Chrześcijaństwo średniowieczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-OG-CHSR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Chrześcijaństwo średniowieczne |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouczelniane z dziedziny nauk humanistycznych - w jezyku polskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.): udział w wykładach – 30 h konsultacje indywidualne – 5 h czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - czytanie literatury – 5 h - przygotowanie do zajęć – 10 h - przygotowanie do zaliczenia – 10 h Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna genezę chrześcijaństwa W2: zna prawne podstawy kształtowania się struktur kościelnych W3: poznaje relacje między judaizmem a chrześcijaństwem W4: zna historię papiestwa W5: poznaje zasady monastycyzmu średniowiecznego W6: poznaje główne nurty myśli teologicznej i filozoficznej W7: poznaje zasady funkcjonowania i rolę uniwersytetów W8: zna istotę schizmy wschodniej i zachodniej w chrześcijaństwie. W9: poznaje przebieg wypraw krzyżowych W10: zna różne ruchy religijne oraz zasady pobożności średniowiecznej W11: zapoznaje się z najważniejszymi soborami powszechnymi i ich postanowieniami W12: zna najważniejsze herezje średniowiecza i ich założenia |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi ukazać genezę chrześcijaństwa U2: rozumie procesy chrystianizacyjne w państwach Europy U3: rozróżnia reguły zakonne U4: potrafi wskazać najważniejszych filozofów i teologów oraz scharakteryzować ich poglądy U5: potrafi ukazać podstawy średniowiecznej religijności U6: potrafi ukazać przyczyny i konsekwencje rewolucji husyckiej U7: potrafi ukazać prawne podstawy funkcjonowania Kościoła U8: umie wskazać na różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi lepiej rozumieć sytuację współczesnego chrześcijaństwa K2: potrafi wskazać na przyczyny procesów laicyzacji współczesnego społeczeństwa K3: ma podstawy do interpretacji współczesnych dokumentów Kościoła K4: lepiej rozumie powstawanie |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące - pokaz Metody dydaktyczne podające - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest pokazaniu rozwoju chrześcijaństwa od starożytności do końca średniowiecza. Zostaną w nim omówione zarówno przemiany instytucji kościelnych, jak i rozwój struktur organizacyjnych Kościoła wschodniego i zachodniego. W trakcie wykładu zostanie ponadto zaprezentowana myśl chrześcijańska – filozoficzna i teologiczna. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie. Pojęcie chrześcijaństwa. 1.Procesy chrystianizacyjne w Europie wczesnośredniowiecznej. 2.Chrześcijaństwo średniowieczne. 3.Duchowość chrześcijańska. 4.Religijność średniowieczna 5.Teologia średniowieczna. 6.Kaznodziejstwo średniowieczne. 7.Filozofia średniowieczna. 8.Liturgia średniowieczna. 9.Sztuka chrześcijańska. |
Literatura: |
• Historia chrześcijaństwa, t.4-5, pod red. G. Dragon, P. Riche, A. Vouchez, Warszawa 1999-2001. • Duchowość chrześcijańska, pod red. G. Mursella, Częstochowa 2004. • Ch. Dawson, Formowanie się chrześcijaństwa, Warszawa 1987. • Katolicyzm wczesnośredniowieczny, pod red. J. Kellera, Warszawa 1973. • Katolicyzm średniowieczny, pod red. J. Kellera, Warszawa 1977. • E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987. • B. Dumezil, Chrześcijańskie korzenie Europy, Kęty 2008. • W. H. Carroll, Historia chrześcijaństwa, t.1 Narodziny chrześcijaństwa, Wrocław 2009. • A. Vouchez, Duchowość średniowiecza, Gdańsk 2006. • Zarys dziejów religii, pod red. J. Kellera i innych, Warszawa 1988. • J. N. D. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988. • Animarum kultura. Studia nad kulturą religijną na ziemiach polskich w średniowieczu, t.1 Struktury kościelno-publiczne, pod red. H. Manikowskiej, Warszawa 2008. • Historia filozofii średniowiecznej, pod red. J. Legowicza, Warszawa 1979. • Chrześcijaństwo w Polsce, pod red. J. Kłoczowskiego, Lublin 1992. • J. Kłoczowski, Wspólnoty chrześcijańskie w tworzącej się Europie, Poznań 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach i konsultacjach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Radzimiński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Radzimiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Radzimiński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Radzimiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.