Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-EMG3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wstępnych wymagań |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 30 godz - 1p.: 15 godzin - 0,5 p. - liczba godzin przewidziana w programie studiów (godziny kontaktowe) 15 godzin - 0,5 p. - praca własna |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1 zna budowę układu oddechowo-fonacyjnego W2 wie, jaki jest mechanizm powstawania głosu W3 potrafi nazwać i scharakteryzować choroby zawodowe głosu W4 potrafi zaprezentować różne techniki relaksacyjne oraz ćwiczenia rozluźniające i fonacyjne w obrębie żuchwy, krtani, języka i podniebienia miękkiego W5 zna podstawowe zasady higieny głosu W6 zna zasady dobrego wystąpienia (przemówienia, prezentacji) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1 zaprezentować podstawowe techniki oddechowe przydatne w pracy nad emisją głosu U2 oddychać dolnożebrowo – przeponowo U3 zastosować podparcie oddechowe U4 rozluźniać aparat mowy U5 zastosować właściwe ćwiczenia artykulacyjno-dykcyjne U6 rozpoznać nieprawidłowe zachowania mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych U7 radzić sobie z tremą podczas wystąpień U8 wygłosić przemówienie (referat, prezentację) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1 jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych kompetencji K2 umie współpracować w grupie K3 akceptuje różnice wynikające z indywidualnych uzdolnień i umiejętności K4 jest otwarty na nowe idee. |
Metody dydaktyczne: | • wykład nauczyciela (rzutnik, folie, prezentacja multimedialna) w celu zapoznania słuchaczy z podstawowymi wiadomościami teoretycznymi z zakresu budowy i działania narządu głosu, • ćwiczenia w parach, • ćwiczenia w grupach, • praca indywidualna, • dyskusja na forum grupy, • wystąpienie przed grupą z krótkim przemówieniem w celu przećwiczenia techniki prezentacji, • głośne czytanie, • śpiewanie, • powtarzanie za płytą CD lub nauczycielem, • analiza błędów wspólnie z nauczycielem, • ćwiczenia oddechowe, • ćwiczenia fonacyjne, • ćwiczenia artykulacyjno-dykcyjne, • ćwiczenia odprężająco - relaksacyjne. |
Skrócony opis: |
Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godzin mają na celu nabycie podstaw wiedzy teoretycznej dotyczącej budowy, działania i higieny narządu głosu, nabycie umiejętności świadomego i efektywnego posługiwania sie głosem w przyszłej pracy zawodowej (tzn. prawidłowego oddychania, fonacji i dykcji) oraz zapoznanie się z podstawami sztuki prezentacji. |
Pełny opis: |
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Świadoma praca nad opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały, wymagający dużej cierpliwości, wytrwałości i sumienności. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji. Ważnym aspektem zajęć jest uświadomienie sobie zależności pomiędzy efektywnością pracy nauczyciela, jego zdrowiem i kondycją zawodową a prawidłowym używaniem głosu. Na prawidłową emisję głosu składają się: • opanowanie właściwego toru oddechowego, • umiejętność prawidłowego posługiwania się aparatem fonacyjnym, czyli krtanią, • opanowanie właściwego używania rezonatorów, • trening wyrazistości artykulacyjnej - ćwiczenia dykcji. W opanowaniu powyższych umiejętności pomogą nam podstawowe wiadomości teoretyczne na temat budowy i działania narządu głosu (krtani, układu oddechowego, mechanizmu oddychania, typów oddychania, rezonatorów). Nauczyciele, jako grupa zawodowa, w której ryzyko występowania chorób narządów mowy jest znaczne, powinni zdawać sobie również sprawę z tego, jak ważne jest oprócz nauczenia się prawidłowej emisji przestrzeganie zasad higieny pracy i życia. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Dąbrowska D. (2005), Emisja głosu, wybrane zagadnienia, skrypt dla studentów, Wałbrzych Kubiak S. (2006), Zarys higieny narządu głosu, Włocławek Łukaszewski I. (1977), Zbiorowa emisja głosu, Warszawa Literatura uzupełniająca: Demelowa G. (1999), Elementy logopedii, Warszawa Gałkowski T. (1999), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole Gawęda K. (1995), Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa Higiena głosu śpiewaczego (1990), Skrypty i Podręczniki 20, red. Krassowski J., Akademia Muzyczna w Gdańsku Kozłowska K. (1998), Wady wymowy możemy usunąć, poradnik logopedyczny, Kielce Kram J. (1981), Zarys kultury żywego słowa, Warszawa Krasucka A. (2000), "Głos w pracy nauczyciela", Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 2-3 Łastik A. (2002), Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa Mitrynowicz-Modrzejewska A. (1974), Fizjologia i patologia głosu, Kraków Schutt K. (1998), Terapia oddechem, Warszawa Śliwińska-Kowalska M. (1999), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź Tarasiewicz B. (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków Teml H. (1997), Relaks w nauczaniu, Warszawa Toczyska B. (1997), Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk Toczyska B. (2003): Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa Walencik-Topiłko, A. (2009): Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Weller S. (2001), Oddech, który leczy, Gdańsk Wieczorkiewicz B. (1980), Sztuka mówienia, Warszawa Wojtyński Cz. (1970), Emisja głosu, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozwój praktycznych umiejętności wymaga systematycznych i świadomych ćwiczeń – wymagany jest zatem aktywny udział we wszystkich formach aktywności proponowanych na zajęciach (obecność na wszystkich zajęciach),opanowywanie wiedzy niezbędnej do świadomego ich realizowania oraz końcowe zaliczenie ustne (wygłoszenie przygotowanego wcześniej przemówienia, referatu lub prezentacji). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślikowska, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Krotofil, Iwona Murawska | |
Prowadzący grup: | Iwona Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Murawska | |
Prowadzący grup: | Iwona Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Prowadzący grup: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.