Dydaktyka historii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-DH22-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka historii |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Pogłębiona wiedza z zakresu dydaktyki historii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 4 punkty ECTS, co odpowiada 120 godzinom pracy studenta: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 60 h - 2 p. – udział w ćwiczeniach – 30 h - 1 p. – konsultacje z nauczycielem akademickim – 30 h - 1 p. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta : 30 h - 1 p. – przygotowywanie się do dyskusji, sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 30 h - 1 p. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 30 h - 1 p. – przygotowanie do egzaminu – 30 h - 1 p. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna główne dokumenty prawa oświatowego, dotyczące edukacji historycznej na poziomie szkoły ponadpodstawowej, praw i obowiązków nauczyciela, awansu zawodowego i in. K_W01, K_W02 W2: zna wybrane zagadnienia z dydaktyki historii w zakresie rozszerzonym na poziomie szkoły ponadpodstawowej K_W08 W3: zna pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej K_W18 W4: zna wymagania dotyczące własnego rozwoju i awansu zawodowego K_W12 W5: rozumie potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego i ucznia z dysfunkcjami K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: zdobywa wiedzę i doskonali swój historyczno-dydaktyczny warsztat pracy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji K_U04, K_U15 U2: kieruje procesami kształcenia i wychowania oraz pracą z grupą K_U09 U3: potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy nauczyciela i popularyzacji wiedzy historycznej K_K08 K2: potrafi współdziałać i pracować w zespole K_K02 K3: rozumie potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego i osobistego K_K10 K4: jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych K_K11 K5: docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym K_K12 |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, pokaz z opisem, rozmowa nauczająca. |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studentów ze specyfiką pracy nauczyciela historii w szkole ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
• Specyfika nauczania historii w szkole ponadpodstawowej. • Warsztat pedagogiczno-dydaktyczny nauczyciela historii. • Wewnątrzszkolny i zewnętrzny system oceniania. • Indywidualizacja procesu nauczania. • Testy osiągnięć szkolnych a system egzaminów doniosłych – matura z historii. • Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela: planowanie metodyczne, kierunkowe i wynikowe. • Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami. • Rozwój zawodowy nauczyciela. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D. Konieczka-Śliwińska, Warszawa 2023. 2. Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, red. E. Cho-rąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008. 3. Współczesna dydaktyka historii, red. J. Maternicki, Warszawa 2004. 4. B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000. 5. J. Chodnicki, M. Dąbrowski, A. Dubiecka, M. Fryska, D. Obidniak, Szkolny system oceniania, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca (do wyboru): 1. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2008. 2. A. Zielecki, Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007. 3. J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1994. 4. P. Hanczewski, Czy historii można uczyć inaczej?, „Wiadomości Historyczne”(dalej: „WH”) 2008, nr 2, s. 5–12. 5. J. Wojdon, Programy komputerowe w nauczaniu historii, „WH” 2004, nr 2, s. 106–115. 6. Źródła w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006. 7. Muzea i archiwa w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, Toruń 2007. 8. Miejsca pamięci w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2009. 9. Obraz, dźwięk i smak w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2010. 10. W. Polak, Podziemne obrazy, plakaty i rysunki satyryczne (13 XII 1981 - 4 VI 1989), „WH” 2009, nr 3, s. 5–15. 11. A. Tkaczyk, Filmy Stanisława Barei jako źródło do poznania PRL, „WH” 2006, nr 1, s. 9–19. 12. M. Fic, Polski rock metodą edukacji historycznej, „WH” 2011, nr 2, s. 27–36. 13. D. Konieczka-Śliwińska, Edukacja regionalna w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, „WH” 2004, nr 2, s. 116–120. 14. K. Dolata, Przykład wykorzystania literatury naukowej podczas lekcji historii, „WH” 2007, nr 3, s. 56–61. 15. K. Szelągowska, Matura Międzynarodowa. Program nauczania historii w ramach międzynarodowego systemu wymagań, „WH” 2004, nr 3, s. 141–148. 16. K. Jurek, Zadanie z historii jako zadanie egzaminacyjne, „WH” 2009, nr 2, s. 36–44. 17. E. Chorąży, Między słowem a historią, czyli refleksje na temat wypracowania egzaminacyjnego, „WH” 2006, nr 4, s. 5–10. 18. E. Chorąży, Czytanie ze zrozumieniem jako podstawowy warunek poprawnej analizy źródeł, „WH” 2008, nr 1, s. 35–41. 19. M. Jadczak, Jak przygotować ucznia do matury rozszerzonej z historii, czyli trudna sztuka pisania eseju, „WH” 2008, nr 1, s. 41–47. 20. M. Jadczak, Trudna sztuka pisania eseju – wypracowanie na maturze rozszerzonej z historii, "WH" 2018, nr 1, s. 33–39. 21. W. Sieradzan, Internetowe portale historyczne, „WH” 2007, nr 1, s. 28–31. 22. W. Nowosad, Edycje źródeł historycznych na CD – przegląd elektronicznych zasobów źródłowych w Polsce, „WH” 2007, nr 1, s. 36–42. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – test złożony z pytań zamkniętych i otwartych (K_W01, K_W02, K_W08, K_W12, K_W18, K_U04, K_U07, K_U09, K_U15, K_K02, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12). Skala ocen: 91%–100% – bardzo dobry 81%–90% – dobry plus 71%–80% – dobry 61%–70% – dostateczny plus 51%–60% – dostateczny 0%–50% – niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Student zobowiązany jest do zaliczenia praktyki ciągłej w szkole ponadpodstawowej. Warunkiem zaliczenia praktyki jest pozytywna opinia wraz z proponowaną oceną nauczyciela (opiekuna praktyk) wpisana do dziennika praktyk oraz dokumentacja przebiegu praktyki sporządzona przez studenta na podstawie „Regulaminu i programu praktyk przedmiotowo-metodycznych z przedmiotu historia” dla studiów II stopnia. Zaliczenie praktyk otrzymuje w semestrze zimowym II roku studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Strzelecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Strzelecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.