Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-PSY-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza o relacjach międzyludzkich i z zakresu psychologii |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach = 30h - 1 pkt Konsultacje z prowadzącym przedmiot = 15h - 0,5 pkt Przygotowanie do zajęć = 15h - 0,5 pt |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych; B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów; B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się; B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej; B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. B.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: - Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, gry edukacyjne, obserwacja - Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, drama, inscenizacja - Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka - Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę na temat emocjonalnego, psychologicznego, społecznego i fizycznego funkcjonowania człowieka, zwłaszcza dzieci i adolescentów jako uczestników edukacji, ich możliwych trudności emocjonalnych, zachowania czy zaburzeń osobowości oraz technik interwencyjnych i możliwych metod wsparcia, które studenci będą mogli wykorzystać w swojej pracy zawodowej. Na wykładzie zagadnienia te omówione zostaną od strony definicji, klasyfikacji i etiologii. W trakcie ćwiczeń zagadnienia teoretyczne będą dyskutowane, a niezbędne umiejętności nauczyciela w relacji z uczniami, rodzicami i współpracownikami ćwiczone w bezpiecznych warunkach zajęć na podstawie fragmentów filmów, książek lub prawdziwych wydarzeń i doświadczenia własnego studentów na podstawie metody doświadczeń Kolba. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: Wykład: 1.Wprowadzenie. Koncepcje psychologiczne człowieka i ich odniesienie do praktyki edukacyjnej. 2. Komunikacja interpersonalna - zasady, cele i modele. Nawiązywanie relacji z uczniem w zależności od stylu komunikacji. 3. Rodzina zdrowa, role przyjmowane przez dzieci, etiologia zaburzeń i trudności ucznia w szkole w zależności od wieku. 4-6 Analiza wybranych zaburzeń ucznia na podstawie symptomatologii w psychiatrii i psychopatologii: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania, zachowania agresywne, choroba przewlekła - śmierć i żałoba w rodzinie ucznia. 7. Współpraca z rodziną i innymi instytucjami pomocowymi. Tworzenie scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych i zasady realizacji. Ćwiczenia: Ćwiczenia: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych. 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp. |
Literatura: |
- Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. - Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. - Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. - Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Wykład: egzamin pisemny- np. B1W1, B1W2, B1W3, B1W4. Ćwiczenia: - aktywność na zajęcia, udział w scenkach, czytanie omawianego materiału i dyskusja na ten temat z wykorzystaniem wiedzy z wykładu i materiałów: B1U1, B1U2, B1U3, B1U4, B1U5, B1U7, Kolokwium na zakończenie ćwiczeń: B1U3, B1U7, B1K1, B1K2 Kryteria oceniania: Wykład: Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte): ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: - aktywności studenta na zajęciach: przygotowanie do dyskusji na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przesłanych materiałów; uczestniczenie aktywne w proponowanych ćwiczeniach, przygotowywanie na podstawie ustalonych reguł i tematu scenariusza zajęć dla uczniów - 40% - kolokwium końcowe - 60% ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Fopka-Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Fopka-Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę na temat emocjonalnego, psychologicznego, społecznego i fizycznego funkcjonowania człowieka, zwłaszcza dzieci i adolescentów jako uczestników edukacji, ich możliwych trudności emocjonalnych, zachowania czy zaburzeń osobowości oraz technik interwencyjnych i możliwych metod wsparcia, które studenci będą mogli wykorzystać w swojej pracy zawodowej. Na wykładzie zagadnienia te omówione zostaną od strony definicji, klasyfikacji i etiologii. W trakcie ćwiczeń zagadnienia teoretyczne będą dyskutowane, a niezbędne umiejętności nauczyciela w relacji z uczniami, rodzicami i współpracownikami ćwiczone w bezpiecznych warunkach zajęć na podstawie fragmentów filmów, książek lub prawdziwych wydarzeń i doświadczenia własnego studentów na podstawie metody doświadczeń Kolba. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: Wykład: 1.Wprowadzenie. Koncepcje psychologiczne człowieka i ich odniesienie do praktyki edukacyjnej. 2. Komunikacja interpersonalna - zasady, cele i modele. Nawiązywanie relacji z uczniem w zależności od stylu komunikacji. 3. Rodzina zdrowa, role przyjmowane przez dzieci, etiologia zaburzeń i trudności ucznia w szkole w zależności od wieku. 4-6 Analiza wybranych zaburzeń ucznia na podstawie symptomatologii w psychiatrii i psychopatologii: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania, zachowania agresywne, choroba przewlekła - śmierć i żałoba w rodzinie ucznia. 7. Współpraca z rodziną i innymi instytucjami pomocowymi. Tworzenie scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych i zasady realizacji. Ćwiczenia: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych. 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp. |
|
Literatura: |
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.