Problemy współczesnego świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-PWS-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy współczesnego świata |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | student uczęszczający na zajęcia winien posiadać pogłębioną, rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu problemów współczesnego świata (historia, kultura, gospodarka etc.) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (36 godz.): - udział w zajęciach proseminarium – 30 godz. (1 pkt) - konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz. (0,2 pkt) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): - sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. (0,3 pkt) Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (15 godz.): - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 15 godz. (0,5 pkt) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 student posiada uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę z zakresu problemów współczesnego świata K_W01, K_W02, K_W03 W2 student opanował podstawową terminologię z zakresu problemów współczesnego świata K_W01 W3 student zna i rozumie zagadnienia z zakresu problemów współczesnego świata K_W06 W4 student dostrzega i rozumie wpływ wydarzeń i procesów społecznych, politycznych i kulturowych zachodzących w przeszłości na aktualną sytuację, na tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw K_W05, K_W06 W5 student posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację różnych rodzajów źródeł historycznych dotyczących problemów współczesnego świata K_W08, K_W10 W6 student zna i rozumie podstawową terminologię właściwą dla języka XX wiecznych źródeł dotyczących problemów współczesnego świata K_W16 W7 student wykazuje znajomość historii porównawczej występującej w kwestiach dotyczących problemów współczesnego świata K_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tekstów źródłowych problemów współczesnego świata K_U14 U2 student potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i piśmie podstawową terminologię z zakresu problemów współczesnego świata K_U07 U3 student potrafi przygotować wypowiedź ustną (w formie wystąpienia) oraz pracę pisemną w języku polskim na temat wybranego zagadnienia z zakresu problemów współczesnego świata z wykorzystaniem różnych źródeł K_U08, K_U10 U4 student potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik KU08, K_U12 U5 student potrafi formułować oraz uzasadniać własne opinie na temat wybranych zagadnień społecznych z zakresu problemów współczesnego świata K_U11, K_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 student zna, docenia i uzasadnia znaczenie problemów współczesnego świata - K_K01 K2 student podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych dotyczących problematyki problemów współczesnego świata przyjmując i szanując odmienne od własnych poglądy K_K02, K_K04, K_K07, K_K09, K_K11 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne - zob. poniższy wykaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. |
Pełny opis: |
Głównym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. Problemy są omawiane i analizowane z ukazaniem ich rysu historycznego, co pozwala studentom lepiej zrozumieć współczesny charakter zjawiska oraz prześledzić ich ewolucję, kierunek zmian. Specyfika tematu wykładu wymaga ciągłej aktualizacji, niekiedy uzupełniania na bieżąco ustalonych wcześniej treści o nowe zagadnienia, problemy, które pojawiają się w trakcie jego realizacji. Stąd też prowadzący nie zawsze może/ i powinien trzymać się sztywno wskazanych ram tematycznych. Wykład powinien pobudzić studentów do refleksji nad otaczającym ich światem. Poruszane problemy powinny być ukazywane w sposób