Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Integracja nordycka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-SB-S:IN-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Integracja nordycka
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zajęcia obejmują tematykę z zakresu relacji politycznych, kulturalnych, gospodarczych i społecznych. Studenci powinni posiadać dobrą znajomość historii krajów skandynawskich i podstawową wiedzę na temat kultury i gospodarki Skandynawii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS:

- aktywny udział w zajęciach: 30 godzin

- bieżące czytanie literatury przedmiotu: 7,5 godziny

- wcześniejsze przygotowanie do zajęć (sporządzenie notatek): 10 godzin

- przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (systematyczna praca przez cały semestr): 12,5 godziny

Efekty uczenia się - wiedza:

student zna szczegółowo wybrane zagadnienia z dziejów poszczególnych państw skandynawskich

student zna szczegółowo wybrane zagadnienia dotyczące stosunków bilateralnych oraz multilateralnych państw skandynawskich

student zna terminologię z zakresu historii i kultury państw skandynawskich

student zna różne źródła informacji oraz rozumie ich przydatność w badaniach nad dziejami i współczesnością krajów skandynawskich

student posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację wytworów kultury skandynawskiej

student wykazuje pogłębioną znajomość historii porównawczej Europy

student zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość mieszkańców zamieszkujących państwa skandynawskie


Efekty uczenia się - umiejętności:

student stosuje świadomie w mowie i w piśmie terminologię właściwą dla historii i nauk pokrewnych

student argumentuje i uzasadnia swoje stanowisko w dyskusji naukowej, wykorzystując wiedzę i własne doświadczenia badawcze, jak też poglądy reprezentantów różnych nurtów historiograficznych


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

student ma świadomość zakresu swojej wiedzy na temat przeszłości i kultury państw skandynawskich i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie znajomości tego regionu Europy

student ma świadomość wartości spuścizny kulturowej regionu skandynawskiego

student rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy o państwach skandynawskich

student uznaje i szanuje inne punkty widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym, okazuje zrozumienie dla wartości i postaw ludzi w różnych okresach historycznych i kulturowych


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka

Skrócony opis:

Studenci zdobywają wiedzę z zakresu historii państw skandynawskich od XIV do XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy oraz trudnych relacji multilateralnych czy bilateralnych.

Pełny opis:

Współpraca między państwami unii kalmarskiej (1397-1523)

Królestwo Danii i Norwegii

Unia szwedzko-norweska

Stosunki bilateralne między państwami nordyckimi w I połowie XX w.

Grupa Oslo

Plan Marshalla a kraje skandynawskie

Nordycki związek polityczno-obronny

Rada Nordycka

Nordycka wspólnota kulturowa

Nordycka wspólnota gospodarcza

Nordycka Rada Ministrów

Nordycki Komitet Współpracy Ekonomicznej

Wspólny Rynek Północy

Nordycka Unia Ekonomiczna

Kraje nordyckie a integracja europejska

Nordycka współpraca społeczna

Migracje do krajów nordyckich i ich wpływ na integrację; multikulturowość

Literatura:

Andersson I., Dzieje Szwecji, Warszawa 1967.

Bereza-Jarociński A., Zarys dziejów Norwegii, Warszawa 1991.

Brodecki Z., Prawo integracji w Europie, Warszawa 2008.

Cieślak T., Historia najnowsza krajów skandynawskich, Warszawa 1978.

Idem., Historia Finlandii, Wrocław 1983.

Idem, Norwegia: z dziejów XIX i XX w., Poznań 1970.

Czarny M. R., Dylematy energetyczne państw regionu nordyckiego, Kielce 2009.

Dośpiał-Borysiak K., Państwa nordyckie a Unia Europejska, Warszawa 2007.

Eadem, Polityka Szwecji i Finlandii w regionie Morza Bałtyckiego, Toruń 2006.

Jussila O., Hentilä S., Nevakivi J., Historia polityczna Finlandii 1809-1999, Kraków 2001.

