wykorzystywania różnorodnych środków dydaktycznych, formułowania zasad nauczania oraz planowania pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej, dostosowanych do potrzeb uczniów szkoły. Poddanie pod dyskusję wymagań egzaminów/konkursów zewnętrznych oraz sformułowanie wyzwań stojących przed nauczycielem historii. Przeprowadzenie praktyk śródrocznych. Przygotowanie do praktyk ciągłych – w szkole ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
Podstawowe dokumenty prawa oświatowego. • Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela historii w szkole ponadpodstawowej. • Podstawy programowe a programy nauczania, podręczniki. • Specyfika nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej - analiza porównawcza. • Aktywno-refleksyjny model kształcenia historycznego. • Warsztat pedagogiczno-dydaktyczny nauczyciela historii. • Czynniki determinujące cele edukacji historycznej. • Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja. • Metody nauczania. • Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania. • Technologia informacyjna w edukacji historycznej. • Źródła historyczne: definicje, klasyfikacje, krytyka zewnętrzna i wewnętrzna, dobór źródeł do etapu kształcenia. • Lekcje historii – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej. • Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania. • Wewnątrzszkolny i zewnętrzny system oceniania. • Indywidualizacja procesu nauczania. • Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole. • Budowanie arkusza hospitacyjnego. • Testy osiągnięć szkolnych a system egzaminów zewnętrznych. • Praktyki śródroczne – studenci prowadzą lekcje w szkołach. • Analiza dokonań studentów w czasie przeprowadzonych lekcji, konspektów, arkuszy pohospitacyjnych. • Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela: planowanie metodyczne, kierunkowe i wynikowe. • Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami. • Rozwój zawodowy nauczyciela. • Przygotowanie do praktyk ciągłych – cele, wymagania, forma zaliczenia. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, pod red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińskiej, S. Roszaka, Warszawa 2008. • J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1994. • Współczesna dydaktyka historii, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: • M. Bieniek, Dydaktyka historii – wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009. • R. J. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1999. • Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej, pod red. Cz. Majorka, Warszawa 1998. • Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa 2002. • A. Paner, M. Kosznicki, Metody wprowadzania, utrwalania i kontroli nowego materiału na lekcjach historii, Gdańsk 2003. • B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000. • Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, pod red. J. Rulki, B. Tarnowskiej, Bydgoszcz 2002. • J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998. • Wartości w edukacji historycznej, pod red. J. Rulki, Bydgoszcz 1999. • B. Niemierko, Ocenianie bez tajemnic, Warszawa 2002. • J. Chodnicki, M. Dąbrowski, A. Dubiecka, M. Fryska, D. Obidniak, Szkolny system oceniania, Warszawa 2000. Cele kształcenia: • M. Kujawska, W sprawie operacjonalizacji celów kształcenia historycznego, „WH” 1994, nr 1, s. 31-35. • H. Suchojad, Taksonomia celów a nauczanie historii, „WH” 1986, nr 5, s. 435-440. • Z. Serwa, Jak analizować treści nauczania?, „WH” 1995, nr 5, s. 296-303. • Tejże, Rola historii w wychowaniu patriotycznym, „WH” 1981, nr 5, s. 295-300. • A. Zielecki, Kształtowanie postaw w nauczaniu historii, „WH” 1998, nr 4, s. 230-239. • J. Rulka, Emocje i wartości w edukacji historycznej, „WH” 1999, nr 1, s. 35-40. Metody nauczania: • H. Konopka, Metoda portfolio w nauczaniu historii, „WH” 1998, nr 5, s. 285-290. • Tejże, Historia: mogło być inaczej… Metoda symulacji w nauczaniu historii, „WH” 1999, nr 5, s. 299-301. • S. Lenard, Aktywne metody nauczania historii w gimnazjum, „WH” 2000, nr 4, s. 183-198. • M. Jadczak, Debata oxfordzka w praktyce szkolnej nauczyciela historii, „WH” 1999, nr 4, s. 249-251. • G. Okła, Metoda projektów w nauczaniu historii, „WH” 2000, nr 1, s. 38-44. • P. Trojański, Drama w nauczaniu historii, „WH” 1995, nr 5, s.286-295. • W. Tomaszewski, Gry dydaktyczne na lekcjach historii, „WH” 1997, nr 1, s. 46-48. Środki dydaktyczne: • B. Jakubowska, Metodologiczny wstęp do pracy ze źródłem historycznym, „WH” 2000, nr 1, s. 20-24. • J. Wojdon, Internet w nauczaniu i uczeniu się historii, „WH” 2002, nr, 4, s. 203-207. • M. Sobańska-Bondaruk, O czym warto pamiętać w pracy ze źródłami historycznymi, „WH” 1997, nr 3, s. 169-172. • A. Zielecki, Mapa jako kartograficzna narracja w edukacji szkolnej, „WH” 2001, nr 3, s. 153-162. • B. Kubis, A. Suchoński, Możliwości wykorzystania elementów humoru w edukacji historycznej, „WH”1996, nr 1, s. 38-43. • V. Julkowska, Dzieło literackie w dydaktycznym przekazie historii w szkole średniej, „WH” 1994, nr 1, s. 36-44. • B. Kubis, Miejsce literatury pamiętnikarskiej w systemie środków dydaktycznych do nauczania i uczenia się historii, „WH” 1993, nr 3, s.159-163. • J. Skrzypczak, Charakter i rola ilustracji w podręczniku szkolnym, „EM” 1999, nr 1, s. 4-10. • E. Konieczna, Film jako źródło wartości moralnych poszukiwanych przez dziecko w wieku szkolnym, „EM” 1999, nr 1, s. 19-20. Inne: • J. Maternicki, Pojęcie, przedmiot, zadania i funkcje dydaktyki historii, „WH” 1992, nr 1, s. 13-22. • Tegoż, Polska edukacja historyczna u progu XXI w. Problemy i kontrowersje, „WH” 2001, nr 1, s. 23-35. • Tegoż, Szkolna edukacja historyczna w Polsce w latach 1939-2000 (szkic syntetyczny), „WH” 2002, nr 3, s. 159-171. • Tegoż, Perspektywiczny model nauczyciela historii, „WH” 1996, nr 1, s. 9-22. • M. Kujawska, W poszukiwaniu modelu nauczyciela historii, „WH” 1996, nr 5, s. 267-277. • M. Kujawska, V. Julkowska, Europejski wymiar polskiej edukacji historycznej, „WH” 2005, nr 3, s. 24-34. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Aktywność na zajęciach: (D.1/E.1.W.2; D.1/E.1.W.4; D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.W.6; D.1/E.1.W.11; D.1/E.1.W.13; D.1/E.1.W.15; D.1/E.1.U6; D.1/E.1.U7; D.1/E.1.U9; D.1/E.1.U11; D.1/E.1.K6; D.1/E.1.K5; D.1/E.1.K9) 2. Przygotowanie arkusza hospitacyjnego (D.1/E.1.W.2; D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.U2) 3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej (D.1/E.1.W.5; D.1/E.1.K1; D.1/E.1.K7) Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen. Skala ocen: 4,75–5,00 bardzo dobry 4,25–4,74 dobry plus 3,75–4,24 dobry 3,25–3,74 dostateczny plus 2,75–3,24 dostateczny 0–2,74 niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Student zobowiązany jest do przeprowadzenia praktyki ciągłej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Strzelecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Strzelecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Strzelecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Strzelecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.