Etyka badań historycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-EBH-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka badań historycznych |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowiy nakład pracy studenta 1p. - 30 godz.: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (15 godz.- 0,5 p.): - udział w ćwiczeniach – 5 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz - 0,33 p.) - przygotowanie do ćwiczeń, sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (5 godz. - 0,17 p.) - przygotowanie do dyskusji. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw K_W06 W2 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii K_W07 W3 ma elementarną wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, rozumie cele prowadzenia badań historycznych; rozumie i objaśnia znaczenie historii w obszarze nauk humanistycznych i społecznych K_W11 W4 rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka K_W12 W5 wie, że badania i debata historyczna są procesem stałym, który niesie ze sobą nieustanne zmiany i rozwój poglądów K_W14 W6 wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych K_U04 U2 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego K_U07 U3 potrafi formułować i uzasadniać własne opinie dotyczące ważnych zagadnień życia publicznego K_U09 U4 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych K_U10 U5 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych K_K04 U6 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka K_K05 U7 rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej K_K06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej K2 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka K3 Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studentów z podstawowymi i najważniejszymi zagadnieniami związanymi z etycznym wymiarem badań historycznych. |
Pełny opis: |
- Wąskie i szerokie określenie etyki badań historycznych - Kodyfikacja etycznego wymiaru historii - Nieuczciwość w prowadzonych badaniach (fabrykowanie danych, fałszowanie wyników plagiat). - Wymiar etyczny relacji źródła historyczne - historyk (badani ludzie - badacz). |
Literatura: |
W. Galewicz, O etyce badań naukowych, "Diametros", 2009. A. Przyłuska-Fiszer, Etyka badan naukowych - od etosu do regulacji, Postępy Rehabilitacji, 2012. R. Stobiecki, Historyk wobec etyki. Szkic niezobowiązujący, Rocznik Antropologii Historii, 2013. Etyka w badaniach przeszłości - Ankieta, Rocznik Antropologii Historii, 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach oraz udział w dyskusji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Biskup | |
Prowadzący grup: | Radosław Biskup | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Biskup | |
Prowadzący grup: | Radosław Biskup | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin, 28 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Biskup | |
Prowadzący grup: | Radosław Biskup | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studentów z podstawowymi i najważniejszymi zagadnieniami związanymi z etycznym wymiarem badań historycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.