Sztuka wojenna średniowiecza
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1202-W-SzWSr-S1 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
| Nazwa przedmiotu: | Sztuka wojenna średniowiecza |
| Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta mieści się w wymiarze 60 godzin dla wykładu i 60 godzin dla ćwiczeń. |
| Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza: • zna genezę i znaczenie pojęć feudalizm, rycerz, zaciężny, kondotier • zna i rozumie pojęcia: negocjacje, rokowania, rozejm, „pokój Boży”, konflikt, traktat • zna i rozumie pojęcia: hołd, marchia, lenno, senior, princeps, sekularyzacja, ekspansja • zna pojęcia: źródła historyczne, literatura naukowa • zna i rozumie pojęcia: kronika, rocznik, biografia, hagiografia, dokument • zna zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych • zna zasady poszukiwania literatury naukowej • zna zasady korzystania z bibliografii • zna podstawowe źródła dotyczące najważniejszych konfliktów militarnych w Europie w epoce średniowiecza • poznaje pojęcia przestrzeń, terytorium, władztwo, państwo, Lewant • poznaje podstawowy zakres z zakresu rozwoju i funkcjonowania brani palnej • zna zasady periodyzacji okresu średniowiecza • poznaje pojęcia margrabia, hrabia, komtur, najemnik, centralizacja, decentralizacja • zna podstawowe nauki pomocnicze historii i rozumie ich znaczenie w badaniach nad wojskowością średniowiecza • zna zasady ustalania i porządkowania faktów • poznaje zasady kształtowania świadomości etnicznej, narodowej i państwowej |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętności: • charakteryzuje i odróżnia terytoria i granice najważniejszych państw europejskich między V a XV wiekiem • charakteryzuje i rozpoznaje terytoria Cesarstwa Bizantyjskiego i Lewantu między VI a XIV wiekiem • wskazuje podstawowe róźnice między państwem scentralizowanym i zdecentralizowanym • dostrzega specyfikę poszczególnych systemów wojskowych średniowiecza • dostrzega specyfikę rożnych sposobów prowadzenia wojny • potrafi korzystać ze zbiorów bibliotecznych (w wersji klasycznej i elektronicznej) • zna bibliografie i potrafi je wykorzystywać w celach badawczych • wskazuje różnice między ustrojami politycznymi cesarstwa, monarchii, księstwa, marchii, państwa zakonnego • charakteryzuje system wojskowy w ustroju feudalnym • wyjaśnia różnice między rozejmem a pokojem • rozumie cel porównywania ustrojów politycznych • wyjaśnia jaką rolę w dziejach konfliktów zbrojnych odgrywa szpiegostwo • rozumie zasady funkcjonowania monarchii dziedzicznej i stanowej • rozumie uniwersalne znaczenie wypraw krzyżowych dla Europy • dostrzega istnienie określonych, powszechnych reguł w kontaktach dyplomatycznych • wyjaśnia powiązania między wojną a gospodarką • zna pojęcia: czas, miejsce i autorstwo źródła • rozumie zagadnienie struktury administracyjnej i terytorialnej państwa • wyjaśnia jakie są podstawowe przyczyny wojen • dostrzega rolę wykształcenia w militarnych sukcesach średniowiecznych władców • rozumie pojęcia fałszerstwa i falsyfikatu • rozumie pojęcia wiarygodności i autentyczności w ocenie przekazu źródłowego • objaśnia podstawowe różnice między poszczególnymi systemami wojskowymi średniowiecza • objaśnia podstawowe różnice między piechotą, jazdą i artylerią • rozumie pojęcie „państwo wielonarodowościowe” • rozumie pojęcie „unia personalna” • zna zasady ustalania faktów • zna zasady porządkowania faktów • dostrzega różnice między dynamiką i rodzajami działań militarnych • rozumie pojęcia: senior, wasal, sekularyzacja, ustrój, margrabia, prawo niemieckie, hołd, inwestytura |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Zna podstawowe warunki współpracy i konfliktów między narodami i państwami Dostrzega rolę języka w kształtowaniu się wspólnoty społecznej, narodowej i państwowej Umie wykazać jakie są podstawowe cechy społeczeństwa stanowego Rozumie na czym polegają różnice ustrojowe w państwach późnego średniowiecza Dostrzega nierówności społeczne i przyczyny, które leżą u ich podstaw Widzi różnice między sprawną a nieudolną władzą państwową Rozumie ponadczasowość motywacji ludzkich działań Potrafi wskazać idee i ich wpływ na przeobrażenia ludzi i społeczeństw Dostrzega postęp technologiczny i jego wpływ na zmiany w sposobie funkcjonowania człowieka Widzi znaczenie języka i pisma dla kształtowania wspólnoty Potrafi dostrzec znaczenie religii i duchowości w kształtowaniu postaw wspólnotowych |
| Metody dydaktyczne podające: | - opis |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
| Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu (wykładu i ćwiczeń) omawiane są najważniejsze zagadnienia wojskowości średniowiecza łacińskiego kręgu kulturowego. |
| Pełny opis: |
Zakres omawianych tematów: Okres wędrówek ludów: armia rzymska – armie "barbarzyńskie" Ekspansja bizantyjska w VI wieku Wojskowość monarchii Franków Służba wojskowa w systemie feudalnym Organizacja wojska w Cesarstwie Rzymskim w X-XI wieku Rycerstwo Wyprawy krzyżowe Zakony rycerskie Budownictwo warowne Narodziny i rozwój wojsk najemnych Wywiad i kontrwywiad Geneza i rozwój broni palnej Tzw. wojna stuletnia |
