Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia i współczesność komunikacji społecznej w Polsce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-HWKSP-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia i współczesność komunikacji społecznej w Polsce
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy 60 godz.- 2 p.

- udział w zajęciach 1 p.- 30 godz.

-przygotowanie studenta do zajęć 15 godz.- 0,5 p.

-przygotowanie do zaliczenia 15 godz. -0,5 p.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 posiada pogłębioną, rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu historii prowadzącą do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych (K_W01).

W2 wykazuje pogłębioną znajomość historii porównawczej Europy; rozumie powiązania historii integracji europejskiej z aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi (K_W05).

W3 zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw (K_W06).

W4 ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych (K_W10).

W5 rozumie wpływ podłoża kulturowego na różne stanowiska reprezentowane w historii i naukach pokrewnych (K_W15).

W6 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współczesnych instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną (K_W18).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 posiada umiejętność integrowania wiedzy historycznej z wiedzą z zakresu innych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03).

U2 wykorzystując zdobyte kompetencje i doświadczenia badawcze formułuje w sposób krytyczny i uzasadnia własne opinie dotyczące ważnych zagadnień życia publicznego (K_U10).

U3 stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy historycznej (K_U15).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka (K_K05).

K2 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania tożsamości na poziomie lokalnym, regionalnym i narodowym (K_K10).

K3 dąży do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne (K_K11).

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Skrócony opis:

Celem zajęć jest ukazanie historii komunikacji społecznej w Polsce, począwszy od czasów średniowiecza po współczesność na podstawie najważniejszych zagadnień. Procesy komunikowania treści zostaną ukazane na tle warunkujących je przemian cywilizacyjnych i kulturalnych w Polsce i Europie.

Pełny opis:

1. Komunikacja tekstowa, obrazowa i werbalna w średniowiecznej Polsce

2. Formy i środki przekazu informacji w szlacheckiej Rzeczypospolitej ( XVI- XVIII w.)

3. Literatura drukowana i książka – nowe formy komunikacji społecznej

4. Listy rodzin szlacheckich i magnackich jako tradycyjny kanał przesyłania informacji

5. Początki i funkcjonowanie poczty w Polsce

6. Kościół katolicki i kształtowanie kontrreformacyjnego języka przekazu idei

7. Polemiki wyznaniowe obozu reformacji w Polsce

8. Od „Merkuriusza” do „Monitora”. Rozwój polskiej prasy w XVI-XVIII w.

9. Polskie gazety rękopiśmienne jako specyficzne medium informacyjne

10. Staropolskie mity i wyobrażenia o otaczającym świecie

11. Stereotypowe polskie opinie na temat państw i narodów

12. Transfer wiedzy, wartości i symboli w nowożytnych polskich sztukach plastycznych – programy ikonograficzne

13. Staropolskie podróże jako forma komunikacji społecznej, transferu idei i wiedzy o świecie

14. Nowe formy i nośniki komunikacji społecznej w XIX w. i XX w.

15. Rozgłośnie radiowe w Polsce – słowo i muzyka

16. Przykłady informacyjnej i kulturotwórczej roli Telewizji Polskiej oraz telewizji prywatnych od czasu ich powstania

17. Specyfika politycznej i społecznej propagandy w czasach PRL-u

18. Działalność cenzury, od początków nowożytnych po wiek XX.

19. Krótka historia polskiej reklamy

20. Internet – cyfryzacja i globalizacja procesów komunikacji społecznej

21. W krzywym zwierciadle kultury obrazkowej - memy internetowe jako komentarz bieżącej rzeczywistości

22. Współczesne polskie mass media – szanse rozwoju i zagrożenia

23. Historia poczty i połączeń pocztowych w Polsce

Literatura:

Literatura podstawowa:

- K. Maliszewski, Komunikacja społeczna w kulturze staropolskiej, Toruń 2001 (tamże lit. przedmiotu).

- Komunikacja i komunikowanie w dawnej Polsce, red. Maciej Rajewski, Krzysztof Stępnik, Lublin 2008.

- Grzelewska D., Habielski R. (red.), "Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów", Warszawa 1999.

- Łojek J., Myśliński J., Władyka W., "Dzieje prasy polskiej", Warszawa 1988.

- W. Mich, Historia komunikacji społecznej. W epoce mowy. Kultura. Tom 1, Lublin 2020.

- - L. Zimowski, Geneza i rozwój komunikacji pocztowej na ziemiach polskich Lech, Warszawa 1972.

- - D. Hombek, Dzieje prasy polskiej Wiek XVIII (do 1795 r.), Kielce 2016.

- I. Ichnatowicz, Człowiek, informacja, społeczeństwo, Warszawa 1989.

- M. McLuhan, Wybór pism, Warszawa 1975.

Literatura uzupełniająca:

- K. Maliszewski, W kręgu staropolskich wyobrażeń o świecie, Lublin 2006 (tamże szeroka literatura przedmiotu).

- T. Goban-Klas, Komunikowanie masowe. Zarys problematyki socjologicznej, Kraków 1978.

- J. Wojtowicz, Późne oświecenie w Europie, Toruń 1991 (R. III - środki i metody komunikacji socjalnej).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 7 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kucharski
Prowadzący grup: Adam Kucharski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kucharski
Prowadzący grup: Adam Kucharski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kucharski
Prowadzący grup: Adam Kucharski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)