Koncepcje integracji w Europie w XX i XXI wieku: myśl polityczna pod red. Huberta Stysa, Toruń 2008.

Koncepcje integracji w Europie w XX i XXI wieku: prawo, stosunki międzynarodowe, pod red. Dawida Bunikowskiego, Roberta Musiałkiewicza, Toruń 2008.

Klepacki Z. M., Ławniczak R., Rada Nordycka a współpraca i integracja państw skandynawskich, Warszawa 1976.

Księżopolski M., Systemy zabezpieczenia społecznego w krajach nordyckich, Warszawa 1988.

Ku integracji krajów bałtyckich: Bałtyckie Forum Ekologiczne, V międzynarodowe sympozjum, [IX 1992, Gdańsk]: materiały naukowe zjazdu, pod red. Jerzego Jaśkowskiego, Gdańsk 1993.

Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-2000, Warszawa 2003.

Kuśmierczyk M., Szwecja wobec integracji europejskiej, Szczecin 2001.

Marszałek-Kawa J., Parlamenty jednoizbowe w państwach nordyckich : pozycja i funkcjonowanie, Toruń 2003.

Matera R., Integracja ekonomiczna krajów nordyckich, Toruń 2002. Milczarczyk-Woźniak A., Współzależność globalizacji i integracji regionalnej - miejsce i rola Unii Europejskiej, Warszawa 2008.

Mizerska M., Relacje polsko-szwedzkie w warunkach integracji europejskiej, Warszawa 2008.

Modele integracji międzynarodowej: uniwersalny, kontynentalny, sektorowy a idee, państwo, prawo: zbiór studiów pod red. Tadeusza Smolińskiego, szczecin 2006.

Nordycki model demokracji i państwa dobrobytu: zbiór tekstów, pod red. Terje Steena Edvardsena i Bernta Hagtveta; tł. z norweskiego Andrzej Bereza-Jarociński [et al.], Łódź 1994.

Norwegia w pierwszej połowie XX wieku: studia pod red. Emilii Denkiewicz-Szczepaniak, toruń 2004.

Nowiak J., Współpraca nordycka: wzór dobrej polityki, Poznań 2001.

Nowiak W., Nordycki model "welfare state" w realiach XXI wieku : dylematy wyboru i ewolucja systemu w społeczeństwach dobrobytu - wnioski praktyczne, Poznań 2011.

Piotrowski B., Integracja Skandynawii. Od Rady Nordyckiej do wspólnoty europejskiej, Poznań 2006.

Idem, Tradycje jedności Skandynawii. Od mitu wikińskiego do idei nordyckiej, Poznań 2006.

Problemy współpracy gospodarczej w Regionie Bałtyckim w kontekście integracji europejskiej: IV międzynarodowe seminarium "Rozwój Europy Bałtyckiej" pod red. nauk. Aranki Ignasiak-Szulc i Wojciecha Kosiedowskiego, Toruń 2008.

Regiony Europy: uwarunkowania, wyzwania i perspektywy rozwoju, pod red. Alicji Stępień-Kuczyńskiej, Katarzyny Dośpiał-Borysiak i Roberta Łos, Toruń 2009.

Regiony pogranicza w dobie integracji europejskiej: wielokulturowość, współpraca, wymiana: praca zbiorowa pod red. Ewy Jurczyńskiej-McCluskey, Katarzyny Piątek, Patrycji Bałdys, Bielsko-Biała 2007.

Stemplowski R., Elementy politycznej filozofii integracji państw europejskich w XX-XXI w.: streszczenie, materiały źródłowe i bibliografia wykładów w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2010.

Wiejacz J., Tendencje integracyjne w Skandynawii, w: „Komunikaty Instytutu Bałtyckiego”, z. 14.

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja w oparciu o literaturę, esej, projekt, pisemna praca, obecność i aktywność podczas zajęć oraz prezentacja wybranego problemu związanego z tematyką konwersatorium

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kania
Prowadzący grup: Krzysztof Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kania
Prowadzący grup: Krzysztof Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kania
Prowadzący grup: Krzysztof Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)