Europejskie kultury żywieniowe (od starożytności do współczesności)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-EKŻ-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Europejskie kultury żywieniowe (od starożytności do współczesności) | ||
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | zainteresowania dziedziną historii lub kultury jedzenia, orientacja w historii Europy |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 45 h: - udział w wykładach – 30 h - 1 p. - konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 h - 0,5 p. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 15 h: - 0,5 p - sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 15 h 0,5 p. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 30 h: - 1 p. - przygotowanie do zaliczeni, – 15 h -przygotowanie i prezentacja pracy piismenj - 15 h |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 wykazuje znajomość historii porównawczej Europy w dziedzinie kultur żywieniowych; zna powiązania historii integracji europejskiej z aktualnymi problemami dotyczącymi wyżywienia, ekologii i mód żywieniowych K_W05 W3 zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy historią jedzenia, powstaniem śródziemnomorskiego i północnoeuropejskiego modelu żywieniowego a aktualnymi trendami kulinarnymi K_W06 W3 ma podstawową wiedzę na temat dorobku historiografii i rozróżnia jej główne nurty w zakresie historii jedzenia (życie codzienne, modernistyczna historii jedzenia w ujęciu biologicznym i ekonomicznym, kulturowa historia jedzenia) K_W13 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne w formie opracowania i analizy tekstu źródłowego dotyczacego historii kulinarnej K_U06 U2 prezentuje efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do odpowiedniej dziedziny historii; potrafi przygotować wypowiedzi ustne i prace pisemne w języku polskim z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego K_U07 U3 potrafi realizować zadania badawcze i popularyzatorskie stosując metodę projektu K_U08 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny na przykładzie stosunku badaczy do jedzenia jako przedmiotu historii K_K01 K2 rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym oraz roli tradycji żywieniowych w kształtowaniu wyobrażeń o historii K_K02 K3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym w związku z religijnym, narodowym i ideologicznym uwarunkowaniem mód kulinarnych i ruchów żywieniowych K_K04 K4 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski i swojego regionu jako części europejskich tradycji żywieniowych K_K07 |
||
Metody dydaktyczne: | pogadnka, analiza tekstów źródłowych |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kultur jedzenia w Europie od czasów starożytnych do współczesności, od powstania kuchni i dietetyki śródziemnomorskiej, po rolę religii i postu w średniowieczu , wszechstronne zainteresowanie jedzeniem w czasach renesansu i rozkwit literatury kulinarnej, barokowe kulturę stołu, ośiweceniowy utylitaryzm i klasycyzm, romantyczne kontrkultury żywieniowe, industrializację i globalizację jedzenia oraz współczesne ruchy ekologiczne i antyglobalistyczne |
||
Pełny opis: |
Zajęcia są z jednej strony wprowadzeniem do historii jedzenia w Europie w ujęciu chronologicznym, z drugiej strony dotyczą w szczególności współczesnych mód kulinarnych i ruchów żywieniowych jako zjawisk zakorzenionych w historii. Historia jedzenia i analiza współczesnych ruchów i ideologii żywieniowych dotyczą wyżywienia jako formy języka, symboliki, ekspresji ważnych dla różnych grup treści. Dotyczą w szczególności norm religijnych, stosunku do przyrody, wyobrażeń o zdrowiu (dietetyki) jedzenia jako formy wyróżnienia społecznego i podstawy tożsamości. |
||
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Anthelme Brillat-Savarin, Fizjologia smaku, Warszawa 2003. J. Dumanowski, M. Kasprzyk-Chevriaux, Kapłony i szczeżuje. Opowieść o zapomnianej kuchni polskiej, Warszawa 2018. F. Fernández-Armesto, Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia, Warszawa 2003. J. L. Flandrin, Wyróżnienie smaku [w:] Historia życia prywatnego, t. 3, red. R. Chartier, Wrocław 1999. Literatura uzupełniająca: J. Dumanowski, (Kulinarna) rewolucja francuska, „Wiadomości Historyczne”, 6, 2007, s. 63-64. J. Dumanowski, Wiedza, narracja i smak. Staropolskie książki kucharskie i porady kulinarne jako źródło historyczne, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2014, nr 4, s. 527-540. J. Gately, Kulturowa historia alkoholu, Warszawa 2011. B.W. Higman, Historia Żywności, Warszawa 2012. Ph. Meyzie, Kuchnia w Europie doby nowożytnej. Jeść i pić: XVI-XIX wiek, Warszawa 2012. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach, dyskusje, znajomośc literatury, realicja włąsnego projektu w oparciu o wybrany tekst źródłowy dotyczący historii jedzenia |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 6 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski, Gabriel Kurczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kultur jedzenia w Europie od czasów starożytnych do współczesności, od powstania kuchni i dietetyki śródziemnomorskiej, po rolę religii i postu w średniowieczu , wszechstronne zainteresowanie jedzeniem w czasach renesansu i rozkwit literatury kulinarnej, barokowe kulturę stołu, ośiweceniowy utylitaryzm i klasycyzm, romantyczne kontrkultury żywieniowe, industrializację i globalizację jedzenia oraz współczesne ruchy ekologiczne i antyglobalistyczne | |
Pełny opis: |