| Literatura: |
Podstawowa literatura do wykładu: - Contamine Oh., Wojna w średniowieczu, Warszawa 2006; - Jóźwiak S., Kwiatkowski K., Szweda S., Szybkowski S., Wojna Polski i Litwy z zakonem krzyżackim w latach 1409-1411, Malbork 2010; - Carraz D., Les Templiers et la guerre, Clermont-Ferrand 2012; - Allmand Ch., Wojna stuletnia. Konflikt i społeczeństwo, Kraków 2012. Podstawowa literatura do ćwiczeń: - Allmand Ch., Nowa broń i nowa taktyka, [w:] Historia sztuki wojennej. Od starożytności do czasów współczesnych [oryg.: The Cambridge History of Warfare, Cambridge 2005], red. G. Parker, tłum. A. Czarnocki, Warszawa 2008, s. 102–117; - Contamine Ph., Wojna w średniowieczu [oryg. La Guerre au Moyen Age, Nouvelle Clio, vol. 24, Paris 1994 (ed. 4)], tłum. M. Czajka, Gdańsk–Warszawa 2004 (wyd. 2); - Duby G., Bitwa pod Bouvines, niedziela, 27 lipca 1214 [oryg.: Le dimanche de Bouvines, 27 juillet 1214, Paris 1973], tłum. M. Tournay-Kossakowska, A. Falęcka, Warszawa 1988; - Flori J., Rycerze i rycerstwo w średniowieczu [oryg.: Chevaliers et chevalerie au Moyen Age, Paris 1998], tłum. E. Trojańska, Poznań 2003; - France J., Sztuka wojenna Europy Zachodniej w epoce krucjat 1000–1300 [oryg.: Western Warfare in the age of Crusades 1000–1300, London 1999], tłum. G. Smółka, Oświęcim 2012; - Gravett Ch., Normański rycerz 950–1204 [oryg.: Norman Knight 950–1204, Osprey, Warrior, vol. 1, London 1993], tłum. K. Ziółkowski, Oświęcim 2018; - Smith R. D., Artillery, [w:] The Oxford Encyclopedia of Medieval Warfare and Military Technology, ed. C. J. Rogers, vol. 1, Oxford 2010, s. 81‒87. |
| Metody i kryteria oceniania: |
wykład - końcowy egzamin ustny z całości materiału na ocenę; ćwiczenia - końcowy sprawdzian pisemny z zagadnień omawianych na zajęciach oraz aktywność na zajęciach. Skala ocen: 4,75–5,00 bardzo dobry 4,25–4,74 dobry plus 3,75–4,24 dobry 3,25–3,74 dostateczny plus 2,75–3,24 dostateczny 0–2,74 niedostateczny |
| Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Sławomir Jóźwiak, Krzysztof Kwiatkowski | |
| Prowadzący grup: | Sławomir Jóźwiak, Krzysztof Kwiatkowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu (wykładu i ćwiczeń) zostaną przedstawione najbardziej charakterystyczne dla okresu średniowiecza sposoby organizacji wojska, praktyki prowadzenia wojen oraz zagadnienia uzbrojenia i innych elementów wyposażenia zbrojnych począwszy od okresu tzw. wędrówek ludów aż do pierwszych fundamentalnych przemian organizacyjnych i militarnych w XIV-XV wieku. |
|
| Pełny opis: |
Wykazy poszczególnych tematów wykładu i ćwiczeń znajdują się w zakładkach szczegółowych. |
|
| Literatura: |
Wykazy podstawowej literatury do wykładu i ćwiczeń znajdują się w zakładkach szczegółowych. |
|
| Uwagi: |
brak |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Kwiatkowski | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Kwiatkowski | |
| Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNH/course/view.php?id=125 | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
W ramach wykładu w semestrze letnim 2023/24 zostanie omówione szereg zagadnień wojskowości łacińskiego kręgu kulturowego w okresie średniowiecza. Ćwiczenia będą poświęcone problematyce rycerzy jako jednego z elementów wojskowości łacińskiej w okresie średniowiecza. |
|
| Pełny opis: |
W ramach przedmiotu (wykładu i ćwiczeń) w semestrze letnim 2023/24 zostanie omówione szereg zagadnień wojskowości łacińskiego kręgu kulturowego w okresie średniowiecza (ok. V/VI - ok. XV/XVI w.), dotyczących zarówno sposobów organizacji wojska, praktyki prowadzenia wojen, jak i kwestii uzbrojenia oraz uwarunkowań kulturowych aktywności militarnej człowieka we wspomnianym kręgu kulturowym. Szczegółowe tematy poruszane na wykładzie i w ramach ćwiczeń przedstawione są w szczegółowych opisach tych zajęć. |
|
| Literatura: |
Por. opisy szczegółowe. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Kwiatkowski | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Kwiatkowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
| Skrócony opis: |
W ramach wykładu w semestrze letnim 2023/24 zostanie omówione szereg zagadnień wojskowości łacińskiego kręgu kulturowego w okresie średniowiecza. Ćwiczenia będą poświęcone problematyce rycerzy jako jednego z elementów wojskowości łacińskiej w okresie średniowiecza. |
|
| Pełny opis: |
W ramach przedmiotu (wykładu i ćwiczeń) w semestrze letnim 2023/24 zostanie omówione szereg zagadnień wojskowości łacińskiego kręgu kulturowego w okresie średniowiecza (ok. V/VI - ok. XV/XVI w.), dotyczących zarówno sposobów organizacji wojska, praktyki prowadzenia wojen, jak i kwestii uzbrojenia oraz uwarunkowań kulturowych aktywności militarnej człowieka we wspomnianym kręgu kulturowym. Szczegółowe tematy poruszane na wykładzie i w ramach ćwiczeń przedstawione są w szczegółowych opisach tych zajęć. |
|
| Literatura: |
Por. opisy szczegółowe. |
|
| Uwagi: |
- |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Kwiatkowski | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Kwiatkowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
