Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia w literaturze i sztukach pięknych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-HwL-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia w literaturze i sztukach pięknych
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólna orientacja w literaturze i sztukach pięknych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Za zaliczenie zajęć student może uzyskać 3 punkty ECTS – stanowi to 90 godzin pracy studenta:


Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego (45 godz.):

– uczestnictwo w ćwiczeniach – 30 godz.- 1 p.

– konsultacje z nauczycielem akademickim w trakcie dyżurów – 15 godz. 0,5 p.


Czas przeznaczony na systematyczne przygotowywanie się studenta do zajęć (15 godz.- 0,5 p. ):

– znalezienie i lektura materiałów na zajęcia (źródła historyczne, literatura przedmiotu), należyte przygotowywanie się do udziału w dyskusji (np. wykonanie notatek) – 15 godz.


Czas niezbędny do wypełnienia pozostałych kryteriów oceniania (30 godz.- 1 p. ):

– napisanie referatu na wybrany temat, (w tym kwerenda bibliograficzna), przygotowanie materiału ilustracyjnego do tekstu (np. prezentacji multimedialnej) – 30 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

Posiada zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu przedstawiania wydarzeń, procesów i postaci historycznych w literaturze i sztukach pięknych - K_W01


Zna wybrane, najsławniejsze dzieła sztuki i literatury powstałe w oparciu o zilustrowanie wątków historii polskiej i powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) - K_W05


Zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji. Rozumie przydatność literatury i sztuk pięknych w obrazowaniu przeszłości - K_W13


Efekty uczenia się - umiejętności:

Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę dotyczącą obecności i kreacji tematów historycznych w literaturze i sztukach pięknych w sposób uporządkowany i systematyczny - K_U01


Rozpoznaje, wykorzystuje i analizuje literackie i artystyczne wizje historii, jednocześnie dokonując ich oceny adekwatności wobec prawdy historycznej - K_U06


Prowadzi krytyczną analizę źródeł ikonograficznych i literackich obrazujących motywy historyczne interpretując je zgodnie z podstawowymi metodami badawczymi i wybranymi elementami warsztatu historyka. - K_U08




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uznaje, rozumie i szanuje odmienne formy przedstawiania historii w literaturze i sztukach pięknych determinowane różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. - K_K02


Docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy - K_K06


Dzięki zdobyciu podstawowej wiedzy z zakresu różnych form obecności historii w dziełach sztuki i literaturze rozwija swoje zainteresowania kulturalne, literackie i artystyczne - K_K08



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi przejawami ukazania historii w poszczególnych dziedzinach sztuk pięknych. Przede wszystkim będzie to dotyczyć malarstwa historycznego oraz rzeźby zorientowanej na upamiętnianie wydarzeń i postaci historycznych (pomniki) jak tez historycznego wymiaru architektury. Ważnym zagadnieniem będzie wyodrębnienie wątków historycznych w różnych gatunkach literatury współczesnej i dawniejszej Odrębnym problemem będzie odniesienie tematów literackich i artystycznych (programów ideowych) do faktycznych wydarzeń historycznych, ich sensu, przyczyn i następstw.

Pełny opis:

- Najważniejsze tematy historyczne w literaturze pięknej

- Powieść historyczna jako specyficzny gatunek narracji o dziejach

- Historia biblijna i wątki religijne w literaturze

- Fakty historyczne jako osnowa w powieściach sensacyjnych i kryminałach

- Eposy i poematy - poetyckie wizje historii

- Wizja historii w staropolskich dziennikach podróży

- Główni przedstawiciele i dzieła malarstwa historycznego w Polsce.

- Malarstwo historyczne i batalistyczne w Europie i na świecie.

- Rola malarstwa historycznego w uwiecznianiu wydarzeń i przekazie wartości oraz ocen historycznych.

- Malarstwo portretowe jako sposób uwieczniania postaci historycznych – idealizacja i krytyka – prawda historyczna i mistyfikacja.

- Ikonografia historyczna w malarstwie sakralnym

- Historia zamknięta w obiektach architektonicznych

- Historyczne nekropolie, panteony, cmentarze i epitafia - pamięć o przeszłości w sztuce sepulkralnej

- Rzeźbiarskie pomniki historii – oddziaływanie i budowanie pamięci historycznej

- Dziedzictwo kulturowe i historyczne jako forma upamiętniania przeszłości

- Gloryfikacja wojny i bohaterstwa w opozycji do postawy pacyfistycznej obecna w literaturze i sztukach plastycznych

- Ikonoklazm i obrazoburstwo - teoretyczne podstawy i praktyczne konsekwencje sporów o obrazy

- Odbiór historii przez widza prezentowanej w sztukach pięknych.

- Kreacje dziejów we współczesnej literaturze fantastycznej

- Fabuła historyczna w komiksach

- Projekcje tematów historycznych w dramatach teatralnych

- Podsumowanie tematyki zajęć

Literatura:

Literatura podstawowa:

R. Sulima, Literatura a dialog kultur, Warszawa 1982.

H. Kiereś, Człowiek i sztuka. Antropologiczne wątki problemu sztuki, Lublin 2006.

M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.

W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca

P. Rynck de, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2005.

J. Kębłowski, Historia sztuki polskiej, Warszawa 1987.

W. J. Affelt, Dziedzictwo w budownictwie albo o obiektach budowlanych ksiąg dziesięć, Gdańsk 1999.

Dziedzictwo antyczne a polska tradycja kulturowa, opr. M. Regulski, Warszawa 2004.

J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski, cz. 1-2, Kraków 2001.

T. Rudowski, O percepcji dzieła plastycznego : artystyczno -estetyczne i ideowe wartości warunkujące percepcję dzieła plastycznego, Warszawa 2004.

Zrozumieć malarstwo : najważniejsze tematy w sztuce, pod red. A. Sturgisa, przeł. E. Hornowska, Poznań 2006.

J. Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne : rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł mistrzów od Courbeta do Warhola, przeł. J. Holzman, Kraków 2006.

B. Skowronek, Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007.

A. Werner, To jest kino, Warszawa 1999.

M. Gębarowicz, Początki malarstwa historycznego w Polsce, Wrocław 1981.

J. Krawczyk, Matejko i historia, Warszawa 1990.

M. Poprzęcka, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX w., Warszawa 1986.

M. Porębski, Malowane dzieje, Warszawa 1961.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

– obecność i aktywność na zajęciach

- przygotowanie i przedstawienie referatu na wybrany temat z zakresu prezentacji historii w sztukach pięknych i literaturze

Ocena końcowa jest średnią z ocen cząstkowych.

Skala ocen:

4,75–5,00 bardzo dobry

4,25–4,74 dobry plus

3,75–4,24 dobry

3,25–3,74 dostateczny plus

2,75–3,24 dostateczny

0–2,74 niedostateczny

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 7 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kucharski
Prowadzący grup: Adam Kucharski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 4 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kucharski
Prowadzący grup: Adam Kucharski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 2 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kucharski
Prowadzący grup: Adam Kucharski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)