Warsztat naukowy historyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-WNH12-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat naukowy historyka |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość ważnych pojęć historycznych. Znajomość podstawowej faktografii z poszczególnych epok. Świadomość metodologiczna i warsztatowa historyka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. - aktywny udział w zajęciach (1 pkt) 30 godz. - konsultacje (1 pkt) 30 godz. - lektura, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prac pisemnych (1 pkt) 30 godz. - przygotowanie do kolokwium końcowego (1 pkt) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Student posiada poszerzoną wiedzę na temat trendów badawczych w badaniach historycznych. K_W01 W2 Student zna wybrane najważniejsze nurty badawcze. K_W01, K_W11 W3 Student poznał podstawowe założenia warsztatowe historyków z różnych specjalności. K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 Słuchacz doskonali umiejętności warsztatowych i poszerza wszechstronność tych umiejętności. K_U01 U2 Student doskonali umiejętność formułowania własnych opinii na temat różnych nurtów badawczych w historii. K_U02, K_U06 U3 Student zdobuwa umiejętność dyskusji na tematy związane z warsztatem historyka. K_U06, K_U11 U4 Student potrafi zsyntetyzować przeczytane opracowania. K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Student ma ukształtowane umiejętności dyskusji w grupie w sposób etyczny i kulturalny. K_K04 K2 Student rozpoznaje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu historyka. K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Metody problemowe - dyskusja na zadany temat, prezentowanie referatów i dyskusja, analizowanie źródeł. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć student poszerza wiedzę o rodzajach źródeł dla różnych epok historycznych, o sposobach ich interpretacji oraz wykorzystywania wyników analizy. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć o charakterze ćwiczeniowym studenci zapoznają się z kwestiami źródłoznawczymi i metodologią badań na przykładzie wybranych problemów związanych z poszczególnymi okresami historycznymi i działami historii (historia: kultury, religii, gospodarcza, wojskowa, bizantynistyka). Tematyka zajęć uwzględnia zagadnienia nauk pomocniczych właściwych dla epok i specjalności oraz specyficzne zagadnienia związane z odmiennością dziejów różnych rejonów geograficznych. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy o wykorzystaniu internetu na różnych etapach procedury badawczej |
Literatura: |
Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie: informator o zasobie, red. Teresa Zielińska, Warszawa 1992. Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie: informator o zasobie archiwalnym, red. Dorota Lewandowska, Warszawa 2008. Braudel F., Historia i trwanie, Warszawa 1999. Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Domańska E., Historie niekonwencjonalne, Poznań 2006. Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918. Konteksty-koncepcje programowe-realia, Poznań 2011. Kula M., Historia - moja miłość : (z zastrzeżeniami), Lublin 2005. Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. Labuda G., O historykach. Kto jest kim w dziejopisarstwie polskim, Poznań 2010. Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2008. Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. W. McKInley Runyan, Historie życia a psychobiografia, Warszawa 1992. Krochmal A., Polskie instytucje za granicą: przewodnik po zbiorach archiwalnych, Warszawa 2004. Kula W., O co chodzi w historii, Warszawa 2008. E.A. Mierzwa, Historyka. Wstęp do badań, Piotrków trybunalski 2001 Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, pod red. B. Wagner, T. Wiślicza, Zabrze 2008. Pamiętniki, dzienniki i relacje jako źródła do badań historycznych (XVIII-XX w.), pod red. K. Karolczaka, Kraków 2011. Pawlak M., J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991. Stanisław Piekarczyk, W średniowiecznej rzeczywistości, Warszawa 1987 Stanisław Piekarczyk, O pojęciu "kultury symbolicznej" kilka uwag metodologicznych, Przegląd Humanistyczny , 23 /2 (161), 1979, s. 1-20 Stanisław Piekarczyk, Historyk i matematyka współczesna Przegląd Historyczny, 63 /1, 1972, s. 109-127 J. Preizner, Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie, Kraków 2012. R. Przybylak, G. Wójcik, K. Marciniak, W. Chorążyczewski, W. Nowosad, K. Syta, Zmienność warunków termiczno-opadowych w Polsce w okresie 1501-1840 w świetle danych historycznych, [w:] Przegląd Geograficzny 76/1, 2004, s. 5-31 Salmonowicz S., O rzemiośle recenzenta: studia z warsztatu historyka, Warszawa 1999. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2005. Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001. Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2009. Żarnowski J., Historia społeczna. Metodologia-ewolucja-perspektywy, Warszawa 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wygłoszonych referatów. Ocena aktywności na zajęciach. Kolokwium końcowe. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Młynarczyk, Marcin Pawlak | |
Prowadzący grup: | Jacek Młynarczyk, Marcin Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Jacek Młynarczyk, Marcin Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Pawlak | |
Prowadzący grup: | Jacek Młynarczyk, Marcin Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W czasie zajęć student poszerza wiedzę o rodzajach źródeł dla różnych epok historycznych, o sposobach ich interpretacji oraz wykorzystywania wyników analizy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć o charakterze ćwiczeniowym studenci zapoznają się z kwestiami źródłoznawczymi i metodologią badań na przykładzie wybranych problemów związanych z poszczególnymi okresami historycznymi i działami historii (historia: kultury, religii, gospodarcza, wojskowa, bizantynistyka). Tematyka zajęć uwzględnia zagadnienia nauk pomocniczych właściwych dla epok i specjalności oraz specyficzne zagadnienia związane z odmiennością dziejów różnych rejonów geograficznych. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy o wykorzystaniu internetu na różnych etapach procedury badawczej. |
|
Literatura: |
Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie: informator o zasobie, red. Teresa Zielińska, Warszawa 1992. Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie: informator o zasobie archiwalnym, red. Dorota Lewandowska, Warszawa 2008. Braudel F., Historia i trwanie, Warszawa 1999. Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Domańska E., Historie niekonwencjonalne, Poznań 2006. Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918. Konteksty-koncepcje programowe-realia, Poznań 2011. Kula M., Historia - moja miłość : (z zastrzeżeniami), Lublin 2005. Kula M., Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. Labuda G., O historykach. Kto jest kim w dziejopisarstwie polskim, Poznań 2010. Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2008. Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. W. McKInley Runyan, Historie życia a psychobiografia, Warszawa 1992. Krochmal A., Polskie instytucje za granicą: przewodnik po zbiorach archiwalnych, Warszawa 2004. Kula W., O co chodzi w historii, Warszawa 2008. E.A. Mierzwa, Historyka. Wstęp do badań, Piotrków trybunalski 2001 Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, pod red. B. Wagner, T. Wiślicza, Zabrze 2008. Pamiętniki, dzienniki i relacje jako źródła do badań historycznych (XVIII-XX w.), pod red. K. Karolczaka, Kraków 2011. Pawlak M., J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991. Stanisław Piekarczyk, W średniowiecznej rzeczywistości, Warszawa 1987 Stanisław Piekarczyk, O pojęciu "kultury symbolicznej" kilka uwag metodologicznych, Przegląd Humanistyczny , 23 /2 (161), 1979, s. 1-20 Stanisław Piekarczyk, Historyk i matematyka współczesna Przegląd Historyczny, 63 /1, 1972, s. 109-127 J. Preizner, Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie, Kraków 2012. R. Przybylak, G. Wójcik, K. Marciniak, W. Chorążyczewski, W. Nowosad, K. Syta, Zmienność warunków termiczno-opadowych w Polsce w okresie 1501-1840 w świetle danych historycznych, [w:] Przegląd Geograficzny 76/1, 2004, s. 5-31 Salmonowicz S., O rzemiośle recenzenta: studia z warsztatu historyka, Warszawa 1999. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2005. Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001. Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2009. Żarnowski J., Historia społeczna. Metodologia-ewolucja-perspektywy, Warszawa 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.