Zajęcia są z jednej strony wprowadzeniem do historii jedzenia w Europie w ujęciu chronologicznym, z drugiej strony dotyczą w szczególności współczesnych mód kulinarnych i ruchów żywieniowych jako zjawisk zakorzenionych w historii. Historia jedzenia i analiza współczesnych ruchów i ideologii żywieniowych dotyczą wyżywienia jako formy języka, symboliki, ekspresji ważnych dla różnych grup treści. Dotyczą w szczególności norm religijnych, stosunku do przyrody, wyobrażeń o zdrowiu (dietetyki) jedzenia jako formy wyróżnienia społecznego i podstawy tożsamości. | |
Literatura: |
Anthelme Brillat-Savarin, Fizjologia smaku, Warszawa 2003. J. Dumanowski, (Kulinarna) rewolucja francuska, „Wiadomości Historyczne”, 6, 2007, s. 63-64. J. Dumanowski, Wiedza, narracja i smak. Staropolskie książki kucharskie i porady kulinarne jako źródło historyczne, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2014, nr 4, s. 527-540. J. Dumanowski, M. Kasprzyk-Chevriaux, Kapłony i szczeżuje. Opowieść o zapomnianej kuchni polskiej, Warszawa 2018. F. Fernández-Armesto, Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia, Warszawa 2003. J. L. Flandrin, Wyróżnienie smaku [w:] Historia życia prywatnego, t. 3, red. R. Chartier, Wrocław 1999. J. Gately, Kulturowa historia alkoholu, Warszawa 2011. B.W. Higman, Historia Żywności, Warszawa 2012. Ph. Meyzie, Kuchnia w Europie doby nowożytnej. Jeść i pić: XVI-XIX wiek, Warszawa 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 1 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Gabriel Kurczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kultur jedzenia w Europie od czasów starożytnych do współczesności, od powstania kuchni i dietetyki śródziemnomorskiej, po rolę religii i postu w średniowieczu , wszechstronne zainteresowanie jedzeniem w czasach renesansu i rozkwit literatury kulinarnej, barokowe kulturę stołu, ośiweceniowy utylitaryzm i klasycyzm, romantyczne kontrkultury żywieniowe, industrializację i globalizację jedzenia oraz współczesne ruchy ekologiczne i antyglobalistyczne | |
Pełny opis: |
Zajęcia są z jednej strony wprowadzeniem do historii jedzenia w Europie w ujęciu chronologicznym, z drugiej strony dotyczą w szczególności współczesnych mód kulinarnych i ruchów żywieniowych jako zjawisk zakorzenionych w historii. Historia jedzenia i analiza współczesnych ruchów i ideologii żywieniowych dotyczą wyżywienia jako formy języka, symboliki, ekspresji ważnych dla różnych grup treści. Dotyczą w szczególności norm religijnych, stosunku do przyrody, wyobrażeń o zdrowiu (dietetyki) jedzenia jako formy wyróżnienia społecznego i podstawy tożsamości. | |
Literatura: |
Anthelme Brillat-Savarin, Fizjologia smaku, Warszawa 2003. J. Dumanowski, (Kulinarna) rewolucja francuska, „Wiadomości Historyczne”, 6, 2007, s. 63-64. J. Dumanowski, Wiedza, narracja i smak. Staropolskie książki kucharskie i porady kulinarne jako źródło historyczne, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2014, nr 4, s. 527-540. J. Dumanowski, M. Kasprzyk-Chevriaux, Kapłony i szczeżuje. Opowieść o zapomnianej kuchni polskiej, Warszawa 2018. F. Fernández-Armesto, Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia, Warszawa 2003. J. L. Flandrin, Wyróżnienie smaku [w:] Historia życia prywatnego, t. 3, red. R. Chartier, Wrocław 1999. J. Gately, Kulturowa historia alkoholu, Warszawa 2011. B.W. Higman, Historia Żywności, Warszawa 2012. Ph. Meyzie, Kuchnia w Europie doby nowożytnej. Jeść i pić: XVI-XIX wiek, Warszawa 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kultur jedzenia w Europie od czasów starożytnych do współczesności, od powstania kuchni i dietetyki śródziemnomorskiej, po rolę religii i postu w średniowieczu , wszechstronne zainteresowanie jedzeniem w czasach renesansu i rozkwit literatury kulinarnej, barokowe kulturę stołu, ośiweceniowy utylitaryzm i klasycyzm, romantyczne kontrkultury żywieniowe, industrializację i globalizację jedzenia oraz współczesne ruchy ekologiczne i antyglobalistyczne | |
Pełny opis: |
Zajęcia są z jednej strony wprowadzeniem do historii jedzenia w Europie w ujęciu chronologicznym, z drugiej strony dotyczą w szczególności współczesnych mód kulinarnych i ruchów żywieniowych jako zjawisk zakorzenionych w historii. Historia jedzenia i analiza współczesnych ruchów i ideologii żywieniowych dotyczą wyżywienia jako formy języka, symboliki, ekspresji ważnych dla różnych grup treści. Dotyczą w szczególności norm religijnych, stosunku do przyrody, wyobrażeń o zdrowiu (dietetyki) jedzenia jako formy wyróżnienia społecznego i podstawy tożsamości. | |
Literatura: |
Anthelme Brillat-Savarin, Fizjologia smaku, Warszawa 2003. J. Dumanowski, (Kulinarna) rewolucja francuska, „Wiadomości Historyczne”, 6, 2007, s. 63-64. J. Dumanowski, Wiedza, narracja i smak. Staropolskie książki kucharskie i porady kulinarne jako źródło historyczne, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2014, nr 4, s. 527-540. J. Dumanowski, M. Kasprzyk-Chevriaux, Kapłony i szczeżuje. Opowieść o zapomnianej kuchni polskiej, Warszawa 2018. F. Fernández-Armesto, Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia, Warszawa 2003. J. L. Flandrin, Wyróżnienie smaku [w:] Historia życia prywatnego, t. 3, red. R. Chartier, Wrocław 1999. J. Gately, Kulturowa historia alkoholu, Warszawa 2011. B.W. Higman, Historia Żywności, Warszawa 2012. Ph. Meyzie, Kuchnia w Europie doby nowożytnej. Jeść i pić: XVI-XIX wiek, Warszawa 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 7 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Dumanowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Dumanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.