Etnografia regionu kujawsko-pomorskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-ERKP-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etnografia regionu kujawsko-pomorskiego |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość współczesnej historii Polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta 2p. ECTS - S60 h: udział w zajęciach 0,5 p. - 15 h konsultacje 0,5 p. - 15 h przygotowanie do zajęć 0,5p. - 15 h kolokwium 0,5 p. 15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Postrzega region w perspektywie antropologicznej operując właściwymi dyscyplinie pojęciami i terminami K_W01 2. Zna położenie, zasięg terytorialny i specyfikę etnograficzną regionu i jego subregionów K_W03 3. Zna przebieg społeczno-historycznych i administracyjnych procesów w regionie kujawsko-pomorskim K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Potrafi pracować z mapą historyczną i kulturową w celu uzyskania dodatkowej wiedzy o procesach i wydarzeniach zachodzących w regionie kujawsko-pomorskim K_U01 2. Potrafi opisywać minione procesy i wydarzenia spsołeczno-kulturowe z obszaru regionu kujawsko-pomorskiego K_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Rozumie znaczenie zmian przebiegu historycznych granic i wydarzeń historycznych dla procesu kształtowania się współczesnej tożsamości lokalnej i regionalnej K_K04, K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, pogadanka, opis, pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Konwersatorium zapoznaje studenta ze specyfiką zainteresowań etnologicznych skierowanych na kulturę ludową. Uczestnicy zajęć otrzymują wiedzę dot. szczegółowych zagadnień związanych z historią i warunkami życia w społeczności wiejskiej na przykładzie regionu kujawsko-pomorskiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia przybliżają uczestnikom etnograficzne uwarunkowania regionu kujawsko-pomorskiego wpływające na jego specyfikę. Ukazują i charakteryzują wybrane elementy życia w społeczności wiejskiej z przełomu wieku XIX i XX. Społeczność ta nazywana lokalną, bądź tradycyjną funkcjonowała w ramach tradycyjnego światopoglądu, toteż w trakcie ćwiczeń przywołane i omówione zostają jego pryncypia odnajdywane m.in. w analizie dzieł folkloru. |
Literatura: |
Sztuka ludowa Kujaw. Przeszłość i teraźniejszość, pod red. Wandy Szkulmowskiej, Wyd. Kujawsko-Pomorskie Towarzystwo Kulturalne, Bydgoszcz 1997. Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 2, pod red. Marii Biernackiej, Marii Frankowskiej, Wandy Paprockiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wyd. PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków 1981. Bartmiński J., Niebo się wstydzi. Wokół ludowego pojmowania ładu świata, [w:] Kultura, literatura, folklor. Prace ofiarowane Profesorowi Czesławowi Hernasowi w sześćdziesięciolecie urodzin i czterdziestolecie pracy naukowej, red. M. Graszewicz, J. Kolbuszewski, Warszawa 1988 s. 96 – 106. Burszta Józef, Kultura ludowa – kultura narodowa. Szkice i rozprawy, LSW, Warszawa 1974. Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1995 Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie. Kujawy, t.3 i 4, Polskie Wyd. Muzyczne, Wrocław-Poznań 1962-1963. Kowalska Urszula., Kategoria „chłopskości”, [w:] T. Kłak (red), Z problemów badania kultury ludowej, Wyd. UŚ, Katowice 1988, s. 31-48. Krisań Maria, Chłopi wobec zmian cywilizacyjnych w Królestwie Polskim. W drugiej połowie XIX – początku XX wieku, Wyd. Neriton, Warszawa 2008. Pawluczuk Włodzimierz, Obraz świata w kulturze ludowej, [w:] Z problemów badania kultury ludowej, red. T. Kłak, Katowice 1988; [lub w:] tegoż, Świat w kulturach tradycyjnych, „Literatura Ludowa” 1985, nr 3/4, s.7-15. Styk Józef, Chłopi i wieś polska. W perspektywie socjologicznej i historycznej, Wyd. UMCS, Lublin 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywna obecność na zajęciach obejmująca: minireferaty, prezentację multimedialną i kolokwium (w razie konieczności jego przeprowadzenia celem dalszej weryfikacji wiedzy studenta) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.