Historia w literaturze i sztukach pięknych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-HwL-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia w literaturze i sztukach pięknych |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja w literaturze i sztukach pięknych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie zajęć student może uzyskać 3 punkty ECTS – stanowi to 90 godzin pracy studenta: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego (45 godz.): – uczestnictwo w ćwiczeniach – 30 godz.- 1 p. – konsultacje z nauczycielem akademickim w trakcie dyżurów – 15 godz. 0,5 p. Czas przeznaczony na systematyczne przygotowywanie się studenta do zajęć (15 godz.- 0,5 p. ): – znalezienie i lektura materiałów na zajęcia (źródła historyczne, literatura przedmiotu), należyte przygotowywanie się do udziału w dyskusji (np. wykonanie notatek) – 15 godz. Czas niezbędny do wypełnienia pozostałych kryteriów oceniania (30 godz.- 1 p. ): – napisanie referatu na wybrany temat, (w tym kwerenda bibliograficzna), przygotowanie materiału ilustracyjnego do tekstu (np. prezentacji multimedialnej) – 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu przedstawiania wydarzeń, procesów i postaci historycznych w literaturze i sztukach pięknych - K_W01 Zna wybrane, najsławniejsze dzieła sztuki i literatury powstałe w oparciu o zilustrowanie wątków historii polskiej i powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) - K_W05 Zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji. Rozumie przydatność literatury i sztuk pięknych w obrazowaniu przeszłości - K_W13 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę dotyczącą obecności i kreacji tematów historycznych w literaturze i sztukach pięknych w sposób uporządkowany i systematyczny - K_U01 Rozpoznaje, wykorzystuje i analizuje literackie i artystyczne wizje historii, jednocześnie dokonując ich oceny adekwatności wobec prawdy historycznej - K_U06 Prowadzi krytyczną analizę źródeł ikonograficznych i literackich obrazujących motywy historyczne interpretując je zgodnie z podstawowymi metodami badawczymi i wybranymi elementami warsztatu historyka. - K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uznaje, rozumie i szanuje odmienne formy przedstawiania historii w literaturze i sztukach pięknych determinowane różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. - K_K02 Docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy - K_K06 Dzięki zdobyciu podstawowej wiedzy z zakresu różnych form obecności historii w dziełach sztuki i literaturze rozwija swoje zainteresowania kulturalne, literackie i artystyczne - K_K08 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi przejawami ukazania historii w poszczególnych dziedzinach sztuk pięknych. Przede wszystkim będzie to dotyczyć malarstwa historycznego oraz rzeźby zorientowanej na upamiętnianie wydarzeń i postaci historycznych (pomniki) jak tez historycznego wymiaru architektury. Ważnym zagadnieniem będzie wyodrębnienie wątków historycznych w różnych gatunkach literatury współczesnej i dawniejszej Odrębnym problemem będzie odniesienie tematów literackich i artystycznych (programów ideowych) do faktycznych wydarzeń historycznych, ich sensu, przyczyn i następstw. |
Pełny opis: |
- Najważniejsze tematy historyczne w literaturze pięknej - Powieść historyczna jako specyficzny gatunek narracji o dziejach - Historia biblijna i wątki religijne w literaturze - Fakty historyczne jako osnowa w powieściach sensacyjnych i kryminałach - Eposy i poematy - poetyckie wizje historii - Wizja historii w staropolskich dziennikach podróży - Główni przedstawiciele i dzieła malarstwa historycznego w Polsce. - Malarstwo historyczne i batalistyczne w Europie i na świecie. - Rola malarstwa historycznego w uwiecznianiu wydarzeń i przekazie wartości oraz ocen historycznych. - Malarstwo portretowe jako sposób uwieczniania postaci historycznych – idealizacja i krytyka – prawda historyczna i mistyfikacja. - Ikonografia historyczna w malarstwie sakralnym - Historia zamknięta w obiektach architektonicznych - Historyczne nekropolie, panteony, cmentarze i epitafia - pamięć o przeszłości w sztuce sepulkralnej - Rzeźbiarskie pomniki historii – oddziaływanie i budowanie pamięci historycznej - Dziedzictwo kulturowe i historyczne jako forma upamiętniania przeszłości - Gloryfikacja wojny i bohaterstwa w opozycji do postawy pacyfistycznej obecna w literaturze i sztukach plastycznych - Ikonoklazm i obrazoburstwo - teoretyczne podstawy i praktyczne konsekwencje sporów o obrazy - Odbiór historii przez widza prezentowanej w sztukach pięknych. - Kreacje dziejów we współczesnej literaturze fantastycznej - Fabuła historyczna w komiksach - Projekcje tematów historycznych w dramatach teatralnych - Podsumowanie tematyki zajęć |
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Sulima, Literatura a dialog kultur, Warszawa 1982. H. Kiereś, Człowiek i sztuka. Antropologiczne wątki problemu sztuki, Lublin 2006. M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985. Literatura uzupełniająca P. Rynck de, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2005. J. Kębłowski, Historia sztuki polskiej, Warszawa 1987. W. J. Affelt, Dziedzictwo w budownictwie albo o obiektach budowlanych ksiąg dziesięć, Gdańsk 1999. Dziedzictwo antyczne a polska tradycja kulturowa, opr. M. Regulski, Warszawa 2004. J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski, cz. 1-2, Kraków 2001. T. Rudowski, O percepcji dzieła plastycznego : artystyczno -estetyczne i ideowe wartości warunkujące percepcję dzieła plastycznego, Warszawa 2004. Zrozumieć malarstwo : najważniejsze tematy w sztuce, pod red. A. Sturgisa, przeł. E. Hornowska, Poznań 2006. J. Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne : rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł mistrzów od Courbeta do Warhola, przeł. J. Holzman, Kraków 2006. B. Skowronek, Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007. A. Werner, To jest kino, Warszawa 1999. M. Gębarowicz, Początki malarstwa historycznego w Polsce, Wrocław 1981. J. Krawczyk, Matejko i historia, Warszawa 1990. M. Poprzęcka, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX w., Warszawa 1986. M. Porębski, Malowane dzieje, Warszawa 1961. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: – obecność i aktywność na zajęciach - przygotowanie i przedstawienie referatu na wybrany temat z zakresu prezentacji historii w sztukach pięknych i literaturze Ocena końcowa jest średnią z ocen cząstkowych. Skala ocen: 4,75–5,00 bardzo dobry 4,25–4,74 dobry plus 3,75–4,24 dobry 3,25–3,74 dostateczny plus 2,75–3,24 dostateczny 0–2,74 niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kucharski | |
Prowadzący grup: | Adam Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kucharski | |
Prowadzący grup: | Adam Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 2 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kucharski | |
Prowadzący grup: | Adam Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.