Historia średniowiecza powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-HSPOW-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia średniowiecza powszechna |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii średniowiecza w zakresie programu szkoły średniej, umiejętność czytania ze zrozumieniem; umiejętność poprawnego formułowania narracji pisemnej w języku polskim |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy 90 godz.- 3 p. - udział w zajęciach 30 godz. - 1. p. - konsultacje z nauczycielem akademickim 15 godz.-0,5 p. - studiowanie literatury przedmiotu 30 godz.- 1 p. - przygotowanie do sprawdzianu pisemnego 15 godz.- 0,5 p. |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student zna wybrane zagadnienia historii powszechnej średniowiecza (K_W04); - student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii (K_W7) - student posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów cywilizacji przydatnych dla poznania epoki średniowiecza (K_W09); - student zna różne źródła informacji, rozumie ich przydatność w badaniach historycznych (K_W10); - student rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z naukami pokrewnymi i z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi; dostrzega i rozumie znaczenie elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka (K_W12); - student wie o istnieniu w historii i pokrewnych odmiennych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_W15); - student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu historii w przynajmniej jednym języku nowożytnym występującym w źródłach historycznych (K_W16); - student zna i rozumie podstawowe pojęcia w przynajmniej jednym języku starożytnym (łacina średniowieczna, staroniemiecki) (K_W17). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - student potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych (K_U02); - student potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii (K_U03) - student potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie historii i nauk pokrewnych (K_U04); - student potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i na piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i nauk pokrewnych zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej (K_U05) - student formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych (K_U10). - student tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe w języku starożytnym i języku nowożytnym występującym w źródłach historycznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - student ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie historycznym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji i społecznych (K_K01); - student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02); - student ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury (K_K03); - student uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | dyskusja, metoda okrągłego stołu, prezentacje referatów |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zostaną przybliżone fundamentalne zagadnienia z dziejów europejskiego średniowiecza począwszy od wędrówek ludów i tworzenia pierwszych państwowości na gruzach cesarstwa rzymskiego, poprzez struktury uniwersalne chrześcijańskiej Europy (papiestwo i cesarstwo), na tworzeniu państw narodowych kończąc |
Pełny opis: |
