Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka i etyka przewodnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-MEP-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1015) Podróże, turystyka i wypoczynek Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka i etyka przewodnictwa
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 4 punkty ECTS, co odpowiada 120 godzinom pracy studenta:


Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia 60 godz.):

- udział w ćwiczeniach – 30 godz. - 1p.

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 30 godz. - 1p.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń, sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 30 godz. - 1p.


Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (30 godz.):

- przygotowanie indywidualnego projektu (scenariusz wycieczki, gry miejskiej, zwiedzania fabularyzowanego) - 15 godz.

0,5 p.

- egzamin praktyczny: oprowadzenie po wskazanym obiekcie - 15 godz. 0,5 p.




Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu zajęć student:

1. Zna metody i zasady pracy w charakterze przewodnika turystycznego, w szczególności po obiektach zabytkowych i miejscach związanych z historycznymi wydarzeniami i postaciami.K_W06

2. Zna metody prezentowania wiedzy o obiektach kultury materialnej i obiektach przyrodniczych K_W10

3. Jest świadomy roli przewodnika jako osoby odpowiedzialnej za informowanie o historycznych, kulturowych, geograficznych i przyrodniczych walorach regionu K_W12

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończeniu zajęć student:

1. Potrafi pracować z grupą i kierować nią w czasie pobytu w obiektach zamkniętych i na terenie otwartym. K_U09, K_U19

2. Potrafi opisywać obiekty i zjawiska wykorzystując fachową wiedzę i terminologię.K_U13

3. Potrafi prezentować swą wiedzę w przejrzystej i przemyślanej formie przygotowując wystąpienia ustne i prace pisemne dotyczące atrakcji krajoznawczych regionu, w tym zwłaszcza obiektów zabytkowych oraz miejsc związanych z historycznymi wydarzeniami i postaciami.K_U15

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończeniu zajęć student:

1. Rozumie konieczność poszerzania wiedzy o prezentowanych obiektach i obszarach.K_K08

2. Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania i promowania dziedzictwa kulturowego regionu oraz jego walorów przyrodniczych. K_K07

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- referatu
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawami etyki pracy przewodnickiej oraz tradycyjnymi i nowatorskimi metodami oprowadzania grup i turystów indywidualnych po obiektach dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

Pełny opis:

W czasie zajęć studenci zapoznają się z metodami i zasadami pracy przewodnika turystycznego, a także z jego rolą w obsłudze ruchu turystycznego oraz w promocji naturalnego i kulturowego dziedzictwa. Tematyka przedmiotu obejmuje m.in. pojęcie misji przewodnika i jego roli w prezentowaniu informacji, metody atrakcyjnego przekazywania wiedzy różnym kategoriom odbiorców z wykorzystaniem tradycyjnych i nowatorskich technik, zasady pracy z grupą i kierowania nią w czasie wycieczek, stosowanie narzędzi językowych i multimedialnych w oprowadzaniu, a także ogólne zasady bezpieczeństwa podczas zwiedzania. Przedmiot przygotuje studentów do samodzielnego opracowywania scenariuszy wycieczek i stosowania wyuczonych technik w praktyce.

Zakres tematów:

1. Kultura osobista, etyka i moralność przewodnika.

2. Kultura uprawiania turystyki.

3. Słowo jako narzędzie pracy przewodnika. Opanowanie języka polskiego i jego kultura, słownictwo, przykłady najczęstszych błędów językowych.

4. Posługiwanie się mikrofonem w autokarze, pomieszczeniu zamkniętym i na wolnym powietrzu.

5. Oprowadzanie grupy wycieczkowej w terenie otwartym i w pomieszczeniach zamkniętych ze szczególnym uwzględnieniem obiektów sakralnych, muzealnych, cmentarzy i miejsc martyrologii.

6. Problematyka wycieczek szkolnych, oddziaływanie wychowawcze na dzieci i młodzież. Oprowadzanie wycieczek osób niepełnosprawnych.

7. Ogólne zasady bezpieczeństwa w prowadzeniu wycieczek.

8. Przewodnik jako kierownik zespołu. Opis pożądanej sylwetki, cech psychofizycznych i walorów osobistych przewodnika.

9. Nowe metody oprowadzania: gry miejskie, questing, wycieczki tematyczne, zwiedzanie fabularyzowane

10. Stosowanie narzędzi w pracy przewodnika (sylabusy, scenariusze i schematy tras, multimedia)

11. Specyfika pracy przewodnika z różnorodnymi typami grup

Literatura:

D. Kozłowska, W. Ryszkowski, 101 kompetencji pilota wycieczek, Warszawa 2011;

Kompendium pilota wycieczek, red. Z. Kruczek, Kraków 2009;

Vademecum pilota grup turystycznych, red. G. Gołembski Poznań 2009;

Etyka przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, red. Z. Kruczek, Kraków 2010;

Niepełnosprawny turysta: poradnik dla pilotów i przewodników turystycznych, Szczecin 2003.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

- aktywność studentów w czasie zajęć

- projekt zrealizowany w ramach zajęć (scenariusz wycieczki, gry miejskiej, zwiedzania fabularyzowanego)

- egzamin praktyczny: oprowadzenie po wskazanym obiekcie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Targowski
Prowadzący grup: Michał Targowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Targowski
Prowadzący grup: Michał Targowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Targowski
Prowadzący grup: Michał Targowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)