Źródła do dziejów Europy w średniowieczu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-ZDEwŚ-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Źródła do dziejów Europy w średniowieczu |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta mieści się w przedziale 60 godzin - 2 p. udział w zajęciach 30 godz.- 1 p. praca własna 30 godz.- 1 p. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza: • zna genezę i znaczenie pojęć inwestytura, immunitet, system feudalny, prawo salickie • zna i rozumie pojęcia: negocjacje, relacje, konflikt • zna i rozumie pojęcia: hołd, lenno, senior, wasal, princeps, ekspansja, traktat, rozejm, marchia • zna pojęcia źródła historyczne, literatura naukowa • zna i rozumie pojęcia: kronika, rocznik, hagiografia, dokument, transumpt, widymat • zna zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych • zna zasady poszukiwania literatury naukowej • zna zasady korzystania z bibliografii • zna podstawowe źródła z zakresu wędrówek ludów (V-VI wiek) • zna podstawowe źródła dotyczące dziejów Anglii w XII-XIII wieku • zna podstawowe źródła na temat lewantyńskich wypraw krzyżowych w XI-XIII wieku • poznaje pojęcia przestrzeń, terytorium, władztwo, państwo • poznaje podstawowy zakres źródeł do dziejów reformy kościoła i sporu o inwestyturę w X-XII wieku • poznaje najważniejsze źródła narracyjne do dziejów Francji w XIII wieku • zna zasady periodyzacji dziejów w historiografii • poznaje pojęcia margrabia, hrabia, komtur, kapituła, Rzesza, elekcja, prawo niemieckie, przywilej, centralizacja, decentralizacja, asyzy feudalne, albigensi, katarzy • zna podstawowe nauki pomocnicze historii i rozumie ich znaczenie w badaniach nad średniowieczem • zna zasady ustalania i porządkowania faktów |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętności: • charakteryzuje i odróżnia zmiany terytorialne i państwowe w okresie wędrówek ludów w IV-VI wieku • charakteryzuje i rozpoznaje terytoria państw frankijskich między V a X wiekiem • wskazuje podstawowe róźnice między ustrojem scentralizowanym i zdecentralizowanym • dostrzega specyfikę poszczególnych państw w Italii w V-IX wieku • dostrzega specyfikę terytorialną i ustrojową poszczególnych obszarów krajów niemieckich w IX-XV wieku • potrafi korzystać ze zbiorów bibliotecznych (w wersji klasycznej i elektronicznej) • zna bibliografie i potrafi je wykorzystywać w celach badawczych • wskazuje różnice między ustrojami politycznymi cesarstwa, monarchii, księstwa, państwa zakonnego • charakteryzuje układ klasycznego poddaństwa w ustroju feudalnym • wyjaśnia czym są relacje etniczne • rozumie cel porównywania ustrojów • wyjaśnia czym są relacje polityczne • rozumie cel i zasady istnienia ustrojów państowych • rozumie znaczenie chrześcijaństwa dla rozwoju średniowiecznej Europy • dostrzega istnienie określonych, uniwersalnych reguł w kontaktach dyplomatycznych • wyjaśnia czym są relacje gospodarcze i społeczne • zna pojęcia: czas, miejsce i autorstwo źródła • rozumie zagadnienie tworzenia państw scentralizowanych na przykładzie losów zakonów rycerskich • wyjaśnia jaką rolę odgrywają relacje kulturalne przy tworzeniu tożsamości narodowej • dostrzega wagę wykształcenia w aktywności średniowiecznych władców • rozumie pojęcia fałszerstwa i falsyfikatu • rozumie pojęcia wiarygodności i autentyczności w ocenie przekazu źródłowego • objaśnia podstawowe różnice między terytoriami Italii w XIII wieku • rozumie pojęcie „unia personalna” • zna zasady ustalania faktów • zna zasady porządkowania faktów • dostrzega różnice między dynamiką i rodzajami działań militarnych • rozumie pojęcia: margrabia, prawo niemieckie, hołd |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Zna podstawowe warunki współpracy i konfliktów między narodami i państwami Dostrzega rolę języka w kształtowaniu się wspólnoty społecznej, narodowej i państwowej Umie wykazać jakie są podstawowe cechy społeczeństwa stanowego Rozumie na czym polegają różnice ustrojowe w państwach późnego średniowiecza Dostrzega nierówności społeczne i przyczyny, które leżą u ich podstaw Widzi różnice między sprawną a nieudolną władzą państwową Rozumie ponadczasowość motywacji ludzkich działań Potrafi wskazać idee i ich wpływ na przeobrażenia ludzi i społeczeństw Dostrzega postęp technologiczny i jego wpływ na zmiany w sposobie funkcjonowania człowieka Widzi znaczenie języka i pisma dla kształtowania wspólnoty Potrafi dostrzec znaczenie religii i duchowości w kształtowaniu postaw wspólnotowych |
Metody dydaktyczne: | analiza średniowiecznych tekstów źródłowych (opublikowanych i oryginalnych); opis; pokaz; obserwacja; analiza mapy |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu będą prezentowane i analizowane podstawowe źródła bądź ich fragmenty, kluczowe dla dziejów Europy i krajów basenu Morza Śródziemnego w okresie między V a XV wiekiem, zredagowane zarówno w języku łacińskim jak i w językach narodowych (zwłaszcza francuskim i niemieckim). |
Pełny opis: |
Wędrówki ludów Ekspansja bizantyjska w VI wieku Frankowie i ich państwo w V-IX wieku Kościół rzymski w X-XII wieku Cesarstwo i papiestwo do połowy XIII wieku Lewantyńskie wyprawy krzyżowe Zakony rycerskie w XII-XIV wieku Francja w XI-XIII wieku Anglia w XI-XIII wieku Przemiany społeczno-polityczne Europy w XIV wieku Przemiany kulturowe Europy w X-XV wieku Wojna stuletnia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza T. Manteuffel, Historia powszechna średniowiecza R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy Lieratura uzupełniająca: J. Garbacik, Pieradzka, Teksty źródłowe do nauki historii powszechnej wieków średnich, Kraków 1974 (i n.) Upadek cesarstwa rzymskiego i początki feudalizmu na zachodzie i w Bizancjum, oprac. M. H. Serejski, Warszawa 1954 (i n.) J. Hauziński, Kraje i kultury śródziemnomorskie, Poznań 1990 Wiek V-XV, Warszawa 2002 (i n.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach; Pisemny egzamin na ocenę z całości przerobionego materiału |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Jóźwiak, Krzysztof Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Jóźwiak, Krzysztof Kwiatkowski, Anna Maleszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu będą prezentowane i analizowane podstawowe źródła bądź ich fragmenty, kluczowe dla dziejów Europy i krajów basenu Morza Śródziemnego w okresie między V a XV wiekiem, zredagowane zarówno w języku łacińskim jak i w językach narodowych (zwłaszcza francuskim i niemieckim). |
|
Pełny opis: |
Opisy tematów realizowanych na zajęciach w roku akademickim 2022/2023 znajdują się w zakładkach poszczególnych grup. |
|
Literatura: |
por. opisy w poszczególnych grupach |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja, Sławomir Jóźwiak | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja, Sławomir Jóźwiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja, Sławomir Jóźwiak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Jóźwiak, Krzysztof Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.