wielowymiarowy, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji zarówno tych tradycyjnych, jak i nietradycyjnych (internetowych). Każdy wykład rozpoczyna się od krótkiej prezentacji i dyskusji nad najważniejszymi wydarzeniami z kraju i ze świata z ostatniego tygodnia, przy aktywnym udziale zarówno prowadzącego, jak i studentów. Studenci przez krótką chwilę przyjmują rolę dziennikarzy-sprawozdawców, którzy mają przekazać zebrane informacje w sposób jasny, zrozumiały i efektywny. Pozwala to wypracować umiejętność sprawnego wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji na tematy bieżące oraz ich krytycznej analizy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A.Czubiński, Historia Powszechna 1939-1994, Poznań 1997, P. Johnson, Historia Świata, Londyn 1989, J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994, A.BRIGGS, P. CLAVIN Europa dwóch stuleci 1789-1989, Wrocław 2000. P. KENNEDY, Mocarstwa świata. Narodziny-rozkwit-upadek 1500-2000, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca: N. Aumonier, B. Beignier, P. Letellier, Eutanazja, Warszawa 2003, E. Badura, Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, Warszawa 1981, G. Bidwell, Bunt długich spódnic, Katowice 1972, Eutanazja w dyskusji - Euthanasie in der Diskussion , red. Piotr Morciniec, Opole 2001, D. G. Felder, 100 kobiet, które miały wpływ na dzieje ludzkości, Warszawa 1998, G. Fels, Świadkowie Jehowy bez retuszu, Niepokalanów 1996, B.Ferdek, Sekty i nowe ruchy religijne, Wrocław 1998, L. Gardocki, Prawo karne, Warszawa 2004, G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000, B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999, G. Janusz, Raport o sytuacji osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Warszawa 1994, M. Jędrzejewski, Młodzież a subkultury, Warszawa 1999, A. Jóźwiak, C. Marcinkowski, Wybrane problemy współczesnych operacji pokojowych, Warszawa 2002, Kobieta w nowym wieku, red. Jacek Bolewski, Kraków 2001, T. Kowalak, Kobieta we współczesnym świecie, Białystok 2006, E. Kowalewska, Być kobietą, ale jaką?, Warszawa 2007, M. Kuczyński, Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990-2000, Warszawa 2001, B. Marcińczyk, Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne, Katowice 1991, A.Marek, Prawo karne, Warszawa 2006, G. Mikrut, K. Wiktor, Sekty za zamkniętymi drzwiami, Kraków 2004, Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1995, S. Pawlak, Ochrona mniejszości narodowych w Europie, Warszawa 2001, M. Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992, Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, red. B. Suchodolski, Warszawa 1970, Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995, E. Polak-Pałkiewicz, Kobieta z twarzą, Warszawa 2005, Rodzina współczesna, red. M. Ziemska, Warszawa 2005, Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1998, P. Rybicki, J. Goćkowski, Autorytet w nauce, Wrocław 1980, J. Słonimska, Mechanizmy i funkcje grup młodzieżowych, Warszawa 1965, M. Szeroczyńska, Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie : studium prawnoporównawcze I.Wagner, Stałość czy zmienność autorytetów, Kraków 2005, Z. Zieliński, Eutanazja po polsku i inne dziwne sprawy, Radom 2003, A. Zwoliński, Feminizm: świat rodzaju żeńskiego, Kraków 1997, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej bądź ustnej w oparciu o treści omawiane podczas wykładu - W01, W02, W03, W05, W06, W08, W10, W16; U07, U08, U10, U11, U12, U14, U16, |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Zaleska | |
Prowadzący grup: | Ilona Zaleska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. |
|
Pełny opis: |
