Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ekonomika informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1203-EI-31OB-DZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomika informacji
Jednostka: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów:

- informacja w społeczeństwie wiedzy (semestr 2 i 3),

- specjalistyczne źródła informacji (semestr 3 i 4).


Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 h (1 pkt),

Czas poświęcony na pracę indywidualną: 45 h (1,5 pkt),

Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 15 h (0,5 pkt).


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W10

- student zna i rozumie terminologię z zakresu nauki o informacji, ekonomiki informacji i infobrokerstwa,

- student identyfikuje rolę i miejsce informacji w systemie społeczno-gospodarczym,

- student rozróżnia podstawowe kategorie ekonomiczne informacji i charakteryzuje procesy informacyjne z nimi związane.

K_W19

- student zna specyfikę informacji biznesowej,

- student rozumie zasady funkcjonowania rynku informacji i mechanizmy nim rządzące,

- student orientuje się w podstawowych procesach zarządzania informacją i wiedzą.


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U03

- student określa potrzeby i wzorce zachowań informacyjnych podmiotów gospodarczych,

- student definiuje informacyjny paradygmat organizacji,

- student wyszukuje informację w zasobach cyfrowych i bazach danych z zakresu ekonomii, zarządzania i marketingu,

- student trafnie formułuje strategie wyszukiwawcze i potrafi krytycznie ocenić znalezioną informację,

K_U04

- student przedstawia efekt poszukiwań informacyjnych, korzystając z nowoczesnych form prezentacji wyników,

- student rozpoznaje i ocenia informację strategiczną oraz określa jej poziom przydatności, dostępności i pilności dostarczenia do odbiorcy.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K03

- student jest świadom istnienia i ciągłego rozwoju zasobów informacji ekonomicznej,

- student jest świadom strategicznej roli informacji w procesach biznesowych,

- student rozumie wpływ informacji na procesy zachodzące w przedsiębiorstwach, zwłaszcza w kontekście podnoszenia ich konkurencyjności.

K_K04

- student docenia społeczny potencjał informacyjny,

- student jest świadom zmian zachowań informacyjnych oaz wzorów przepływu informacji.

Metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny z prezentacją,

- prezentacja multimedialna,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia z wyszukiwania informacji,

- metoda benchmarkingu,

- metoda przypadków.


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- obserwacji
- panelowa
- projektu
- referatu
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z funkcjonowaniem informacji w szeroko pojętym sektorze gospodarczym.

Pełny opis:

Wykłady przybliżają problematykę roli i miejsca informacji w systemach gospodarczych, potrzeb i funkcji informacji w organizacji uczącej się oraz rodzajów wykorzystywanej w niej wiedzy.

Celem laboratoriów jest przybliżenie kwestii związanych z funkcjonowaniem rynku informacji, a więc postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje, ekologią informacji czy zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach.

Literatura:

1. Chmielewska-Gorczyca E., Procesy informacyjne w działalności dla biznesu, Zagadnienia Informacji Naukowej 1993, nr 2, s. 17–42.

2. Cisek S., Szara literatura jako źródło informacji biznesowej. Biuletyn EBIB 2002, nr 11.

3. Czekaj J., Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Kraków 2000.

4. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008.

5. Grabowska M., Sobocińska A., Zarządzanie wiedzą jako wynik ewolucji zarządzania przez jakość, Poznań 2006.

6. Informacja biznesowa w bibliotece, materiały II Międzynarodowego Sympozjum Bibliotekarzy, Szczecin 19-21 października 1994 r., red. t. M. Szyszko, Warszawa 1995.

7. Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, red. nauk. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Kraków 2004.

8. IV forum informatyki w administracji – materiały konferencyjne, Ciechocinek,

20-21 kwietnia 2005 r., Warszawa 2005.

9. Kalińska A., Informacja biznesowa w Internecie, Warszawa 2011.

10. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacja

w przedsiębiorstwie, Warszawa 2005.

11. Materska K., Od zarządzania informacją do zarządzania wiedzą, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2007, nr 1, s. 3-7.

12. Materska K., Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007.

13. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11.

14. Materska K., Wywiad gospodarczy z perspektywy informacji naukowej, [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie: ku przedsiębiorstwu przyszłości, pod red. R. Borowieckiego i M. Kwiecińskiego, Warszawa 2001, s. 325–334.

15. Mostowicz E., Źródła informacji i usługi informacyjne dla przedsiębiorstw, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 1994, nr 1, s. 26–31.

16. Oleński J., Ekonomika informacji: metody, Warszawa 2003.

17. Oleński J., Ekonomika informacji: podstawy, Warszawa 2001.

18. Simon E., Od informacji biznesowej do zarządzania informacją. Biuletyn EBIB 2002, nr 11.

19. System informacji strategicznej: wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Warszawa 2001.

20. Wstęp do systemów informacyjnych zarządzania w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. A. Nowickiego, Częstochowa 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą:

1. uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych,

2. realizacja kwerend i zadań informacyjnych,

3. przygotowanie referatu,

4. przygotowanie sprawozdania z lektury,

5. egzamin pisemny.

Ogółem 3 punkty za cały przedmiot, w tym:

- 0,5 za uczestnictwo w wykładzie,

- 0,5 za uczestnictwo i aktywność na zajęciach lab.,

- 0,25 za realizację kwerend i zadań informacyjnych,

- 0,25 za przygotowanie referatu,

- 0,5 za sprawozdanie z lektury,

- 1 za przygotowanie do egzaminu pisemnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)