Ustrój i systemy parlamentarne krajów skandynawskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-SB-S:USP-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ustrój i systemy parlamentarne krajów skandynawskich | ||
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w zajęciach - 30 godzin |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna strukturę naczelnych władz państwa w krajach skandynawskich – K_W01, K_W03, K_W06 W2: zna cechy charakterystyczne obowiązujących konstytucji skandynawskich - K_W01, K_W03, K_W06 W3: zna system wyborczy państw skandynawskich - K_W01, K_W03, K_W06 W4: zna systemy władz lokalnych - K_W01, K_W03, K_W06 W5: zna kompetencje naczelnych władz państwowych w Skandynawii - K_W01, K_W03, K_W06 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi porównać systemy rządów poszczególnych państw skandynawskich – K_U01, K_U02, K_U04 U2: potrafi scharakteryzować konstytucję poszczególnych państw skandynawskich - K_U01, K_U02 U3: przygotowuje referat na wybrany temat – K_U04, K_U5, K_U06 U4: opisuje systemy władz lokalnych w krajach skandynawskich |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi współpracować w grupie – K_K02 K2: szanuje poglądy innych osób – K_K06 K3: rozumie potrzebę dalszego pogłębiania swojej wiedzy – K_K01 |
||
Metody dydaktyczne: | pokaz, pogadanka, wykład konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z ustrojami parlamentarnymi i systemami rządów krajów skandynawskich. |
||
Pełny opis: |
Na zajęciach zostanie przedstawiona ewolucja instytucji ustrojowych wszystkich państw skandynawskich, wraz z uwzględnieniem specyficznych stosunków etnicznych i kulturowych. Analizowane będą konstytucje i podstawowe akty ustrojowe Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii. Zwrócona będzie uwaga na podobieństwa i zróżnicowania instytucji prawno-ustrojowych państw tego regionu. Studenci powinni posiadać dobrą znajomość historii poszczególnych państw skandynawskich. Na zajęciach analizowane będą konstytucje państw skandynawskich. |
||
Literatura: |
A. Bereza – Jarociński, Zarys dziejów Norwegii, Warszawa 1991 T. Cieślak, Zarys historii najnowszej krajów skandynawskich, Warszawa 1978 T. Cieślak, Historia Finlandii, Wrocław-Warszawa-Kraków 1983 W. Czapliński, Dzieje Danii nowożytnej, 1500-1975, Warszawa 1975 M. Grzybowski, Dania. Zarys systemu ustrojowego, Kraków 2017 M. Grzybowski, Konstytucja Danii, Wrocław- Warszawa-Kraków 1982 M. Grzybowski, Norwegia. Zarys systemu ustrojowego, Kraków 2015. M. Grzybowski, Współczesny parlamentaryzm skandynawski, Kraków-Warszawa 1988 M. Grzybowski, Systemy polityczne współczesnej Skandynawii, Warszawa 1989 M. Grzybowski, Folketing – parlament Królestwa Danii, Warszawa 1993 M. Grzybowski, Dania. Zarys systemu ustrojowego, Kielce 1996 J. Osiński, Konstytucja Królestwa Norwegii, warszawa 1996 J. Osiński, Parlament i rząd w Królestwie Norwegii, Warszawa 1994 J. Osiński, Storting – parlament Królestwa Norwegii, Warszawa 1993 S. Sagan, Współdziałanie parlamentu i rządu w Królestwie Szwecji, Katowice 1991 S. Sagan, Riksdag – parlament Królestwa Szwecji, Warszawa 1992 S. Sagan, Ustrój polityczny Szwecji, Katowice 1994 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ostateczną ocenę studenta składa się jego aktywność na zajęciach oraz ocena z kolokwium (K_W01, K_W03, K_W06, K_U01, K_U02, K_U04). Skala ocen z kolokwium: 91%-100% - bardzo dobry 81%-90% - dobry plus 71%-80% - dobry 61%-70% - dostateczny plus 51%-60% - dostateczny 0%-50% - niedostateczny |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magda Gawinecka-Woźniak, Jarosław Kłaczkow | |
Prowadzący grup: | Magda Gawinecka-Woźniak, Jarosław Kłaczkow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Pranke | |
Prowadzący grup: | Piotr Pranke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.