Głównym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. Problemy są omawiane i analizowane z ukazaniem ich rysu historycznego, co pozwala studentom lepiej zrozumieć współczesny charakter zjawiska oraz prześledzić ich ewolucję, kierunek zmian. Specyfika tematu wykładu wymaga ciągłej aktualizacji, niekiedy uzupełniania na bieżąco ustalonych wcześniej treści o nowe zagadnienia, problemy, które pojawiają się w trakcie jego realizacji. Stąd też prowadzący nie zawsze może/ i powinien trzymać się sztywno wskazanych ram tematycznych. Wykład powinien pobudzić studentów do refleksji nad otaczającym ich światem. Poruszane problemy powinny być ukazywane w sposób wielowymiarowy, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji zarówno tych tradycyjnych, jak i nietradycyjnych (internetowych). Każdy wykład rozpoczyna się od krótkiej prezentacji i dyskusji nad najważniejszymi wydarzeniami z kraju i ze świata z ostatniego tygodnia, przy aktywnym udziale zarówno prowadzącego, jak i studentów. Studenci przez krótką chwilę przyjmują rolę dziennikarzy-sprawozdawców, którzy mają przekazać zebrane informacje w sposób jasny, zrozumiały i efektywny. Pozwala to wypracować umiejętność sprawnego wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji na tematy bieżące oraz ich krytycznej analizy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Czubiński, Historia Powszechna 1939-1994, Poznań 1997, P. Johnson, Historia Świata, Londyn 1989, J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994, Literatura uzupełniająca: N. Aumonier, B. Beignier, P. Letellier, Eutanazja, Warszawa 2003. E. Badura, Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, Warszawa 1981. G. Bidwell, Bunt długich spódnic, Katowice 1972. D. G. Felder, 100 kobiet, które miały wpływ na dzieje ludzkości, Warszawa 1998. B.Ferdek, Sekty i nowe ruchy religijne, Wrocław 1998. G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000. B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999. G. Janusz, Raport o sytuacji osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Warszawa 1994. M. Jędrzejewski, Młodzież a subkultury, Warszawa 1999. A. Jóźwiak, C. Marcinkowski, Wybrane problemy współczesnych operacji pokojowych, Warszawa 2002. Kobieta w nowym wieku, red. Jacek Bolewski, Kraków 2001. T. Kowalak, Kobieta we współczesnym świecie, Białystok 2006. E. Kowalewska, Być kobietą, ale jaką?, Warszawa 2007. M. Kuczyński, Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990-2000, Warszawa 2001. B. Marcińczyk, Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne, Katowice 1991. A. Marek, Prawo karne, Warszawa 2006. G. Mikrut, K. Wiktor, Sekty za zamkniętymi drzwiami, Kraków 2004. S. Pawlak, Ochrona mniejszości narodowych w Europie, Warszawa 2001. M. Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992. Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995. E. Polak-Pałkiewicz, Kobieta z twarzą, Warszawa 2005. Rodzina współczesna, red. M. Ziemska, Warszawa 2005. P. Rybicki, J. Goćkowski, Autorytet w nauce, Wrocław 1980. J. Słonimska, Mechanizmy i funkcje grup młodzieżowych, Warszawa 1965. I. Wagner, Stałość czy zmienność autorytetów, Kraków 2005. Z. Zieliński, Eutanazja po polsku i inne dziwne sprawy, Radom 2003. A. Zwoliński, Feminizm: świat rodzaju żeńskiego, Kraków 1997. Ch. Bartlett, Konflikt globalny. Międzynarodowa rywalizacja wielkich mocarstw 1880-1990, Wrocław-Warszawa-Kraków 1997. A. BARTNICKI (red.), Zarys dziejów Afryki i Azji. Historia konfliktów 1869-2000, Warszawa 2000. M. Levitt, Hamas: Polityka, dobroczynność i terroryzm w służbie dżihadu, Kraków 2008. J. Gray, Al-Kaida i korzenie nowoczesności, Warszawa 2006. K. Armstrong, W imię Boga. Fundamentalizm w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, tłum. Kolczyńska, Joanna, W.A.B.: Warszawa 2005. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, tłum. Jankowska, Hanna: Warszawa 2003. J. Piwowarski, J. Depo, P. Pajorsk, Fundamentalizm islamski a terroryzm w XXI wieku, Juliusz Piwowarski, Kraków 2015. A. Krawczyk, Terroryzm ugrupowań fundamentalistycznych na obszarze Izraela w drugiej połowie XX wieku, Toruń 2007. O. Wasiuta, S. Wasiuta, P. Mazur, Państwo islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu, Warszawa 2018. O. Hanne, T. Flichy de La Neuville, Państwo islamskie: geneza nowego kalifatu, przeł. J. Donecki. G. Kubiński, Czarny kolor popkultury: Państwo islamskie i kultura popularna, Kraków 2018. D. Rosiak, Oblicza Wielkiej Brytanii: skąd wziął się Brexit i inne historie o Wyspiarzach, Wołowiec 2018. T. Snyder, Droga do niewolności. Rosja-Europa-Ameryka, Kraków 2019. M. Klimecki, Krym, Donieck, Ługańsk 2014-2015, Warszawa 2021. J. M. Fiszer, K. Świder, T. Stępniewski, Polska-Ukraina-Białoruś-Rosja, Obraz politycznej dynamiki regionu, Warszawa 2019. R. Service, Na Kremlu wiecznie zima. Rosja za drugich rządów Putina, Kraków 2022. |
|
Uwagi: |
Historia, studia stacjonarne II stopnia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Zaleska | |
Prowadzący grup: | Ilona Zaleska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. |
|
Pełny opis: |
Głównym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. Problemy są omawiane i analizowane z ukazaniem ich rysu historycznego, co pozwala studentom lepiej zrozumieć współczesny charakter zjawiska oraz prześledzić ich ewolucję, kierunek zmian. Specyfika tematu wykładu wymaga ciągłej aktualizacji, niekiedy uzupełniania na bieżąco ustalonych wcześniej treści o nowe zagadnienia, problemy, które pojawiają się w trakcie jego realizacji. Stąd też prowadzący nie zawsze może/ i powinien trzymać się sztywno wskazanych ram tematycznych. Wykład powinien pobudzić studentów do refleksji nad otaczającym ich światem. Poruszane problemy powinny być ukazywane w sposób wielowymiarowy, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji zarówno tych tradycyjnych, jak i nietradycyjnych (internetowych). Każdy wykład rozpoczyna się od krótkiej prezentacji i dyskusji nad najważniejszymi wydarzeniami z kraju i ze świata z ostatniego tygodnia, przy aktywnym udziale zarówno prowadzącego, jak i studentów. Studenci przez krótką chwilę przyjmują rolę dziennikarzy-sprawozdawców, którzy mają przekazać zebrane informacje w sposób jasny, zrozumiały i efektywny. Pozwala to wypracować umiejętność sprawnego wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji na tematy bieżące oraz ich krytycznej analizy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Czubiński, Historia Powszechna 1939-1994, Poznań 1997, P. Johnson, Historia Świata, Londyn 1989, J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994, Literatura uzupełniająca: N. Aumonier, B. Beignier, P. Letellier, Eutanazja, Warszawa 2003. E. Badura, Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, Warszawa 1981. G. Bidwell, Bunt długich spódnic, Katowice 1972. D. G. Felder, 100 kobiet, które miały wpływ na dzieje ludzkości, Warszawa 1998. B.Ferdek, Sekty i nowe ruchy religijne, Wrocław 1998. G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000. B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999. G. Janusz, Raport o sytuacji osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Warszawa 1994. M. Jędrzejewski, Młodzież a subkultury, Warszawa 1999. A. Jóźwiak, C. Marcinkowski, Wybrane problemy współczesnych operacji pokojowych, Warszawa 2002. Kobieta w nowym wieku, red. Jacek Bolewski, Kraków 2001. T. Kowalak, Kobieta we współczesnym świecie, Białystok 2006. E. Kowalewska, Być kobietą, ale jaką?, Warszawa 2007. M. Kuczyński, Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990-2000, Warszawa 2001. B. Marcińczyk, Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne, Katowice 1991. A. Marek, Prawo karne, Warszawa 2006. G. Mikrut, K. Wiktor, Sekty za zamkniętymi drzwiami, Kraków 2004. S. Pawlak, Ochrona mniejszości narodowych w Europie, Warszawa 2001. M. Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992. Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995. E. Polak-Pałkiewicz, Kobieta z twarzą, Warszawa 2005. Rodzina współczesna, red. M. Ziemska, Warszawa 2005. P. Rybicki, J. Goćkowski, Autorytet w nauce, Wrocław 1980. J. Słonimska, Mechanizmy i funkcje grup młodzieżowych, Warszawa 1965. I. Wagner, Stałość czy zmienność autorytetów, Kraków 2005. Z. Zieliński, Eutanazja po polsku i inne dziwne sprawy, Radom 2003. A. Zwoliński, Feminizm: świat rodzaju żeńskiego, Kraków 1997. Ch. Bartlett, Konflikt globalny. Międzynarodowa rywalizacja wielkich mocarstw 1880-1990, Wrocław-Warszawa-Kraków 1997. A. BARTNICKI (red.), Zarys dziejów Afryki i Azji. Historia konfliktów 1869-2000, Warszawa 2000. M. Levitt, Hamas: Polityka, dobroczynność i terroryzm w służbie dżihadu, Kraków 2008. J. Gray, Al-Kaida i korzenie nowoczesności, Warszawa 2006. K. Armstrong, W imię Boga. Fundamentalizm w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, tłum. Kolczyńska, Joanna, W.A.B.: Warszawa 2005. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, tłum. Jankowska, Hanna: Warszawa 2003. J. Piwowarski, J. Depo, P. Pajorsk, Fundamentalizm islamski a terroryzm w XXI wieku, Juliusz Piwowarski, Kraków 2015. A. Krawczyk, Terroryzm ugrupowań fundamentalistycznych na obszarze Izraela w drugiej połowie XX wieku, Toruń 2007. O. Wasiuta, S. Wasiuta, P. Mazur, Państwo islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu, Warszawa 2018. O. Hanne, T. Flichy de La Neuville, Państwo islamskie: geneza nowego kalifatu, przeł. J. Donecki. G. Kubiński, Czarny kolor popkultury: Państwo islamskie i kultura popularna, Kraków 2018. D. Rosiak, Oblicza Wielkiej Brytanii: skąd wziął się Brexit i inne historie o Wyspiarzach, Wołowiec 2018. T. Snyder, Droga do niewolności. Rosja-Europa-Ameryka, Kraków 2019. M. Klimecki, Krym, Donieck, Ługańsk 2014-2015, Warszawa 2021. J. M. Fiszer, K. Świder, T. Stępniewski, Polska-Ukraina-Białoruś-Rosja, Obraz politycznej dynamiki regionu, Warszawa 2019. R. Service, Na Kremlu wiecznie zima. Rosja za drugich rządów Putina, Kraków 2022. |
|
Uwagi: |
Historia, studia stacjonarne II stopnia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Zaleska | |
Prowadzący grup: | Ilona Zaleska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. |
|
Pełny opis: |
Głównym założeniem zajęć jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie. Problemy są omawiane i analizowane z ukazaniem ich rysu historycznego, co pozwala studentom lepiej zrozumieć współczesny charakter zjawiska oraz prześledzić ich ewolucję, kierunek zmian. Specyfika tematu wykładu wymaga ciągłej aktualizacji, niekiedy uzupełniania na bieżąco ustalonych wcześniej treści o nowe zagadnienia, problemy, które pojawiają się w trakcie jego realizacji. Stąd też prowadzący nie zawsze może/ i powinien trzymać się sztywno wskazanych ram tematycznych. Wykład powinien pobudzić studentów do refleksji nad otaczającym ich światem. Poruszane problemy powinny być ukazywane w sposób wielowymiarowy, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji zarówno tych tradycyjnych, jak i nietradycyjnych (internetowych). Każdy wykład rozpoczyna się od krótkiej prezentacji i dyskusji nad najważniejszymi wydarzeniami z kraju i ze świata z ostatniego tygodnia, przy aktywnym udziale zarówno prowadzącego, jak i studentów. Studenci przez krótką chwilę przyjmują rolę dziennikarzy-sprawozdawców, którzy mają przekazać zebrane informacje w sposób jasny, zrozumiały i efektywny. Pozwala to wypracować umiejętność sprawnego wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji na tematy bieżące oraz ich krytycznej analizy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Czubiński, Historia Powszechna 1939-1994, Poznań 1997, P. Johnson, Historia Świata, Londyn 1989, J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994, Literatura uzupełniająca: N. Aumonier, B. Beignier, P. Letellier, Eutanazja, Warszawa 2003. E. Badura, Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, Warszawa 1981. G. Bidwell, Bunt długich spódnic, Katowice 1972. D. G. Felder, 100 kobiet, które miały wpływ na dzieje ludzkości, Warszawa 1998. B.Ferdek, Sekty i nowe ruchy religijne, Wrocław 1998. G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000. B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999. G. Janusz, Raport o sytuacji osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Warszawa 1994. M. Jędrzejewski, Młodzież a subkultury, Warszawa 1999. A. Jóźwiak, C. Marcinkowski, Wybrane problemy współczesnych operacji pokojowych, Warszawa 2002. Kobieta w nowym wieku, red. Jacek Bolewski, Kraków 2001. T. Kowalak, Kobieta we współczesnym świecie, Białystok 2006. E. Kowalewska, Być kobietą, ale jaką?, Warszawa 2007. M. Kuczyński, Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990-2000, Warszawa 2001. B. Marcińczyk, Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne, Katowice 1991. A. Marek, Prawo karne, Warszawa 2006. G. Mikrut, K. Wiktor, Sekty za zamkniętymi drzwiami, Kraków 2004. S. Pawlak, Ochrona mniejszości narodowych w Europie, Warszawa 2001. M. Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992. Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995. E. Polak-Pałkiewicz, Kobieta z twarzą, Warszawa 2005. Rodzina współczesna, red. M. Ziemska, Warszawa 2005. P. Rybicki, J. Goćkowski, Autorytet w nauce, Wrocław 1980. J. Słonimska, Mechanizmy i funkcje grup młodzieżowych, Warszawa 1965. I. Wagner, Stałość czy zmienność autorytetów, Kraków 2005. Z. Zieliński, Eutanazja po polsku i inne dziwne sprawy, Radom 2003. A. Zwoliński, Feminizm: świat rodzaju żeńskiego, Kraków 1997. Ch. Bartlett, Konflikt globalny. Międzynarodowa rywalizacja wielkich mocarstw 1880-1990, Wrocław-Warszawa-Kraków 1997. A. BARTNICKI (red.), Zarys dziejów Afryki i Azji. Historia konfliktów 1869-2000, Warszawa 2000. M. Levitt, Hamas: Polityka, dobroczynność i terroryzm w służbie dżihadu, Kraków 2008. J. Gray, Al-Kaida i korzenie nowoczesności, Warszawa 2006. K. Armstrong, W imię Boga. Fundamentalizm w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, tłum. Kolczyńska, Joanna, W.A.B.: Warszawa 2005. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, tłum. Jankowska, Hanna: Warszawa 2003. J. Piwowarski, J. Depo, P. Pajorsk, Fundamentalizm islamski a terroryzm w XXI wieku, Juliusz Piwowarski, Kraków 2015. A. Krawczyk, Terroryzm ugrupowań fundamentalistycznych na obszarze Izraela w drugiej połowie XX wieku, Toruń 2007. O. Wasiuta, S. Wasiuta, P. Mazur, Państwo islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu, Warszawa 2018. O. Hanne, T. Flichy de La Neuville, Państwo islamskie: geneza nowego kalifatu, przeł. J. Donecki. G. Kubiński, Czarny kolor popkultury: Państwo islamskie i kultura popularna, Kraków 2018. D. Rosiak, Oblicza Wielkiej Brytanii: skąd wziął się Brexit i inne historie o Wyspiarzach, Wołowiec 2018. T. Snyder, Droga do niewolności. Rosja-Europa-Ameryka, Kraków 2019. M. Klimecki, Krym, Donieck, Ługańsk 2014-2015, Warszawa 2021. J. M. Fiszer, K. Świder, T. Stępniewski, Polska-Ukraina-Białoruś-Rosja, Obraz politycznej dynamiki regionu, Warszawa 2019. R. Service, Na Kremlu wiecznie zima. Rosja za drugich rządów Putina, Kraków 2022. |
|
Uwagi: |
Historia, studia stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.