Państwa germańskie na gruzach Imperium Rzymskiego (Wizygoci, Ostrogoci, Longobardowie Państwo Franków w V-IX wieku System feudalny Początki Rzeszy Niemieckiej Reforma Kościoła i spór o inwestyturę Idea krucjat i wyprawy krzyżowe do Ziemi Świętej Zakony rycerskie w XII-XIV wieku Francja w XI-XIII wieku Anglia w XI-XIII wieku Niemcy w XII-XIII wieku Przemiany społeczno-polityczne Europy w XIV wieku |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza T. Manteuffel, Historia powszechna średniowiecza R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy Literatura uzupełniająca: G. Althof, Otton III, Warszawa 1999. M. Angold, Cesarstwo Bizantyńskie 1025-1204 historia polityczna, Warszawa 1993. M Barber, Rycerze i rycerskość, Warszawa 2000. M.Barber, Templariusze, Warszawa 1999 J. Baszkiewicz, Myśl polityczna wieków średnich, Poznań 2009 M. Bloch, Społeczeństwo feudalne, Warszawa 1981. H.Boockmann, Zakon krzyżacki, Warszawa 1998 R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna, Warszawa 1996. R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów 409-711, Warszawa 2007 Ph. Contamine, Wojna w średniowieczu, Warszawa 1999. R.Czaja, Miasta pruskie a zakon krzyżacki, Toruń 1999 R.Czaja, Grupy rządzące w miastach nadbałtyckich w średniowieczu, Toruń 2008 Człowiek średniowiecza, pod red. J. Le Goffa, Warszawa 1996. Ph. Dollinger, Dzieje Hanzy, Gdańsk 1975. G. Duby, Bitwa pod Bouvines, Warszawa 1988. G. Duby, Czas katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986. G. Duby, Rycerz, kobieta i ksiądz, Warszawa 1986. F. Dvornik, Bizancjum a prymat Rzymu, Warszawa 1985. G. Faber, Merowingowie i Karolingowie, Warszawa 1994. W. Fałkowski, „Potestas regia”. Władza i polityka w królestwie zachodniofrankijskim na przełomie IX i X w., Warszawa 1999. J. L. Goglin, Nędzarze w średniowiecznej Europie, Warszawa 1998. K. Górski, Państwo zakonu krzyżackiego w Prusach a powstanie państwa pruskiego, Wrocław 1977. A. Guriewicz, Jednostka w dziejach Europy (średniowiecze), Gdańsk 2002. A. Guriewicz, Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976. A. Guriewicz, Problemy średniowiecznej kultury ludowej, Warszawa 1987. H. W. Haussig, Historia kultury bizantyńskiej, Warszawa 1969. J. Hauziński, Imperator „końca świata”. Fryderyk II Hohenstauf (1194-1250), Gdańsk 2000. J. Hauziński, Polityka orientalna Fryderyka II Hohenstaufa, Poznań 1978. P. M. Holt, Bliski wschód od wypraw krzyżowych do 1517 roku, Warszawa 1993. Historia krucjat, pod red. J. Riley-Smith, Warszawa 2000. J. Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1967 (i następne wydania). J. Kłoczowski, Europa słowiańska w XIV-XV w., Warszawa 1983. J. Kłoczowski, Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 1998. J. Kłoczowski, Od pustelni do wspólnoty. Grupy zakonne w wielkich religiach świata, Warszawa 1987. J. Kłoczowski, Wspólnoty chrześcijańskie, Kraków 1964. St. Kwiatkowski, Klimat religijny w diecezji pomezańskiej, Toruń 1990. J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1994. J. Le Goff, Narodziny czyśćca, Warszawa 1997. J. Le Goff, Świat średniowiecznej wyobraźni, Warszawa 1997. J. Le Goff, Święty Franciszek z Asyżu, Warszawa 2001. E. Kantorowicz, Dwa ciała króla : studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007 L. Leciejewicz, Nowa postać świata : narodziny średniowiecznej cywilizacji europejskiej, Wrocław 2000 i 2007 J. Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej Europy, Warszawa 1980. Ch. Lelong, Życie codzienne w Galii Merowingów, Warszawa 1967. J. Lipoński, Narodziny cywilizacji Wysp Brytyjskich, Poznań 2001. M. Małowist, Wschód i Zachód Europy w XIII-XIV w., Warszawa 1973. M.Małowist, Tamerlan i jego czasy, Warszawa 1985 H. Manikowska, Nadzór i represja. Władza i społeczeństwo w późnośredniowiecznej Florencji, Warszawa 1993. M. Mączyńska, Wędrówki ludów, Warszawa-Kraków 1996. L. J. Milis, Anielscy mnisi i ziemscy ludzie, Kraków 1996. K.Modzelewski, Społeczeństwo i gospodarka, w: Italia, pod red. E.Tabaczyńskiej, Wrocław 1979, s. 149-274 K.Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004 M. Mollat, Średniowieczny rodowód Francji nowożytnej, Warszawa 1982. W. Moszczeńska, Arystokracja w państwie Franków, Warszawa 1932. L. Mulin, Zycie codzienne zakonników w średniowieczu X-XV w., Warszawa 1986. J. Murray, Brugia kolebka kapitalizmu : 1280-1390, Warszawa 2011 Z. [H.] Nowak, Polityka północna Zygmunta Luksemburskiego do roku 1411, Toruń 1964. Narodziny średniowiecznej Europy, pod red. H. Samsonowicza, Warszawa 1999. Z. H. Nowak, Współpraca polityczna państw unii polsko-litewskiej i unii kalmarskiej w latach 1411-1425, Toruń 1996. O. G. Oexle, Społeczeństwo średniowiecza. Mentalność – grupy społeczne – formy życia, Toruń 2000. G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, Warszawa 1967. Państwo zakonu krzyżackiego w Prusach. Władza i społeczeństwo, red. M. Biskup, R. Czaja, Warszawa 2008 A. Poppe, Państwo i Kościół na Rusi w XI w., Warszawa 1968. J. Potkowski, Zakony rycerskie, Warszawa 1995. J.Potkowski, Crecy-Orlean 1346-1429, Warszawa 1986 F. Prinz, Niemcy. Narodziny państwa – Celtowie, Rzymianie – Germanie, Warszawa 2007 D. Quirini-Popławska, Urbs populosissima, opulentissima, liberalissima. Mit czy rzeczywistość późnośredniowiecznej Wenecji, Warszawa 1997. A. Radzimiński, Kościół w państwie zakonu krzyżackiego w Prusach, Malbork 2006 A. Radzimiński, Biskupstwa państwa krzyżackiego w Prusach XIII-XV w. Z dziejów organizacji kościelnej, Toruń 1999. P. Riché, Edukacja i kultura w Europie Zachodniej VI-VIII w., Warszawa 1995. P. Riché, Karolingowie, Warszawa 1996. Rozkwit średniowiecznej Europy, pod red. H. Samsonowicza, Warszawa 2001 S. Runciman, Dzieje wypraw krzyżowych, Warszawa 1987. S. Runciman, Schizma wschodnia, Warszawa 1963. S. Runciman, Teokracja bizantyńska, Warszawa 1982. F. Seibt, Karol IV : cesarz w Europie 1346-1378, Warszawa 1996. O. von Simson, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989 N. Sokołow, Narodziny weneckiego imperium kolonialnego, Warszawa 1985. J. Strzelczyk, Apostołowie Europy, Warszawa 1997. J. Strzelczyk, Otto III, Wrocław 2000. J. Srzelczyk, Goci – rzeczywistość i legenda, Warszawa 1984; tenże, Wandalowie i ich afrykańskie państwo, Warszawa 1992; tenże, Iroszkoci w kulturze średniowiecznej Europy. J. i D. Sourdel, Cywilizacja Islamu, Warszawa 1980. S.Swieżawski, Studia z myśli późnego średniowiecza, Warszawa 1998 W.Ullmann, Średniowieczne korzenie renesansowego humanizmu, Łódź 1985 J.-C. M. Vigueur, Rycerze i mieszczanie. Wojna, konflikty i społeczeństwo w średniowiecznych Włoszech, Warszawa 2008 S. Weinfurter, Niemcy w średniowieczu 500-1500, Warszawa 2010 E. W. Wies, Fryderyk Barbarossa : mit i rzeczywistość, Warszawa 1996. M. Wilczyński, Germanie w służbie zachodniorzymskiej w V. w., Kraków 2001. H. Wolfram, Germanie, Kraków 1996. I. Wood, Królestwa Merowingów 450-751: Władza – społeczeństwo – kultura, Warszawa 2009 H. Zaremska, Banici w średniowiecznej Europie, Warszawa 1963. B. Zientara, Świt narodów europejskich, Warszawa 1985. |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena końcowego sprawdzianu pisemnego (K_W04; K_W09; K_W16; K_W17); - ocena sprawdzianów cząstkowych (K_W04; K_W09; K_W16; K_W17); - ocena aktywności na zajęciach (K_W04; K_W09; K_W10; K_W14; K_W15; K_W16; K_U02; K_U10; K_K01; K_K02; K_K03; K_K06); - ocena poziomu przedstawionego na zajęciach krótkiego referatu ustnego (K_W04; K_W09; K_W10; K_W14; K_W15; K_W16; K_U02; K_U10); - ocena pracy pisemnej na zadany temat związany z problematyką omawianą na zajęciach (K_W04; K_W09; K_W10; K_W14; K_W15; K_W16; K_U02; K_U04). Skala ocen: 91%–100% – bardzo dobry 81%–90% – dobry plus 71%–80% – dobry 61%–70% – dostateczny plus 51%–60 % – dostateczny 0%–50% – niedostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja, Anna Maleszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Maleszka | |
Prowadzący grup: | Anna Maleszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.